RMK 800 -00 går orent

twofast

Medlem
8 jan 2011
16
0
1
Östersund
Hej!

Jag har en Polaris RMK 800 -00 som är standard vad jag vet.
Körde första längre turen med den idag och nu är jag övertygad om att något inte står rätt till.

Kört led i normal fart, inget puder och bara en person på.
körde 5,5 mil idag och tankade 36 liter när jag kom hem igen, och den var helt fulltankad när jag startade. Det ger en förbrukning på över 6,5 liter per mil! Det är inte normalt på något sätt.. Den drog även cirka 8dl olja. Var ca 10 minusgrader ute idag.

Kan fel munstycken eller slitna munstycken göra så sjukt mycket?
Vad tror ni som är lite kunnigare och har mer erfarenhet än mig?

Tack på förhand!

MVH// Pierre
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
är det kehin förgasare så brukar iaf 700an gå rätt taskigt i ledtempo. Köp tm40 gasare om du kan!
 

twofast

Medlem
8 jan 2011
16
0
1
Östersund
Vad sitter det för bestyckning i den då? Status på reedventiler? Läckage?
¨

vet inte vad det sitter för munstycken i nu, ska försöka ta redan på det imorn. Har aldrig bytt/kollat förut dock men kanske lyckas få med mig någon som har lite bättre koll.
Reedventilerna har jag inte kollat, läckage har jag letat men inte hittat nått och det luktar inte bensin eller vad man ska säga.
 

twofast

Medlem
8 jan 2011
16
0
1
Östersund
är det kehin förgasare så brukar iaf 700an gå rätt taskigt i ledtempo. Köp tm40 gasare om du kan!
Har ärligt talat ingen aning om vilken typ av förgasare det sitter i, har precis hämtat ut den från en halvstor service och är förvånad att den trots det går dåligt på låga varv och drar sjukt mycket bensin. Ska åka till verkstaden på måndag eller tisdag och kolla vad dom säger..
 

twofast

Medlem
8 jan 2011
16
0
1
Östersund

twofast

Medlem
8 jan 2011
16
0
1
Östersund
Är det nån som har koll på om oljeförbrukningen kan minska i samband med byte av munstycke?
Den drar just nu 2,2% olja per liter vilket är rätt bra antar jag, men skotern drar ju även 6,5 liter/mil. Så det går ju både sjukt mycket olja och bensin.

Om den visar sig att den är felbestyckad, kommer olje förbrukningen fortfarande att ligga på 2,2% per liter då eller kommer den dra lika mycket olja per MIL som tidigare?


Blev lite krångligt, men ni kanske förstår hur jag tänker?
 

Matte_

Medlem
13 maj 2010
49
0
6
Skelleftehamn
Den kommer fortsätta dra 2,2% även om du bestyckar ner, men det blir ju mycket mindre
olja per mil om du ex skulle få ner förbrukningen till 3-4L
 

Redez

Ny medlem
11 jan 2011
4
0
1
har en rmk 800 -00 med hade samma prob kollade reedsen och de var verkligen slut på fick ner förbrukningen efter att jag bytt.. ända problemet jag upplever på min nu är att när man släpper gasen helt. så blir de avgasknallar men bara när man släpper helt..
 

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
jag har en rmk 700 01 och den fick också avgasknallar vid släpp av gasen, kollade bränsleskruven och den var utdragen 1 ½ varv när den ska vara ute 2 ½varv orginal! värt att kolla upp!
har en rmk 800 -00 med hade samma prob kollade reedsen och de var verkligen slut på fick ner förbrukningen efter att jag bytt.. ända problemet jag upplever på min nu är att när man släpper gasen helt. så blir de avgasknallar men bara när man släpper helt..
 

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
har en rmk 800 -00 med hade samma prob kollade reedsen och de var verkligen slut på fick ner förbrukningen efter att jag bytt.. ända problemet jag upplever på min nu är att när man släpper gasen helt. så blir de avgasknallar men bara när man släpper helt..
jag har en rmk 700 01 och den fick också avgasknallar vid släpp av gasen, kollade bränsleskruven och den var utdragen 1 ½ varv när den ska vara ute 2 ½varv orginal! värt att kolla upp!
 

twofast

Medlem
8 jan 2011
16
0
1
Östersund
Fått en del bra svar nu ser jag, varit borta några dagar. Lämnade in skotern på verkstaden igen i fredags, det dom gjorde var att flytta ner nålen från steg 4 till orginal 3.
Kört 3,5 mil idag för att testa igen och visst drar den kanske lite mindre, men 5 liter per mil ledkörning är fortfarnade rätt mycket tycker jag.
Det där med reedsen låter intressant, måste försöka kolla upp det så fort som möjligt innan jag blivit helt ruinerad..
Förövrigt så drog skotern 0,5liter olja idag på 3,5 mil.. På verkstan kollade dom så pumpen stod rätt, vad kan detta bero på?
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
jaha, men dom är ju bra att göra med. Men att flytta nålen ett steg känns helt värdelöst med tanke på den mängd bränsle den tar.
kolla reedventiler som sagt, rengör förgasare, kan du se om ett stift är svartare än det andra?, kolla så membranet i bränslepumpen är helt.
sitter båda slangarna från förgasarna till luftburken korrekt?
 

twofast

Medlem
8 jan 2011
16
0
1
Östersund
jaha, men dom är ju bra att göra med. Men att flytta nålen ett steg känns helt värdelöst med tanke på den mängd bränsle den tar.
kolla reedventiler som sagt, rengör förgasare, kan du se om ett stift är svartare än det andra?, kolla så membranet i bränslepumpen är helt.
sitter båda slangarna från förgasarna till luftburken korrekt?
Precis vad jag tyckte också, känns som justering av nålar och munstycken är mer av en fin justering. Vilket inte löser mitt problem, samt att varken nålarna eller munstycken påverkar olje förbrukningen.
Ska kolla om jag kan få hjälp av en kompis att kolla reedventilerna, bränsle slangarna kollade jag när jag var ute och körde idag. Vad jag kunde se så satt allting fast ordentligt, inget läckage heller som man kunde se när motorn var igång.


Tack för all hjälp här på forumet, som ny skoter ägare är det inte så lätt att felsöka själv.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
problemet med membranet i pumpen är det att är det trasig så läker det soppa via vaccumslagen in i vevhuset, alltså inget läckage du ser.