Luftfilter IQ 440/600

Diggity

Välkänd medlem
13 okt 2010
194
0
6
Hej, var tänkt att ja skulle köra med luftfilter i vinter så man slipper bängla å bråka med luftburken från hellvete.. Men! köpte mig ett par uni snowpod med 15graders böj å tänkte att de skulle precis passa ovanför sekundäraxeln, men ICKET!
Därför undrar jag om nån kör med luftfilter och isf med vilka ni använder, vore evigt tacksam för hjälp..
Har sett nånstans på nån amerikansk sida att de gick med kickass filtren för dom är ju som ovala men dock vet ja inte om dom passar på min, måsta nog ändå ha en typ av böj så dom skulle komma upp lite.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
tabort gummiringarna så är burken hur lätt som helst att ta lös och sätta dit...du kommer tappa effekt påå att lägga skrotfilter då motorn kommer suga varmluft som satan då IQn är så tät..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.694
825
113
Kramfors
Hej, var tänkt att ja skulle köra med luftfilter i vinter så man slipper bängla å bråka med luftburken från hellvete.. Men! köpte mig ett par uni snowpod med 15graders böj å tänkte att de skulle precis passa ovanför sekundäraxeln, men ICKET!
Därför undrar jag om nån kör med luftfilter och isf med vilka ni använder, vore evigt tacksam för hjälp..
Har sett nånstans på nån amerikansk sida att de gick med kickass filtren för dom är ju som ovala men dock vet ja inte om dom passar på min, måsta nog ändå ha en typ av böj så dom skulle komma upp lite.


Unifillter och kn filter kickass och allt vad dom heter blir man ju tokig på. Man får ju stanna varenda 1 km och rengöra :dizzy: och i lössnö är det omöjligt att åka. Unifitren blir blöta som tvättsvamapar och motorn tappar mycket effekt hela tiden.
Enda vettiga alt till org luftburk är Boost IIIs SLP värstingfilter :biggrin1:

Därför bygger jag numera egena filter av SLP tyget som är hutlöst bra. Dom skakar själv av sig snön som kommer in i huven av vibrationerna från motorn. Dom är väldigt hala till ytan så snön vill inte fastna så lätt på dom. Inte ens vatten tar sig igenom tyget !! Och dom har garanterat bästa flöde då man kan göra dom hur stor som hellst (skräddarsy)

Jag svarvar till en tratt av plast som funkar som filterhållare och mjuk radie in för luften. Jag bygger numera med plasntnät som spänner ut tyget effektivt och samtidigt kläms fast med slangklammer mot tratten. Mycket lätt att ta lös för tvättning.
Man bör tvätta dom när man ser att nättyget är igenslaget av olja för då blir det tvärtätt. Dom klarar bra många 10tals mil innan man måste tvätta bort oljehinnor. Hur långt man kommer mellan tvättning är ber på hur resp motor spottar bakvägen. Avfettning tar lätt bort oljehinnan.
 

Attachments

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.159
989
113
Stora Blåsjön
Håller med boost. Men på din maskin så kör med original burken den är faktisk bra på iq:n allt annat kommer bara innebära strul. Iallafall om du ska utanför spåret.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Luftburken blir relativt lätt att få tillbaka, om du kör med en sandpappersrondell på borrmaskinen. Så hålet i burken blir typ 1mm större, sedan sätter du ett tunt lager vaselin på gummina och har fast dom på förgasarna när du sätter tillbaka luftburken.
 

Diggity

Välkänd medlem
13 okt 2010
194
0
6
De där med brickor passar jag på iaf.

Boost dom såg väldigt speciella ut måste jag säga, kul att göra egna! Och att den skulle "suga" varmluft med luftfilter, så borde den tagit de tidigare oxå med tanke på hur burken är, lite moddad mot orginal.
Och kör med helt stängd huv framtill, inga lufthål alltså, Dock är de upptaget bra med lufthål baktill.

Förstår inte folk som säger att de inte är nå problem med att ta lös luftburken samt att häva tillbaka den, jag har ett rent hellvete. Får vålda ner den, tar ju i alla tänkbara stag å motorn å på gasarana å mot tanken å ja jag vet inte men allt! trotts ja testat alla vinklar å sätt. Är även andra iq'n ja äger så har bänglat förr..
Hade vart underbart om man hittat nå luftfiler som passar, underlättar ju otroligt när man ska bestycka om. Eller om man skulle kunna göra något så man får vinklat upp uni snowpod filtren ännu mera, för 15graders böj är inte nog.
 

Attachments

Diggity

Välkänd medlem
13 okt 2010
194
0
6
Påtal om att sätta brickor på motorfästerna bak så borde väl det ändras avståndet mellan variatorerna? Dock marginellt kanske så de inte spelar nån roll?

Hittade bilden på ak racing mod sleds 600cc.

Bara slänga dit typ 5mm +- utan problem?
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.694
825
113
Kramfors
På våra thundercatter satt vi dit 10mm brickor och det påverkade inte remspänningen vart + - 0 . Om det påverkar din spänning ber på hur variatorerna står höjdledes mot varndra nu. Tänk lågiskt så ser du om det blir slakare eller mer spännt med höjning. Om det bara handlar om lite mer spännt eller lösare så shimsar du det i sek varren
 

Diggity

Välkänd medlem
13 okt 2010
194
0
6
På våra thundercatter satt vi dit 10mm brickor och det påverkade inte remspänningen vart + - 0 . Om det påverkar din spänning ber på hur variatorerna står höjdledes mot varndra nu. Tänk lågiskt så ser du om det blir slakare eller mer spännt med höjning. Om det bara handlar om lite mer spännt eller lösare så shimsar du det i sek varren
Okej, ska ta å göra ett gäng brickor på jobbet å testa mig fram lite. Borde ju bli mera spänt iom att man lutar fram motorn lite, Men det återstår att se. Såg även att stiften kommer lite närmare stagen över motorn, som redan är rätt tight. Borde ju ändra vinkeln på piporna oxå, osv. Fasen svårt å säga när man inte har garaget i närheten. Tack iaf.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
vet att det funkar med brickor då vi byggde ett gäng iqr 800 or i fjol,det funkar även med att modifiera en orginal 440burk å få dit med lite svordomar,gummina kan man slipa upp litte så dom går lättare på förgasarna,gjorde så på min 800,hadde även kvar snabeln ifrån huven men fick kapa den lite samt värma den så den formade sig efter motorn,staget runt motorn det kan du kapa lite och vinkla om så går stiften fria,men brickorna gör susen iallafall och det blir ingen skillnad på remspänningen
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.159
989
113
Stora Blåsjön

Om detta är din så förstår jag att du har det jävligt att få dit den. Lite svårt att få ner handen i burken... då detta underlättar väldigt mycket vid återmontering.

Ser att du kör med twinpipes också så då blir det svårt att ha kvar original insuget.
Så i detta fall är nog det enklast att köra med bara luftfilter men öppna upp huven max med mesh så du får in massa kall luft. och över en stor yta så ska det funka hyffsat även ute i snön.
Eller så kör du med original snorkeln upp till lysena och gör ett luftintag där.
 

Diggity

Välkänd medlem
13 okt 2010
194
0
6

Om detta är din så förstår jag att du har det jävligt att få dit den. Lite svårt att få ner handen i burken... då detta underlättar väldigt mycket vid återmontering.

Ser att du kör med twinpipes också så då blir det svårt att ha kvar original insuget.
Så i detta fall är nog det enklast att köra med bara luftfilter men öppna upp huven max med mesh så du får in massa kall luft. och över en stor yta så ska det funka hyffsat även ute i snön.
Eller så kör du med original snorkeln upp till lysena och gör ett luftintag där.
enligt pf-racing så skulle jag köra med stängd huv iaf på sidan där piporna är, för har väldigt tunna custom pipor som är känslig mot snö å kalluft.
Men tänkte ta upp på andra sidan båda intagen i huven å ha mesh.