Problem med IQ 440/600

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Tjena.. Har lite problem med min IQ som jag hoppas att ni kan hjälpa mig lite med..

Det började med att jag skulle ut och köra i förrgår och lät skotern stå på tomgång en stund medans jag bytte om, då dog den. Då skulle polarn min dra igång den och då hade den surat ner sig TOTALT..
Så vi börja ta upp stiften och kolla och dom var dyngsur, den är för överbestyckad på lågfarten och på dial a jet,en så har jag dragit upp rätt bra, den får för mycket soppa där också..
Men det har funka klockrent ända tills i förrgår, och det har varit runt samma kyla ute och jag kör på samma ställe.

Så vi försökte med startgas, rengöra stiften, byta stift osv utan framgång. Så jag bestämde mig då för att ta isär förgasarna och hålla på och fixa lite annat undertiden som jag hade stiften borta och piporna borta så det skulle få chans och "torka" ur lite.
Så idag så skruvade jag ihop allt och drog igång skiten, startade rätt lätt med tanke på att gasarna var tömd på soppa. Men när den gick igång så rusade tomgången upp ( kan vara för jag inte har montera luftburken? ) och det bara smäller ur ena stingern, jävla låger sprutar det där ut..

Har ni några idéer på vad som kan vara fel och hur jag ska lösa det där, har lite halv panik eftersom att jag drar till fjällen på måndag morgon.

Tack på förhand och sorry för ett långt inlägg :p
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Såg nu vad felet kan ha varit, ena förgasaren hade inte riktigt komme på plats. Det är ju så satans trångt och sen är insugsgummina så trånga så det kan ha varit därför den inte gick riktigt på den cylindern också. För det stiftet var halv torrt och det andra stiftet hade bra med soppa på sig.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om du drar till fjällen med den där bestyckningen lär du få problem... Då lär den sura ner sig ännu mer.
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Om du drar till fjällen med den där bestyckningen lär du få problem... Då lär den sura ner sig ännu mer.
Jo jag har tänkt på det jag med.. Jag ska dra ner på soppan lite eftersom, vet inte riktigt hur känslig dual a jet,en är. Om man vrider ner ett halft varv hur mycke mindre soppa den ger.. Så ska stega neråt..



Hur fan blir det där, glömmer ju bort hela tiden.. Ju högre uppåt jag kör - ju mindre syre i luften blir det. Ska jag ge han mer eller mindre soppa då?
Samma sak när det är kallt ute - Ska jag ge han mer eller mindre soppa då?

Jag tycker ju att är det kallt ute så ska han få lite mer soppa än om det är varmare?!
Hoppas jag kan få svar på de så ska jag skriva upp allt :p

Även om någon vet hur pass känslig dual a jet,en är.
 

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
du får ju testa o kolla stiften när du byter ställe att åka på.. högre höjd=mindre syre, då vill den ju ha mindre bensin.. kom ihåg att bestycka igen när du kommer hem bara!

mmm insprutning e skönt :biggrin1:
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
du får ju testa o kolla stiften när du byter ställe att åka på.. högre höjd=mindre syre, då vill den ju ha mindre bensin.. kom ihåg att bestycka igen när du kommer hem bara!

mmm insprutning e skönt :biggrin1:

Då kom jag ihåg rätt då, Högre höjd -> mindre syre -> mindre soppa..
Hur fan var det med kylan?
Jodå, får komma ihåg att bestycka innan ja åker hemåt :p

haha ja, nästa skoter blir insprutning och singelpipa :p Känner redan nu hur skönt det skulle vara :p
 

Diggity

Välkänd medlem
13 okt 2010
194
0
6
Är det kallare behöver du bestycka upp den, varmare bestycka ner.