en fråga från en oinsatt. Har tillexempel Vipec alla säkerhetsfunktioner som originalsprutet har? känns som inget dumt egentligen att ha originalsprutet kvar med ett simpelt sprut för extraspridare. då har man fortfarande kvar knacksensor m.m.
eller är det inte riktigt så
Prestandamässigt finns det säkert massor att hämta med vipec. Men Nytrons orginal sprut har en del bra att ha grejer tex ebrs och oljetrycksövervakning som dödar motorn vid oljetrycksfall.
Den styr även handtagsvärmare och tors. Blir en del som behöver lösas innan man kopplar bort orginal ecu.
Ni har nog en poäng där.
Vissa säkerhetsgrejer kan vara svårt att få till kanske.
Vet att man ibland på bilar har kvar original styrbox för att styra extra saker, när dessa är inblandade i styrenheten.
Knacksensor bör väl gå att få till, vet dock inte hur vanligt det är att man kör med aktiv knackdetektering. Man brukar ha knacksensor när man mappar, sen kör man med bredbandslambda för att ha koll när man kör.
Visst, man kanske är tvungen att avvara nånting när man ska ha riktigt mycket effekt, men det får man ju alltid göra när man trimmar känns det som.
Men möjligheterna blir så mycket större när allt justerbart.
Nu är jag inte helt hundra, men Mcx.box är bara för extrabränsle, inget annat? Man kan isåfall inte ändra tändningen, eller har jag fel?
Möjligheterna blir så mycket större när allt justerbart, både bränsle och tändning.
Att kunna ställa tändningen som man vill känns bara det som en stor grej...
Sen finns ju möjligheter till extrafunktioner...
Styra laddtryck mot hastighet tex, låta den vara lite snäll i början och sedan ladda mer ju fortare det går.
Finns hur mycket som helst...
Detta kanske inte är för gemene man so bara vill ha lite extra knuff i maskin, utan för dom som vill ha mer effekt eller är intresserade av tekniken...