Styrnings fråga

Eda

Aktiv medlem
10 dec 2009
78
0
6
Jag har försökt söka mig igenom forumet men inte hittat något riktigt svar på min fråga.

Jag var ute och körde lite "dikeskörning" tidigare iår och efter 1½ mil (nästan hemma) så hittade jag självklart på en sten. :bawling:
Och efter det så har styret glappat lite.. men jag har inte stört mig allt för mycket på det eftersom jag inte kört några längre svängar..

Men var ut för nån helg sen på en längre tur och då kände jag att j*vlar vad jobbigt det är att måste sitta och hålla emot glappet hela tiden och den blir vinglig på leden osv osv.

Någon som har nåt Tips och Trix på vad man kan göra som lite snabb åtgärd hemma i garaget? Eller gett jag köpa ny bussningar och grejer?

Har inte tagit någon närmare titt ännu, men tänkte att någon annan måste ju ha råkat ut för samma sak.

Tacksam för svar! Tänkte försöka fixa detta med hjälp av en Mek-Öl
imorron kväll :) (och självklart med hjälp av lite tips härifrån)


Mvh Fredrik
 

R4b13z

Välkänd medlem
17 jan 2010
178
0
6
Holmsund
Börja med att söka upp var de glappar. Kolla över styrleder, infästningar med mera. Då ser du förhoppningsvis vad som måste åtgärdas. Om dumåste dit med en ny bussning etc är lite svårt att säga då man inte vet hur/var glappet är.
 

Eda

Aktiv medlem
10 dec 2009
78
0
6
Jag får göra det.. Tack för snabbt svar!

Fler svar uppskattas :)
 

R4b13z

Välkänd medlem
17 jan 2010
178
0
6
Holmsund
Hur gick de till förresten? Rakt framifrån, från sidan?
Pekar skidorna åt samma håll? styret rakt? Skulle ju kunna vara där styrstången kopplar till styrstagen (styrsnäcka? inte så insatt hur de ser ut) som har blivit lite glapp. Kanske skulle kunna sätta in lite brickor/motsvarande och dra åt utav bara h-vete.
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Att den är vinglig längs leden och du måste styra emot hela tiden är nog för att du har slagit in en skida så du har för mycket toe in. Ställ ut en skida så blir det bra. Att det glappar ska inte ha något med saken att göra.

Jag har norra europas glappaste styrning så jag vet vad jag pratar om och min går rakt och stabilt endå ;)
 

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Att den är vinglig längs leden och du måste styra emot hela tiden är nog för att du har slagit in en skida så du har för mycket toe in. Ställ ut en skida så blir det bra. Att det glappar ska inte ha något med saken att göra.

Jag har norra europas glappaste styrning så jag vet vad jag pratar om och min går rakt och stabilt endå ;)
Vi skulle nog kunna ha tävling i de då. Min Indy HPD hade glapp på 15cm vid skidspetsarna. Justerade framvagnen så gott det gick och den gick hur fint som helst. :nerd:
 

Eda

Aktiv medlem
10 dec 2009
78
0
6
Den slog från höger och jag var absolut inte beredd så jag hjulade en par meter framåt och drog en kullerbytta :loco:

Skidorna är raka så vitt jag kan se. Glappet är i styret. När jag rattar så är det ett "död-läge" på kanske 1-2(?) cm.. Det är väl därför som det blir så tungt att styra..

Ajja jag får se hur det går ikväll.. Tackar för svar! :)

Trevlig helg förresten! Och vi kanske ses på Gussjöpimpeln? (Anordnas ca 6mil väster om sundsvall).
 

PhzII-Mtn

Välkänd medlem
18 feb 2007
130
0
6
Tierp
Min edge har blivit precis lika efter en stubbkänning. Och det är ett stag under motorn som kroknat för mig, glappar säkert 2cm i styret nu. Bara rikta antar jag :) har du hittat på de?