IQ 440/600 "böar" på lågvarv (ves 600 med slp pipor)

wasted

Välkänd medlem
18 sept 2009
132
0
6
Ånge
Tjena.
Har problem med att skotern "böar" (går på en cyl) när den går på lågfart och sen på högfart funkar den som den ska.
Förra ägaren sa att den gör så tills piporna fått upp tempen men är det verkligen så?

Vart ska man börja felsöka? Den går på tomgång och när man smyger iväg men det finns inget gassvar, utan man får verkligen ha spasmer i tummen för att den ska svara.
 

wasted

Välkänd medlem
18 sept 2009
132
0
6
Ånge
Näe ingen primer, choke däremot. ..den går rent om man ger på den lite med choken men då surar ju den på högfart förstås.

Error^ - Ja 450 / 45 har jag för mig. En bekant som haft den.

Har även problem med att remmen drar hela tiden men det kanske bara är att ställa remmen?
Eller kan den "böa" för att den inte orkar, så det är någon vikt som hängt sig?
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Ja de verkar inte som den får för lite sås om du kör med 450 munstycken, tävlingskörde med den modellen i proklassen och då tävlade jag på 370, ledkörde på 420. -15.
men de var inte de som är huvudproblemet. Mitt tipps är att börja om från börja.
1.Riv förgasarna och gör rent.
2.kolla storlekarna på alla munstycken.
3. Sätt luftskruvarna på standardläget. 3/4varv om jag inte missminde mig.
4. Kontrolera förgasargummina. Sämsta gummina som polaris tillverkat, har bytt 4st på 300mil.
5. rengör luftburk.
6.byt soppa.
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Att den "drar" på remmen är säkerligen för att du har sekundären för ihopdragen., släpp ut skiverna så ska du se att den inte drar nå mer.
Tummregeln är att remmen ska ligga över kanten på sekundären +1mm.
 

wasted

Välkänd medlem
18 sept 2009
132
0
6
Ånge
Nu har jag rivit isär och rengjort och kollat.

Vesarna går lätt, ingen synlig spricka i membranet.

Remmen ställd, problemet löst.

Förgasarna. -Där skiljde sig sanningen mot de som sagts..
main 410
låg 40
145 -på den jag inte har en aning vad den heter ^^

Så jag bytte lågfartarna
så nu har jag.
410
45
145.

Tyckte problemet blev lindrigare och sen när den var varm gick det över.
 
Last edited:

wasted

Välkänd medlem
18 sept 2009
132
0
6
Ånge
Problemet kvarstår och jag behöver lite hjälp ang reedsen.
Kan det vara dom som ställer till det, eftersom dom inte verkar hålla tätt längre?

Som ni ser så verkar dom vara dåliga runt om.
DSC_1074.jpg

DSC_1068.jpg


..ber om ursäkt för dom tidigare inlägg som jag raderat, lyckades inte ladda upp bilder då.
 

wasted

Välkänd medlem
18 sept 2009
132
0
6
Ånge
Dom såg riktigt slitna ut dom där bladen!
Reedsen är ju som sagt helt slut.
Ja jag måste ju byta dom hur som helst. Men vi tror ni, visst suger den sämre på mellanregistret med trasiga reeds så det är därför det känns som "bensinen tar slut" ..medans den funkar klockrent på tomgång och med öppna spjäll.

Vart hittar man BILLIGA reeds då? Kan även tänka mig import.
 

rapich

Välkänd medlem
26 dec 2009
226
0
16
östersund
Ja jag måste ju byta dom hur som helst. Men vi tror ni, visst suger den sämre på mellanregistret med trasiga reeds så det är därför det känns som "bensinen tar slut" ..medans den funkar klockrent på tomgång och med öppna spjäll.

Vart hittar man BILLIGA reeds då? Kan även tänka mig import.
skoterdelen.com har boysenreeds för 895kr vilket jag tycker verkar billigt. satsen ska tydligen vara till båda förgasarna och man skruvar bladen på orig.korg.
om dom är bra har jag tyvärr ingen aning om...:eek:hwell:

mvh/mattias
 

wasted

Välkänd medlem
18 sept 2009
132
0
6
Ånge
skoterdelen.com har boysenreeds för 895kr vilket jag tycker verkar billigt. satsen ska tydligen vara till båda förgasarna och man skruvar bladen på orig.korg.
om dom är bra har jag tyvärr ingen aning om...
mvh/mattias
Problemet är att jag har vforce korgar.

Klart billigast att bara köpa lösa reservblad till dina vforece 3.
Eftersom mina insugs gummin också är dåliga så tänkte om man kunde köpa ett kit med allt men dom kanske inte medföljer, har ni nån koll på ede?

Går det att sätta boysen blad på vforce korgar?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Går det att sätta boysen blad på vforce korgar?
Nej det går ikke, v-force bladen kläms bara fast. Var noga med att kolla så att det verkligen ingår insugsgummin på beyesens kitet, inte alla kit som det gör det på.
Köp inga piratgummin (snopro,spi,kimpex mfl) heller de håller max en säsong med lite tur. De tål inte bensin vilket kan anses som en fördel på en sådan del...
 

wasted

Välkänd medlem
18 sept 2009
132
0
6
Ånge
Nej det går ikke, v-force bladen kläms bara fast. Var noga med att kolla så att det verkligen ingår insugsgummin på beyesens kitet, inte alla kit som det gör det på.
Köp inga piratgummin (snopro,spi,kimpex mfl) heller de håller max en säsong med lite tur. De tål inte bensin vilket kan anses som en fördel på en sådan del...
Okej.
Då sprack ju min budget igen, vilket den senast gjorde när jag köpte skotern. Hehe. Näe men om jag måste köpa ett nytt kit så blir det vforce då det skiljer 1000kr.. Har du handlat från sled-parts, tänkte om du vet hur mkt moms och tull å sånt man får lägga på priset?
..kollade med SLP men då skulle vforce kosta ca 2200 + gummin.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
sled-parts.com är kanon att ha att göra med, du räkna in följande på totalsumman inkl frakt, momsen 25% + tull 3% + 100kr i postens avgifter.
Sledparts får tag på i princip allt du ber dom fixa. På hemsidan har de inte speciellt mycket men de kan fixa det mesta.