Hur får jag loss ves portarna? Polaris Swtichback 600 cfi -07

kalled

Medlem
10 feb 2010
42
0
1
Haparanda
Tjena ! Har lite problem med att lossa ves portarna?
Läst på olika trådar hur man ska få loss dem men dom lossnar inte, när jag tagit bort koppen och ska dra upp dem så tar det bara tvärstopp i "högsta" läget går inte längre? provar att jucka på olika sätt och vicka osv men dem kommer inte längre?
TIPS ??
/ kalle

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
och med koppen menar du det svarta skyddet typ? du måste ju ha med den stora klumpen som den svarta sitter på med.

D

Draken

Kör den varm före du börjar så går det nog lättare,sen måste du som sagt skruva bort allt innan dom går att få ut.

Var försiktig med packningarna.

kalled

Medlem
10 feb 2010
42
0
1
Haparanda
Kör den varm före du börjar så går det nog lättare,sen måste du som sagt skruva bort allt innan dom går att få ut.

Var försiktig med packningarna.
Fick loss dem nu, fick ta i lite packnigarna mellan cyllen och ves saken hade torkat fast så de gick sönder, men det fixar jag i morgon. Portarna var ganska skitiga, lite halvtorr olja fast osv, hur tar jag bort det enklast, svinto eller? Sen sitter det ju en slags "paraply" packning på ovansidan en orange, den sitter fast i själva porten så jag kan inte ta med själva porten tex till arbetsbordet, sitter den packningen bara tryck dit eller?

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
det är membranet till VES:en som du menar sitter ner tryckt i ett spår runt om,sitter en mutter i mitten som man kan lossa om man vill så får du lös membranet,går det sönder så måste du köpa ett nytt,rengörning de kan du använda lite avfettning,typ bräkleen eller nånting som du tycker funkar bra,skrapa av det värsta kokset först så tar avfettningen bättre

kalled

Medlem
10 feb 2010
42
0
1
Haparanda
det är membranet till VES:en som du menar sitter ner tryckt i ett spår runt om,sitter en mutter i mitten som man kan lossa om man vill så får du lös membranet,går det sönder så måste du köpa ett nytt,rengörning de kan du använda lite avfettning,typ bräkleen eller nånting som du tycker funkar bra,skrapa av det värsta kokset först så tar avfettningen bättre
okok, var just och titta på det dära men det sitter bara en slags cirkelformad järnbit på bägge sidor om membranet, är det de som är "muttern" eller? Den på ovansidan är en aning större än den på undersidan.

/kalle :)

Last edited:

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
hur försiktig måste man vara när man rengör portarna? om man he på nån lösning av nå slag som får de att lossna någorlunda, räckere med att torka av eller må man köra me typ svinto eller liknande och vara jätte försiktig? :)

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
okej tack för tipset :) tänkte mest på ifall man va tvungen att vara jätte super duper försiktigt så att det inte gick sönder någe eller så men verkar ju som att man kan gnugga litte iaf :)

kalled

Medlem
10 feb 2010
42
0
1
Haparanda
okej tack för tipset :) tänkte mest på ifall man va tvungen att vara jätte super duper försiktigt så att det inte gick sönder någe eller så men verkar ju som att man kan gnugga litte iaf :)
Jag tog med riktigt fint sandpapper och gnugga blev som nya, sen bara t-röd efteråt. :)

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
Jag tog med riktigt fint sandpapper och gnugga blev som nya, sen bara t-röd efteråt. :)
tackar! :) la dock ner det där med rengöringen tills vidare eftersom vänster ves port inte går att få loss.. så dom får förbli smutsiga tills nån gång nästa vecka.