4-takt eller 2-takt, skillnad?

Pizzy

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Gävle
Min far ska köpa skoter, han vill ha en 4-taktare pga avgaserna. Men vad upplever ni för skillnad mellan 4T och 2T, det viktigaste är att den ska kunna gå fint utanför led och då undrar man ju hur viktförhållandet påverkar framkomligheten. Vi har väl främst kollat på nyare Yamaha Venture. ALLA synpunkter är välkomna.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Dom nya tvåtaktarna luktar nästan inget och kör man äldre tvåtaktare på triboron så luktar inte dom heller.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
ja Venture är väl knappast en utanför led skoter. Väger ju sjukt mycke. Då får du nog ha en Tungbergare med dig också för kör du fast med den då har du å göra några timmar. Varför inte inte en Ski-doo renegade 1200 4-tec, om du vill ha fyrtakt? Den är inte så tung trots fyrtaktsmotor.

Herr_larsson

Medlem
19 nov 2010
8
0
1
boden
har väldigt dålig erfarenhet av äldre ventures då dom inte går "idealiskt" utanför spåret har ingen aning om hur dom nya går. har doc prövat andra och jag måste säga att det går framåt iaf, går inte direkt att jämföra en venture med en 1200 renegade.

har en släkting som kör med en och han är väldigt nöjd med sin. som sagt ovan kanske ingen idealisk pudermaskin. men den gör sitt jobb som familje skoter och kanske ett och annat äventyr ut i skogen :).

skillnaderna dom som är tydligast iaf är nog att de flesta 4t är lite för framtunga (orkar knappt lyfta min i fronten tex) men allt går med en spade och vilja!
när e-tec en släpptes så skulle jag vilja tro att det kommer inte vara någon större skillnad med bränsleförbrukningen det är doc min åsikt, du slipper avgaserna med en 4t, köper du yamaha kommer du ha skottsäkra motorer som håller.
kan sitta här och predika hur länge som helst. räcker nog nu :) Hoppas ni hittar vad ni letar efter

/MVH Patrik

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Finns ju Ski-Doo expedition och Lynx GrandTourer om man vill ha en touring med bra framkomlighet i snön. Finns väl med både e-tec och 1200 4-tec... Säkert betydligt mycke bättre framkomlighet än en venture brevid leden... :p

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Lynx Grand tourer 1200 4-tec. En bekväm touring med stark 4-taktsmotor. Dessutom 50cm bred matta, 396cm lång. Framkomlighet.
Venturen är stenåldern i jämförelse, och var ska man ha packningen ? Lynxen har 80 liters box.

Tyvärr slutsålda men det finns beg på blocket.
Hämtar min på tisdag.

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
absolut. ska man ha en arbetstouringskoter så är nog commander det bästa alternativet, blev helt paff när jag körde en commander förra vintern, smidigare än en nytro xtx och bättre framkomlighet än en x-trim renegade och switchback !