Köpa första skotern?

klim

Medlem
10 nov 2010
6
0
1
Nora
Yamaha venture 88-89 är enligt mej den bästa familjeräsern på sjön kring 15000 lök.

Har man inte kört fast så har man fegat=)

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Yamaha venture 88-89 är enligt mej den bästa familjeräsern på sjön kring 15000 lök.

Har man inte kört fast så har man fegat=)
nja, nog är om bra, men ingen komfort ju, han har ju en budget på närmare 300 tusen, så varför ska han köpa ett sånt gammalt härk

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Är skillnaden stor på ST och Rangern
ST ligger ju högt i pris är den mer utrustad etc,
Antar att dom är ungefär lika smidiga att köra eller?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ja, st,n är ju bredbandare me hög och låg växel. om du väljer mellan dom så tycker jag du ska ta en st, för den har samma komfort som en ranger men går att använda till betydligt mer

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
48^lök är det för mycket för en ST-03 300 mil?

tycker det harmonerar tokigt lägger man till 20 får man ju en -10 Yeti Splitter ny me garanti

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ja de är alldeles för mycket, vi gav 38 för en 03 st 600, dock har den gått 780 mil, men det syns inte på den. är ett äldre par som haft den sen ny och varit mycke i fjällen så det blivit ganska långa turer och inte ut och starta den i -20 och köra den 1km och sen stänga av den.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Hur tycker du ST är nu när ni haft den ett tag?
det är en jäklit skön skoter, bra komfort och går bra att dra med, har redan blivit några vedlass med den. och idag var vi och pimplade lite på en sjö så då kunde jag prova den lite mer och det är inge fartunder, fick upp den i ca 90 enligt mätaren . men den ska ju inte gå snabbt.

men samanfattningsvis en bra skoter för den som ska dra mycke eller bara åka led med den för den går mjukt och fint i guppen. rekomenderas starkt

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Ja nu är det snart vinter igen
oj va fort det går. Ja har haft oflyt med skoterköp
vad är motsvarigheten till Ranger och ST i andra märken än Lynx?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
polaris widetrack, yamaha viking, ski-doo skandic/skandic wt, arctic cat bear cat. kommer inte på nå mer just nu. alla de här är bredbandare utom skandicen, eller skandic wt är bredbandare , men dom som bara heter skandic är smalbandare

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Hittat någon maskin?

Tänkte bara säga att ska du dra något enstaka vedlass (och då menar jag ved inte timmer) och ni knappt har snö o.s.v. så behöver du inte ha en bredbandare. Du klarar dig fint med en touring maskin då. Men det skadar inte att ha en bredbandare, och du har ju fått många fina förslag här.
Den enda bredbandare jag själv har kört är Bearcat 550 WT, tycker den kändes bra och köra. Komforten är inte i världsklass men man klarar 1-2h åt gången på den iaf lite beroende på leden ser ut. Jag är 185cm lång och sitter helt ok på den. Men det finns säkert både bättre och sämre alternativ än den. Men förköp dig inte, kommer du köra 10-15mil per säsong finns det ingen större anledning att slänga ut 50 tusen på en maskin. Ska du dra familjen i en pulka så kan det vara värt att ha pengar över till själva pulkan också. Du kan få en skaplig familjemaskin för runt 20 tusen, sedan en vettig pulka för 6tusen uppåt. Tänk som sagt på att kostnaden för kalaset stoppar inte vid att du skriver papper och lastar den på ett släp.

Jaja... bara några tankar som sagt, hoppas du hittar en maskin snart om du inte redan hittat en eller suget avtagit.

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Nej ja har inte införskaffat nått åk ännu,

ja har ringt på en massa anonser men priset har vart för dyrt
så ditt resonemang är riktigt bra ja har väll fastnat lite fär en lynx ranger men ja har inte hittat nån i fint skick i min prisklass ännu. och ja är öppen för alla förslag och ideer.

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Kollade lite kring värmland nu i prisklassen upp till 30 tusen, men det är ju inte mycket maskiner där nere. Skulle jag lägga 20 tusen + där hade jag köpt SKS 700:an eller Lynx ranger king 500, SKS:en vill dom ha 27 tusen för, men den borde gå att få billigare, Lynxen 25 tusen går nog att snika ned den lite den med.

Få ned någon av dom ngn tusing så har du ju lite pengar över, Lynxen kanske skulle passa dig bättre? eftersom du har fastnat lite för dom och den hade redan dubbeldynan, SKS:en hade dom bytt till en enkel, men det går ju byta tillbaka. Skulle dock gissa på att SKS:en tar sig bättre och är mer att åka med. Den står dessutom på firma så då kan du ju om du har möjlighet lägga upp den på avbetalning så slipper du kasta upp alla pengar på en gång.

Sen är det klart om du ids köra längre så finns det mer att välja på, men det säger ju som sig självt.

http://www.blocket.se/dalarna/Lynx_Ranger_King_500_36755763.htm?ca=7&w=2 (lynxen)

http://www.blocket.se/dalarna/Polaris_700_SKS_36925841.htm?ca=7&w=2 (SKS:en)