hur får man bort primärvariatorn på en SRX? den sitter ju som berg och jag vågar inte slå på den.
tänkte gör en avdragare men hur gör ni andra?:hmmmm:
tänkte gör en avdragare men hur gör ni andra?:hmmmm:
haha mycket intressant måst jag säga! men pallar gängorna i vevaxeln av detta?Finns beskrivet på många andra ställen. Tippa skotern på sidan, fyll variatorskruvens hål med vatten eller fett. Linda en skruv med gängtejp och dra in i variatorskruvens hål. Dra skruven tills variatorn smäller lös. Håll händerna ifrån variatorn. Min hand värkte en vecka efter. Och hörselkåpor rekommenderas också.
En variant som jag itne provat själv är att ställa ut skotern i kyla efter att man fyllt hålet med vatten och dragit fast skruven. När vattnet blir till is ska det trycka lös variatorn.
Gängorna i vevaxeln rör du aldrig under denna procedur. Den gängtejpade skruven ska skruvas in i variatorns invändiga gänga.haha mycket intressant måst jag säga! men pallar gängorna i vevaxeln av detta?
fick bort min med vatten, men helvete vilket tryckJag plockade lös variatorn på min gamla phazer och den satt också så in i h....
Jag använde hydraulik metoden. Gängade in en nippel i variator gängan sen koppla jag på en hydraulisk handpump och pumpade. Tyckte inte det hände nått och det gick väldans lätt att pumpa så jag koppla på en tryckklocka för att se hur högt tryck jag hade.
Pumpen klarade 600 bar och variatorn släpte först vid 500 bar. Jag räkna om det med axeltapps diametern och det innebar en kraft av 2,6 ton....
Skoja inte, jag och en kompis gjorde det på en vmax 500 och när det lossnade så rågarvade vi bägge två, fast jag fick tjut i öronen och ont i handen.fick bort min med vatten, men helvete vilket tryck
jag hade hörselkåpor men tyckte ändå inte att de låt nå mycke,Skoja inte, jag och en kompis gjorde det på en vmax 500 och när det lossnade så rågarvade vi bägge två, fast jag fick tjut i öronen och ont i handen.