Byta munstycken vid byte utav pipa rev 800.

Butan

Medlem
22 feb 2010
40
0
1
Köpte en summit 800 nyligen och köpte med en singelpipa och slutburk. Enlig förra ägaren så funkar det att bara montera pipan och slutburken utan att byta munstycken men själv är jag lite kritisk. Hur brukar det vara, är det inget måste att byta munstycken?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Hoho min avdelning :D

Först: Årsmodell på skotorn och motorn?
Modell av pipa och slutburk?
Nuvarande storlek på munstycken?

/F

Butan

Medlem
22 feb 2010
40
0
1
Hoho min avdelning :D

Först: Årsmodell på skotorn och motorn?
Modell av pipa och slutburk?
Nuvarande storlek på munstycken?

/F
Summit 800 151 tum 05a.
Vet tyvärr inte pipa och slutburk! Ska se om jag kan kolla upp det.
Tar för givet att det är original.

Tror du det bara är att tuta och köra eller bör jag kolla upp det nogrannare? Jag vet att säljaren inte skulle ljuga för jag känner honom men känns ju alltid bäst att dubbelkolla.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Om du vill vara 100 så ska du sätta avgastemp. Annars blir det bara en massa gissningar! Mitt råd, kolla efter en avgastempmätare ex, koso. Montera den och sen är det bara hålla koll!

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
har du närhet till nån firma? beställ tid för bromsning å bestyckning, när du ändå lagt pengar på pipa å burk så borde du lägga ett par lappar till å få det å gå så bra som det kan, bestycknings tabellen som följde med en kompis proxr 800 med slp dubbelrör så gick skotern knappt

rotaxjonte

Välkänd medlem
2 aug 2010
160
0
6
de är ju knappast effektgivande om man inte måste bestycka upp den.. om nu inte originalbestyckningen är tilltage ORDENTLIGT på bestyckningen

Och sen att någon vet exakta bestyckningen på en annan skoter är njaaa en chansning. Med exakt samma setup på en exakt likadan skoter så skiljer det oftast.. på bestyckningen man kan ange ett ungefärligt svar på storlek, skaffa avgastemp och utgå därifrån samt bestycka variatorn.

Butan

Medlem
22 feb 2010
40
0
1
har du närhet till nån firma? beställ tid för bromsning å bestyckning, när du ändå lagt pengar på pipa å burk så borde du lägga ett par lappar till å få det å gå så bra som det kan, bestycknings tabellen som följde med en kompis proxr 800 med slp dubbelrör så gick skotern knappt
Fick dock ett jävligt schysst paketpris med pipa och burk så några pengar är det inte att snacka om, sen har jag inget ställe i närheten :/

de är ju knappast effektgivande om man inte måste bestycka upp den.. om nu inte originalbestyckningen är tilltage ORDENTLIGT på bestyckningen

Och sen att någon vet exakta bestyckningen på en annan skoter är njaaa en chansning. Med exakt samma setup på en exakt likadan skoter så skiljer det oftast.. på bestyckningen man kan ange ett ungefärligt svar på storlek, skaffa avgastemp och utgå därifrån samt bestycka variatorn.
Dock är det ju samma skoter som grejerna har suttit på tidigare och förra ägaren påstod att det inte behövdes bestyckas om.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
en bra fungerande trimpa/pipor ökar motorns luftförbrukning och då ökar även mängden bränsle som motorn suger i sig

Wiseco

Medlem
5 maj 2010
38
0
6
bestyckningen av dessa summitar är väl ganska tilltagen, iallafall på min 04, bestyckade ner min 5 steg med allt original innan jag fick någon färg på stiften. Äre hans btw? :p