Köpa billig släpvagn... Mått?

mobetahl

Medlem
21 dec 2010
26
0
1
Skeå
Hej, har köpt min första skoter
Blev en Lynx Rc 800 -07:a!

Inser att jag måste ha ett släp nu också men har en begränsad budget,
vad ska man satsa på för släp? Är tipp nödvändigt?
Kanske går köpa till / bygga en ramp annars?

Ge förslag på släpvagnar för runt 4-6000:-

Vad är minimala måtten på släp för att lasta en kortbandare?
 
Last edited:

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag fick tag i en gammal släp, som är byggd på husvagnschassi = stabilt.
Du har väl back? Isf behöver du ingen tipp. (Praktiskt iofs men ryms inte i budget.)

Om du bara ska ha skotern på släpen, så räcker det med en ganska liten. Mät längden på skotern och dra av cirka 40 cm, så har du en vettig minsta flaklängd.

Några andra tips:
* Montera invändiga öglor, den kraftigaste sorten på typ Biltema. Ställ skotern på släpen och måtta ut var öglorna bör sitta.
* När du ska frakta skotern, täck över huven först med ett lakan, därefter med kapell. Så minkar du risken för repor.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
En släp är som en avlöning, den blir aldrig för stor.... för tung för vad körkortet klarar kan den bli, men inte för stor =)

För 4-6000 lär det inte ens bli busenkelt att hitta något som är körbart/besiktat, så storleken lär få bli vad den blir.... men i valet mellan två olika i samma skick så ta den större
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
953
113
Stora Blåsjön
Är det bara i storleken för att lasta en skoter så kör obrommsat helt klart. Så otroligt mycket trevligare att besikta. + om du köper ett nytt så behöver du inte besikta på flera år heller...
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
skulle inte köra obromsat, och definitivt inte på vintern. Om du behöver stå på hejdarn och du då får hela släpets+skoterns tyngd som påsskjut baktill på bilen dessutom..Lycka till att bromsa din bil då:) Personligen så känns det bra mycket bättre att veta att släpet hjälper till att bromsa på egen hand....but thats just my o2....
Nej skaffa en äldre liten kärra med bromsar..Inga problem att få dem genom besiktning om man, som med allt annat, sköter dem.

Jag köpte själv en FOBO bromsad med tipp, 4000:- , bara för att ägaren inte kunde ställa in bromsarna rätt och därigenom inte fick den genom besiktningen....I övrigt hur fin som helst :)
 

henrik_sh

Aktiv medlem
22 aug 2010
98
0
6
Det går hur bra som hellst att ha ett o-bromsat eu-släp att köra skotern på. Har ett eget bromsat som rymmer 2st skotrar själv, men har ibland lånat svärfars eu-släp då jag bara har behövt frakta 1 skoter, släpet rullar ju sjukt lätt efter bilen och det tar knappt nå mer soppa än att köra utan släp.
Jag har då aldrig haft några problem själv. men kan tro att om du har någon lite skit japs bil och behöver bromsa hårt att det kan vara svårt att få stopp, men har du en vettig bil med vettiga däck är det ju inga problem.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Det går hur bra som hellst att ha ett o-bromsat eu-släp att köra skotern på. Har ett eget bromsat som rymmer 2st skotrar själv, men har ibland lånat svärfars eu-släp då jag bara har behövt frakta 1 skoter, släpet rullar ju sjukt lätt efter bilen och det tar knappt nå mer soppa än att köra utan släp.
Jag har då aldrig haft några problem själv. men kan tro att om du har någon lite skit japs bil och behöver bromsa hårt att det kan vara svårt att få stopp, men har du en vettig bil med vettiga däck är det ju inga problem.
Du inser att det du skriver nu är fullkomligt vansinne, eller?
Jag ska försöka att inte vara moralkärring så gott det går, MEN det kan faktiskt vara skillnaden mellan liv och död.
 

henrik_sh

Aktiv medlem
22 aug 2010
98
0
6
Jag skriver ur personliga erfarenheter och jag har kört svängar på 35-40mil enkel väg flera gånger och det har gått hur bra som hellst, och jag har bromsat hårt några gånger utan större problem dock aldrig panikbromsat. Så jag förstår inte vansinnet i det hela?? man släpar ju bara på ca 400kg extra.. Men som sagt självklart är det ju bättre med en bromsad vagn.
 

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Vinter och glint väglag då ska du allt lyssna till edvinsjolund är ett rent hällvete om du behöver panikbromsa.
då är bromsat GULD.
Obromsat funkar ju om du ska frakta skotern på saltade bara fina vägar. Försök att få tag i ett bromsat släp om de går!
 

lliinkaan

Välkänd medlem
10 dec 2010
102
0
6
Salbohed
Bromsat är väl bra att ha men inget måste, har själv EU-kärra och drar skotern på, och allt annat jag fraktar för den delen. Tycker det funkar super bra. men som sagt bara man kör efter väglaget så är det definitivt inga problem att ha obromsat, visst det kan alltid komma situationer som man inte har räknat med. Jag själv åker/drar med Volvo XC90 eller VW Caddy pickup. Jag personligen tycker de är skönt att slippa bromsarna vid besiktning. Hade en större boggie vagn förut som va bromsad, och lastade jag bara en skoter då så vid normal körning så bromsade den inte nå betydligt, men vid större vikter så va det ju fint.
 

mobetahl

Medlem
21 dec 2010
26
0
1
Skeå
Tack för alla inputs,
Det blev till slut ett bromsat ganska fräscht släp 145 x 300 cm lastmått och tipp
Kyllingekärran 1250
 

grop

Välkänd medlem
Tack för alla inputs,
Det blev till slut ett bromsat ganska fräscht släp 145 x 300 cm lastmått och tipp
Kyllingekärran 1250
Nu har du ju ändå hittat ett släp, men vad jag har på min vagn är 2 hål i framlemmen för varje skida. Skoter tar ett bra stöd emot lemmen vid ev. panikbromsning/frontalsmäll istället för att skidorna vill gå över lemmen. För i ärlighetens namn, hur många spänner fast sin skoter så den tål en frontalsmäll i ens 30 kyck? Ofta brukar man på sin höjd använda sej av 2 remmar över skotern om man inte har spänt typ som på bilar (1 band på varje hjul).
Vem vill ha en skoter i nacken?
 

Jörgen Ö

Medlem
4 aug 2010
20
0
1
För i ärlighetens namn, hur många spänner fast sin skoter så den tål en frontalsmäll i ens 30 kyck? Ofta brukar man på sin höjd använda sej av 2 remmar över skotern om man inte har spänt typ som på bilar (1 band på varje hjul).
Vem vill ha en skoter i nacken?
Kör du utan säkerhetsbälte oxå??

Att inte spänna fast skotern ordentligt är väl att lura sig själv och andra.
Hoppas jag inte är i närheten av dig om du skulle få sladd eller krockar eller behöver tvärbromsa...

//Jörgen
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Lastsäkringen skall klara av 50% av vikten åt sidorna och bakåt, samt 100% framåt. Men det är ingen som kommer och klagar om man kör det dubbla. Det är heller inte dumt med förstängning i form av lemmar.