Lynx rave

Sandman2010

Aktiv medlem
28 jun 2010
58
0
1
Undrar om det är någon som har erfarenhet av lynx rave 550 08-09?
Är medveten om att det är en 550 fläkt maskin!

Undrar även om det går att sätta dit matta med högre kammar?

Tack på för hand

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
En matta med högre kammar går det väl nog att sätta dit, men blir nog kanske jobbigare för maskinen att ha en med stora kammar :)

petrus_j

Välkänd medlem
14 feb 2005
178
0
16
ställdalen
Vi har en 09:a som jag köpte ny. Fungerar över förväntan faktiskt. Har till i år monterat 44:a matta, nerdrevad 2 kugg och variatorkit.

petrus_j

Välkänd medlem
14 feb 2005
178
0
16
ställdalen
Det lät ju bra! Du har inte provat skotern med 44:an osv? :)
Jodå det har jag. Men är lite för lite snö än så länge för att säga nått om hur det funkar. Men vart bra med nerdrevning och variator kit. Köpte den åt min dotter, hon är lyrisk än så länge!

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
givetvis går det utmärkt med 44mm men dreva ner och pilla lite med variatorerna blir du nog tvungen o göra.

Du kan ju få den o gå som en vass 600 upp till 50-60 om du vill ? det mesta sitter ju i variatorn

Sen finns det nog tillfällen när motorn inte riktigt orkar med 44:an men jag tror nog du blir riktigt nöjd om du byter , jag skulle aldrig tveka!!

Sandman2010

Aktiv medlem
28 jun 2010
58
0
1
Jodå det har jag. Men är lite för lite snö än så länge för att säga nått om hur det funkar. Men vart bra med nerdrevning och variator kit. Köpte den åt min dotter, hon är lyrisk än så länge!
De lät ju lovande, skriv gärna mer när ni förhoppningsvis fått mer snö!:)

Sandman2010

Aktiv medlem
28 jun 2010
58
0
1
givetvis går det utmärkt med 44mm men dreva ner och pilla lite med variatorerna blir du nog tvungen o göra.

Du kan ju få den o gå som en vass 600 upp till 50-60 om du vill ? det mesta sitter ju i variatorn

Sen finns det nog tillfällen när motorn inte riktigt orkar med 44:an men jag tror nog du blir riktigt nöjd om du byter , jag skulle aldrig tveka!!
Okej, får se hur det blir då, är det dreva ner och byta vikter du tror blir lättast eller köpa ett färdigt v-kit?

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Dreva ner , fjäder till både sekundär och primär tror jag är bäst , sen är det ju lite beroende på vad du har för fjäder i primären som styr (starttryck , sluttryck) hur mkt du måste vikta på?

Ta dig en funderare på hur du ska köra med maskinen innan du gör något , hur du vill ha karaktären på motorn? Dreva ner räcker nog långt för mattbytet men jag tycker dom är för snälla i variatorn org.

Du ska nog fråga nån annan vilken variatorsetup du ska ha på en 550 , jag har ingen erfarenhet av vad som funkar på dom!

Lycka till!

Ps. kolla runt lite innan du lägger ner 3-4k på ett variatorkitt , kanske nån som sitter inne på beg. fjädrar lr justerbara viktpinnar? blir ju halva priset säkert..