Idé: Handtagsvärme i fotstegen?

Utter

Medlem
13 dec 2010
34
0
1
Känner mig som Bambi på fotstegen och tycker en enkel lösning vore att använda tex eluppvärmd slinga i fotstegen för att tina snön så den blir lite mjukare och går att peta bort? Har modifierat för bättre fäste och är jättenöjd, men samma is-kaka dyker alltid upp i slutet av dagen.

Hur många watt går det plocka ur en iq 600RR?

Tacksam för lite innovativa idéer!

Mvh Magnus

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
tror du måste dit med mycket effekt.
Ur min indy har jag problem att plocka ut 100 watt till extra hjälm lyse, måste stänga av allt annat för att det ska lysa okej.

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Har modifierat för bättre fäste och är jättenöjd, men samma is-kaka dyker alltid upp i slutet av dagen.

Mvh Magnus
Bryter ut lite ur ämnet. Men vad har du gjort för modifieringar på fotstegen ? Har också tänkt göra de men är lite osäker hur.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Bara sätta kapen i fotstegen.

Typ såhär:

Funkar rätt bra och man kan ha kvar de kraftiga förstärkningarna.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
går även att dra om en extra kylarledning i kantlisen på fotsteget så får du både värme och kylning till motorn. Som polaris hade på Edge RMK bla.

Utter

Medlem
13 dec 2010
34
0
1
Misstänkte att det blir kärvt att plocka ut effekt så passa att det räcker.. Tror dock inte det behövs mkt för att mjuka upp is-kakan som bildas.. men jag kanske har fel..! Vet bla på jetski leder man om utgående kylarvatten upp i bommen och ut över händerna höst/vår så man slipper frysa om händerna. Vore Ev. ett alternativ här, en T-koppling och en tunn slang ut och tillbaka. Men får man cirkulation på det vattnet eller kan det ställa till problem?

De "modifiktationer".. :) .. som jag gjort är att popnita dit alu.grepp å dom fungerar klockrent, ända tills iskakan blir 3-4cm :(