Hjälp med att koppla en tempmätare

Skallben

Medlem
15 nov 2010
26
0
1
Utanför Umeå
Har en 800 tycker den går ofta varmt så jag köpte en tempmätare på biltema får den inte att fungera hur kopplar man in den?:afraid:

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Det är en likadan som jag har monterat på min skoter.
Den röda och svarta kabeln är för belysningen i mätaren.

Sen ska tempgivaren som lämpligast monteras på slangen vid utloppet från motorn kopplas in till S och - om jag inte minns helt fel.
Rätta mig gärna så att jag inte lämnar felaktig information.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag tror att den måste ha "ren" likström så jag monterade även en billig likriktare från kjell.com före tempmätaren och voltmätaren.
Jag har inget batteri i min skoter och min mätare fungerar så det ska inte behövas.

Om du vill kan jag kolla imorgon då mitt minne sviker lite ikväll.

Skallben

Medlem
15 nov 2010
26
0
1
Utanför Umeå
nu har jag kopplat in den köpte en likriktare och vu är de bara vänta på morgondagen och kolla om den fungerar. tack för alla tips.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
får inte mätaren att röra sig hur kopplar man en likriktare en+ en- och två S S
Det är inte två S, det är två ~ vilket är symbolen för växelström.

Du kopplar kablarna från skotern till ~ och det spelar ingen roll var du sätter dem eftersom det är växelström.
+ och - är utgående likström, därifrån drar du kablar till din mätare.

Skallben

Medlem
15 nov 2010
26
0
1
Utanför Umeå
Går de ens koppla in en tempmätare till en lynx rave 800 -02 har kopplat in en likriktare med får den ändå inte att fungera går snart i taket hjälp mig !

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag vet inget om hur elsystemet på din skoter ser ut, men det är klart att det måste gå att koppla in en tempmätare.
Länken The_Yamaha hänvisade till var väldigt bra.

Jag trodde till en början att min tempmätare inte heller fungerade då den inte rörde på sig, men det berodde på att kylvätskan inte blev över 40 grader när den stod på tomgång.
Prova att värma givaren med hjälp av en varmluftspistol eller något och se om den reagerar..

Skallben

Medlem
15 nov 2010
26
0
1
Utanför Umeå
Har äntligen fått mätaren att fungera men den ligger på 40 grader om jag kör efter leden och den får till 60 grader om jag kör på väg eller liknande sjunker direkt till 40 grader när man kommer i snön stämmer de att ett 800as temp ligger på 40 grader? behöver svar :)

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Har äntligen fått mätaren att fungera men den ligger på 40 grader om jag kör efter leden och den får till 60 grader om jag kör på väg eller liknande sjunker direkt till 40 grader när man kommer i snön stämmer de att ett 800as temp ligger på 40 grader? behöver svar :)
Jag har nyligen installerat en tempmätare på min skoter. Man har ju funderat lite om man låter motorn gå för varm när man är ute och kör på hård led. Efter att ha monterat mätaren så körde jag igång motorn på tomgång i kanske +15°C i omgivningstemperatur. Fick upp tempen på motorn till cirka +55°C och kände på kylaren. Kändes lika varm ungefär som man fått den som varmast i vinter. Så jag tror att det kan stämma ganska så bra med de temperaturer som du har kommit upp i. Får återkomma efter nästa vinter om min teori stämmer =)

_jonas

Aktiv medlem
16 apr 2009
72
0
6
kalix
hej använder den hära tråden har ett likadant elsystem och får det inte till att funka med en likriktare ? ska likriktaren jordas ???

Mvh/Jonas