zr700 -95 blöddrar ibland?

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
blöddrar ibland mellan 4000-4500 som att den får för mycke soppa, de bara ibland å framförallt då man ska iväg i djupsnö... har kollat så den inte flödar å kollat stort sett allt kring förgasare. även bytt förgasare fast med samma nålmunstycke å nål. de sitten tm40 på den. nål å nålmunstycke är org fast de nerbestyckat från 420 till 400 på hög å från 40 till 35 på låg fart...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
blöddrar ibland mellan 4000-4500 som att den får för mycke soppa, de bara ibland å framförallt då man ska iväg i djupsnö... har kollat så den inte flödar å kollat stort sett allt kring förgasare. även bytt förgasare fast med samma nålmunstycke å nål. de sitten tm40 på den. nål å nålmunstycke är org fast de nerbestyckat från 420 till 400 på hög å från 40 till 35 på låg fart...

Har du skruvat på luftskruvarna?
1.Prova först skruva på dom.
2.Sänk nålen ,
3 sänk lågfarten mer till 30" och duger inte det får du kolla högfarten noga med fullgas körningar och se om du kan gå ner mer där.
Och duger inte det blir det lite mer avancerat,,,då brukar jag slipa trottelvinkeln brantaren då går dom snålare upp till 1/4 gas.

Den kan också bli mindre känslig i djupsnö om du lindar piporna
 

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
Har du skruvat på luftskruvarna?
1.Prova först skruva på dom.
2.Sänk nålen ,
3 sänk lågfarten mer till 30" och duger inte det får du kolla högfarten noga med fullgas körningar och se om du kan gå ner mer där.
Och duger inte det blir det lite mer avancerat,,,då brukar jag slipa trottelvinkeln brantaren då går dom snålare upp till 1/4 gas.

Den kan också bli mindre känslig i djupsnö om du lindar piporna
1.har prova ljustera dom åt båda håll...
2.har ja prova å ingen skillnad förutom att dom blev lite för vita stiften. är i mitten nu,
3.den går "snålt" nu på lågfarten å högfarten är stiften perfekt gyllenbruna.

hur menar du slipa trottelvinkel mer brant?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
1.har prova ljustera dom åt båda håll...
2.har ja prova å ingen skillnad förutom att dom blev lite för vita stiften. är i mitten nu,
3.den går "snålt" nu på lågfarten å högfarten är stiften perfekt gyllenbruna.

hur menar du slipa trottelvinkel mer brant?

Ok då låter det inte direkt som den surar,,snarare snålstuper

Men om vi ger surningen en changs till så skulle det kunna vara halvtrasiga reedläppar,,Den där motorn är ju väldigt specielll då den har både reed men även dirkt matat kolvstyrt insug. Du få ta en titt på läpparna och se om dom verkar hela.

Att fila trottlarna mer brant i bak kant brukar inte vara nödvändigt om man kör org fuggar , men du har tydligen bytt fuggar så då "kan" det bli nödvändigt om du har otur. Trottlar med olika cuttning finn visserligen att köpa men är dyra. Man kan spackla tillbaka dom om man slipar bort för mycket så det är lungt att filaheldvillt :eyebrows:

Men det är sista utväg isåfall när alla andra parametrar är kollade/ändrade.

Man slipar helt enkelt cuttningen på trotteln i en brantare vinkel ner mot nålmunstycket,, Typ 0,5mm i taget och provkör. Detta påverkar det första lyftet av trotteln till snålare bestyckat (upp till ca 1cm lyft)

EX på min tc 1000 som jag kör vm förgasare på och jag har spacklat igen trottlar så dom suger stenhårt från lite lyft. Då måste jag slipa trotteln ca 2mm mer i bak kanten (2 grader mer) för att motorn inte ska sura ner sig totalt från tomg till 1cm lyft,,mindre chokverkan blir det då.
 

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
ja har bytt reedläppar för ena var dålig. skulle de hjälpa att gör trotteln slät (ufo liknande)?
den surar för den börjar ryck soppa då den gör så där... har du ben bild så ja inte slipr fel på trottel? är de i elle bakom trotteln man skam slipa?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
ja har bytt reedläppar för ena var dålig. skulle de hjälpa att gör trotteln slät (ufo liknande)?
den surar för den börjar ryck soppa då den gör så där... har du ben bild så ja inte slipr fel på trottel? är de i elle bakom trotteln man skam slipa?

Du ska nog inte slipa alls i första taget.

Dessa tm gasare har flatslide trottel så dom kan man inte ufo bricka så att säga. Endast slipa trottelvinkeln brantare som sista åtgärd.

Det krävs noga tester innan man slipar trottel ,,typ kör med bara upp till 1cm lyft och fundera på om den surar i detta område med olika snöunderlag. Och man ska ha bytt ett 10 tal lågfartare och justerat trottelnålen x antal ggr + testat kompensera trottelsänket med större högfartare.

Ja många tester innan man slipar trottel.
 

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
sorry. de sitter vm40 på den inte tm... har gjort egna ufo nu å vilken skillnad de blev. men får för fett på lågfart nu...
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
Hoppsan ,,,vm ja då blev det en annan 5a. Och snygga ufosar!! Blir rappt svar när man bestyckat in rätt kan jag lova och den kommer gå billigare :)

Då ska man helt klart slipa cuttningen en aning (1-2 grader brantare) och du måste sopa i 10" i lågfartare. Har du tur kan den gå på 12,5 också för 10 är svårare att få tag i.

Du kan först prova bara köra med 10 lågfartare innan du slipar vinkeln .

Om du slipar cuttningen ändra slipa inte förbi org 0 läge (röda linjen på bilden) Slipa bara i bak kant till denna linje!
 

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
alltså ska ja slipa där trotteln redan e vinklad i framkant? de var ju lätt å göra ufosar :) men måste ja gå så lågt på lågfart å hur mycke måste ja ändra på högfart? sitter 30 på låg nu å 400 på hög. hur mycke tror du ja måste gå ner på högfarten då ja måste så lågt på lågfarten?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
alltså ska ja slipa där trotteln redan e vinklad i framkant? de var ju lätt å göra ufosar :) men måste ja gå så lågt på lågfart å hur mycke måste ja ändra på högfart? sitter 30 på låg nu å 400 på hög. hur mycke tror du ja måste gå ner på högfarten då ja måste så lågt på lågfarten?

Ja du slipar bara där den redan är vinklad..

Ja du måste rakt av gå ner till 10 i lågfart dom finns att köpa hos dom flesta mikuini återf.

Och slipa behöver du inte göra förens du testat 10 i lågen. Om du har tur så har du redan trottelvinkel såkallade 3,0 eller 3,5 och då är den redan rätt ok .. Nu har du redan plastat igen där man kan läsa vad den ligger på :heh: men skit samma.

Högfarten blir helt orörd då denna trottel slutar suga av nålmunstycket så farligt redan efter halv gas. Nålen kan""" evnt måsta sänkas du kan sänka rakt av 1 hack skulle jag gissa. Nål ner clipps upp så att säga.
 

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
Ja du slipar bara där den redan är vinklad..

Ja du måste rakt av gå ner till 10 i lågfart dom finns att köpa hos dom flesta mikuini återf.

Och slipa behöver du inte göra förens du testat 10 i lågen. Om du har tur så har du redan trottelvinkel såkallade 3,0 eller 3,5 och då är den redan rätt ok .. Nu har du redan plastat igen där man kan läsa vad den ligger på :heh: men skit samma.

Högfarten blir helt orörd då denna trottel slutar suga av nålmunstycket så farligt redan efter halv gas. Nålen kan""" evnt måsta sänkas du kan sänka rakt av 1 hack skulle jag gissa. Nål ner clipps upp så att säga.
fick tag i 12,5 som ja ska testa. annars sku dom få hem 10 imorn :) 4,0 stod de i trotteln på undersidan. de blev en helt annan sång i motorn nu med "ufo" även fast ja har 30 på lågfart nu.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
fick tag i 12,5 som ja ska testa. annars sku dom få hem 10 imorn :) 4,0 stod de i trotteln på undersidan. de blev en helt annan sång i motorn nu med "ufo" även fast ja har 30 på lågfart nu.

Ok 4,0 viken tur!! Då kan du evnt slippa slipa , då kommer den säkert vilja ha 12,5 eller rentutav större men det kan forfarande sluta med 10or

Vart fick du tag i 10or så snabbt?
 

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
de låter bra de :) marindemonteringen i lule har hemma alla storlekar:) de nog så kallt idag för att fara å provköra (-28grader) men återkommer direkt ja provkört med resultat :D
 

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
nu har ja varit å prova ganska mycke å vilken skillnad på maskin. svarar på ett helt annat sätt å den har inte hitintills blöddra nå så nu verkar den gå som den ska :D
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
nu har ja varit å prova ganska mycke å vilken skillnad på maskin. svarar på ett helt annat sätt å den har inte hitintills blöddra nå så nu verkar den gå som den ska :D

Bra jobbat!!. Om den slutat blöddra låter det som den hade soppabrist istället för surning. Ufotrottlar ger ju mer soppa från lågvarv ivf
 

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
jo de märker ja dom gör. de var de att stiftena var blöta dom gånger den börja blöddra förut... hoppas då att de fungerar som de ska nu :) den öka i varv oxå från 7900 före ufo till 8700 med ufo så fick släppa sekundären ett snäpp :)