Ni som bokat en 800 Etec

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har provat en -11 assault en kortare sväng.är inte lika förutsägbar som m8an men enormt lätt att bryta ner.kan lätt bli så att man tippar omkull istället.
har bara provat ett par varv på en åker så törs inte säga mer än så. är så sjukt nöjd med m8an så nu skulle jag inte byta iaf men hadde säkert barit en annan åsikt om jag hadde haft en polaris.

låt nu den här tråden vara en ski-doo tråd så inte folk blir less på oss(igen)
 
K

kenth

Läste en tråd om detta förra året också. För mig är det helt obegripligt. Har kört 70mil nu och remmen är fin utan fransar.
Förra skotern, en 600 E-tec 2009, körde jag strax över 500 mil på och körde av 2(!) remmar. Sug på den.
 
K

kenth

Är det någon som tagit sig förbi inkörningsperioden? Vad händer?
 
Last edited:
K

kenth

Problemen gäller inte 600 så 250mil/rem är nog ganska vanligt.
Nej, men förra året var det rent allmänt remslitage snack. Och Som sagt så kör jag en 800 E-Tec nu och kommit 70mil och remmen är hur fin som helst.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Ni som inte är nöjda med dämparna, har ni full koll på dom olika justeringsmöjligheter som finns? Jag undrar bara. Och hur mycket tid har ni lagt ner på att ställa in grejerna? Dom verkar i alla fall vid en första anblick lite mer avancerade än en vanlig cykelpump, men jag kan absolut ha fel. Tänkte försöka ställa in min så fort det blir varmare än -30.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Mitt chip brann av mitt under en fullgasrepa. Vad som hände var att det svartnade för ögonen och jag fick svårt att andas.
Hehe, jag längtar.

Problemen gäller inte 600 så 250mil/rem är nog ganska vanligt.
Jag vet inte om jag kategoriskt håller med. Hade en 600 e-tec förra året och kom 55-60 mil på första remmen (383) och bytte då till en 377-rem som såg prima fin ut efter 150 mil på den (hur långt den kommer gå låter jag vara osagt).

Men såklart blir problemet på en 600-maskin inte lika påtagligt då effekten är lägre - men inte fasen var den perfekt.
 
D

Draken

Jag vet inte om jag kategoriskt håller med. Hade en 600 e-tec förra året och kom 55-60 mil på första remmen (383) och bytte då till en 377-rem som såg prima fin ut efter 150 mil på den (hur långt den kommer gå låter jag vara osagt).

Men såklart blir problemet på en 600-maskin inte lika påtagligt då effekten är lägre - men inte fasen var den perfekt.
Okej,det är faktiskt första 600 etec som jag hört som haft "problem" med remmarna.
Men hur som helst inte ens i närheten av 800 xp..
 

palco

Aktiv medlem
11 okt 2009
70
0
6
Östersund
Kom 8 mil innan första remmen började fransa, och då hade jag tagit det lugnt (mest led) dom första 4 milen. Bytte och hann ytterligare 3 mil innan nästa rem fransat sig. Har varit sjukt noggrann att varmköra remmarna innan jag börjat belasta dom. (Om nu 5-10km räcker för varmkörning) Så 11 mil på två remmar!!! Även om man skulle misshandlat remmarn så ska dom väl för f**n hålla längre.
Kan även tillägga att motorn hann lägga av en gång och att eeprom2 dykt upp i displayen.
Tack BRP!
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
20mil med min X-rs kort. 44mm matta original annars..inte en tvekan att den börjar fransa sig..

man ska tänka på att freeriden leverardes med den mjukare remmen..
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag kan inte förstå vilken dynga ni tycks acceptera. En maskin för 150.000 kronor som inte fungerar och som kostar massor i haverier, remförbrukning osv osv.

Om samtliga köpare helt enkelt krävde återköp av ej fungerande produkt hade BRP tvingats ta tag i problemet. Nu drabbar det dessutom andra- och tredjeägarna och sannolikt alla som kommer i beröring med den under hela sin livstid. Visst, säkert "värst" i år, men nästa år kommer det andra maskiner och skit är skit, om än serverad på silverfat.

Bojkotta BRP tills de kan leverera produkter som är färdiga. Det gynnar alla.
 

MBFL

Aktiv medlem
16 apr 2009
96
0
6
kalix
Man skulle ju bli vansinig att ha en skoter som man är tvungen att byta rem var fjärde mil
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
tycker bilden fortfarande är rolig.... varför? den är sann?
Jodå, skämthumöret är det inget fel på men tredje gången man hör ett skämt...-ja, ni fattar?
Jag har haft fem Ski-Doos och avverkat fem remmar. Hyfsat betyg eller? Blir bara så trött på allt skitsnack om Ski-Doo, speciellt då man besöker grannkanalen och ser deras skit.
I den bästa av världar skulle alla skotrar vara perfekta från bandet.
 
K

kenth

Freeride/Backcountry X - A-arm. Samma?
Vi var ute på en lite längre tur i dag och letade friåkningsytor.Vi var 4st och jag låg sist. Det hade blivit kväll och var mörkt. Svängde av leden in på en minimyr och drog ett par snabba svängar i pudret och svängde tillbaka mot leden Körde in i en sten i ca50 knyck. Jag flög av skotern rakt fram och skotern for in i ett träd åt höger. Vänster a-arm blev ett V och jag körde för första gången med nya skyddsvästen, vilket jag är tacksam för. Jag studsade ett studs på leden och vidare ut i lössnön med huvudet före. Tappade luften och hela hjälmen packad med snö tog jag mig upp halvt i panik i blindo. Måste sett jävligt roligt ut. Nu till frågan.
Jag måste få tag på en vänster a-arm till en 2011 Renegade Backcountry X med ställbar spårvidd. Spårvidden är den samma som på Freeride så det borde väl vara samma? Och eftersom det är rätt många som köpt Freerides så borde det väl vara en lagervara med a-armar? Är det någon som vet så här på rak arm någon ÅF som har dem i lager? Har bokat stuga i Vemdalen tor-sön nästa vecka så det är lite bråttom. Tacksam för svar så fort som möjligt!