Skumt variator problem..?

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Tja!

Satt dit ett V-kitt på min edge 600 -01a för 2 veckor sedan, allting fungerade grymt bra och ingenting krånglade alls.

MEN nu i helgen så skulle jag ut, då vart de som nått skramlande ljud från sekundären just vid dragläge och så slira de bara, tillslut så gav de där upp och den fungerade helt normalt! samma sak hände dagen efter..detta endast då den är kall :S kikade lite vad som hände i variatorn, och de såg ut som att remmen höll på att hoppa mest ?

riktigt störande...

Tips någon?

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
låter som att remmen slirar i sekundären. Har du rätt remspänning? Org. eller pirat rem?

Jo kanske de, kör på samma spänning som de var innan ja bytte helix å fjäder. jo de är orginal rem!

Men eftersom den inte gör så här då den är varm så blir jag ju fundersam

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
när remmen blir varm får den bättre fäste i variatorn. Testa att spänna remmen ngt. och se ifall de blir skillnad. Eller testa reservremmen om du har en sådan.

Har haft bekymmer förut när jag testade Gates rem på en skoter då gick de knappt att ta sig iväg då skotern var kall men efter man hade kört ett tag å fått upp värmen i remmen så gick de bättre. Var som att remmen var för hård på nåt sätt, men med mer remspänning så kom man iväg då den var kall dock ville den tjuvdra lite på remmen sen när den blev varm istället.

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
när remmen blir varm får den bättre fäste i variatorn. Testa att spänna remmen ngt. och se ifall de blir skillnad. Eller testa reservremmen om du har en sådan.

Har haft bekymmer förut när jag testade Gates rem på en skoter då gick de knappt att ta sig iväg då skotern var kall men efter man hade kört ett tag å fått upp värmen i remmen så gick de bättre. Var som att remmen var för hård på nåt sätt, men med mer remspänning så kom man iväg då den var kall dock ville den tjuvdra lite på remmen sen när den blev varm istället.

Okej, men jag tror redan den är rätt så spänd, för när väl skotern är varm så kan jag rulla den utan problem då den är på! :p men de kan ligga något i de du säger med att remmen är kall eftersom de bara är i början, men den har aldrig gjort så förut, började i helgen som sagt!

inget som kan hända om den spänns för mycket? mer än att den vill tjuvdra lite mer? tänkte med utväxling etc