Hjälp men lynxen!

erber

Medlem
20 dec 2009
12
0
1
Örnsköldsvik
Hej
har inskaffat en lynx enduro -02 och är inte nöjd med att den först åker iväg vid 3500-4000 varv. och när jag kör och den håller på att fastna så "petar" jag på gasen och den ger för mycket gas så jag spinner loss och fastnar oftast värre än om jag skulle skita i att gasa. Hur ska jag göra för att få den att gå mjukare= starta vid lägre varv och inte ge så mycket gas när jag gasar lite?? mvh//erber
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ta det här på rätt sätt men mitt råd är att bli bättre på att hantera den...

Kör man en touring och drar pulka så är det kanske en bra ide att ha ett lågt inslagsvarv men kör man en kort skoter utan pulka så är prestandaförlusten inte värt det.

Så träna på att hantera din skoter och när du har duktigt med mil i ryggen och tummen så vet du bättre hur du vill förändra den.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Tycker du har redan lågt tillslagsvarv. På min enduro 600 så är det 4500v/min.
 

erber

Medlem
20 dec 2009
12
0
1
Örnsköldsvik
Tack för svaren det är bara att jag tycker man måste tokvarva innan den åker iväg.
Någon som vet hur man ställer inslagsvarven lägre?
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
helt enkelt en vanesak, ja menar min 440 går i väg på ca 5500-6000 rpm, från början blev körningen ganska ryckig, men efter första turen så lär man sig ju vart tillslagsvarvet ligger, så kör några mil så till så kommer problemet vara löst;)
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Mycket off-topic förslag på hur han ska göra!
Vill han ha ett lägre tillslag på skotern tipsa om hur han ska lösa det istället för att säga att han ska köra några mil med skotern! Tillslaget blir inte lägre desto fler mil han kör!!!!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Mycket off-topic förslag på hur han ska göra!
Vill han ha ett lägre tillslag på skotern tipsa om hur han ska lösa det istället för att säga att han ska köra några mil med skotern! Tillslaget blir inte lägre desto fler mil han kör!!!!
Och på vilket sätt har du hjälpt killen i denna tråd?

En mjukare fjäder i primären.... ?!?!?!

Kan han ta vilken fjäder som helst bara den är mjukare och då funkar skotern snorbra ?
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Och på vilket sätt har du hjälpt killen i denna tråd?

En mjukare fjäder i primären.... ?!?!?!

Kan han ta vilken fjäder som helst bara den är mjukare och då funkar skotern snorbra ?
Bra mycket bättre än ditt inlägg till honom!!
Han vill nog inte höra att han ska lära sej hantera maskinen utan lite mer konkreta tips.
Kika här för att se vad du har org: http://epc.brp.com/default.aspx?brands=lynx&lang=E
 

erber

Medlem
20 dec 2009
12
0
1
Örnsköldsvik
Tack återigen för svaren ska försöka kolla upp med fjädern fast det blir nog köra ett tag till och kolla om det är att jag är ovan.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Som sagt endera laborera lite med primär eller testa såhär ett par mil, tror att du kommer bli mer nöjd i slutändan genom att vänja dig som det är nu utan ett fjäderbyte :)

Sen är ju korta skotrar som dom är i djupsnö, farten man lever på. Tar mig fram riktigt bra med min 44mm matta men så fort jag stannar är det värre, då äre inga tveksamheter utan så fort skoter börjar röra sig är det bara att ge på och i princip gräva sig därifrån. Funkar då inte i den här snön vi har att försöka smyga igång.