Vänligen läs hela inlägget innan ni svarar!
Har nu felsökt ett bra tag på egen hand, men har nu lessnat och vänder mig därför till mina kära vänner på snowmobile för eventuella tips och idéer.
Skotern i fråga är som det står i rubriken en RC 440, dvs rotax 440 snurra utan pj förgasare.
Problem & symptom:
Skotern går till en början hur fint somhelst på packad led, varvar som den skall osv.
Det som händer är att när jag tex åker ut i lössnö för att vända eller liknande
så börjar den blöddra ELLER misstända (börjar bli förvirrad ang detta eftersom jag ej hittar några fel).
Orkar därefter knappt ta sig frammåt och slutar oftast med att jag kör fast och/eller stänger av skotern och sätter mig & surar.
När skotern stått i 5-10minuter så startar den och går som vanligt igen!
Men så fort jag kör någonstans där det går tungt och/eller på låga varv så blir det samma visa IGEN.
Har gjort/kontrollerat följande:
- Grundligt rengjorda, synkade & inställda förgasare ett flertal gånger
- Rätt bestyckad (beter sig precis lika oavsett fet eller snål bestyckning,
för närvarande 300/22,5 PTO och 310/22,5 MAG. Nålen i mitten på båda)
- Kollat att reedsen sluter tätt
- Kollat att nålventilerna ej är slitna
- Kollat varenda soppaslang osv
- Rengjort RAVE portarna
- Kontrollerat membran & funktion på soppa pumpen
- Bytt tändhattar & givetvis tändstift med RÄTT gnistgap
- Monterat meshtyg i alla luftintag & modifierat luftburken för att motverka
snöproppar, dvs ej något problem med tilltäppt filter osv.
- Kontrollerat att det ej är snö som täpper till utblås
- Kontrollerat kompet
- Hittade häromdagen småa sprickor i nederkant på trottlarna,
dem flesta bara ytliga men en nästan genomgående..
Givetvis förstår jag att detta påverkar skotern negativt, men inte på detta vis?
Summa summarum:
- Misständer/blöddrar vid "tungt" före
- Uppträder lika om jag burkar med fullt ös (kommer oftast ett varv innan det börjar)
- Börjar misstända/blöddra om den står på tomgång
- Har inbillat mig att den är mer svårstartad nu än förr
- Känns eventuellt lite trött & svarar dåligt på gas efter att jag plågat den efter leden en längre bit
- Har ett fåtal gånger kommit avgassmällar när jag stängt av den
Lutar alltså åt tändningsproblem även fast jag upplever det som att den blöddrar och har varit nästan 99% säker att det var soppa problem fram tills nu, vad skulle kunna göra så att maskinen blir trött vid tungt före? Misstänker att antingen tändspole, cdi eller stator på något sätt blir överhettade & inte orkar ge ifrån sig rätt mängd tändenergi.
Men hur mäter jag dessa? Någon som har värden på det som skall mätas?
Hur mäter jag? Någon som har någon annan idé? Någon som varit med om liknande?
Tack för att ni läste mitt roman-liknande inlägg.. Men snälla..
HJÄLP MIG SNÄLLA, BÖRJAR LESSNA TOTALT NU :mad2:
Har nu felsökt ett bra tag på egen hand, men har nu lessnat och vänder mig därför till mina kära vänner på snowmobile för eventuella tips och idéer.
Skotern i fråga är som det står i rubriken en RC 440, dvs rotax 440 snurra utan pj förgasare.
Problem & symptom:
Skotern går till en början hur fint somhelst på packad led, varvar som den skall osv.
Det som händer är att när jag tex åker ut i lössnö för att vända eller liknande
så börjar den blöddra ELLER misstända (börjar bli förvirrad ang detta eftersom jag ej hittar några fel).
Orkar därefter knappt ta sig frammåt och slutar oftast med att jag kör fast och/eller stänger av skotern och sätter mig & surar.
När skotern stått i 5-10minuter så startar den och går som vanligt igen!
Men så fort jag kör någonstans där det går tungt och/eller på låga varv så blir det samma visa IGEN.
Har gjort/kontrollerat följande:
- Grundligt rengjorda, synkade & inställda förgasare ett flertal gånger
- Rätt bestyckad (beter sig precis lika oavsett fet eller snål bestyckning,
för närvarande 300/22,5 PTO och 310/22,5 MAG. Nålen i mitten på båda)
- Kollat att reedsen sluter tätt
- Kollat att nålventilerna ej är slitna
- Kollat varenda soppaslang osv
- Rengjort RAVE portarna
- Kontrollerat membran & funktion på soppa pumpen
- Bytt tändhattar & givetvis tändstift med RÄTT gnistgap
- Monterat meshtyg i alla luftintag & modifierat luftburken för att motverka
snöproppar, dvs ej något problem med tilltäppt filter osv.
- Kontrollerat att det ej är snö som täpper till utblås
- Kontrollerat kompet
- Hittade häromdagen småa sprickor i nederkant på trottlarna,
dem flesta bara ytliga men en nästan genomgående..
Givetvis förstår jag att detta påverkar skotern negativt, men inte på detta vis?
Summa summarum:
- Misständer/blöddrar vid "tungt" före
- Uppträder lika om jag burkar med fullt ös (kommer oftast ett varv innan det börjar)
- Börjar misstända/blöddra om den står på tomgång
- Har inbillat mig att den är mer svårstartad nu än förr
- Känns eventuellt lite trött & svarar dåligt på gas efter att jag plågat den efter leden en längre bit
- Har ett fåtal gånger kommit avgassmällar när jag stängt av den
Lutar alltså åt tändningsproblem även fast jag upplever det som att den blöddrar och har varit nästan 99% säker att det var soppa problem fram tills nu, vad skulle kunna göra så att maskinen blir trött vid tungt före? Misstänker att antingen tändspole, cdi eller stator på något sätt blir överhettade & inte orkar ge ifrån sig rätt mängd tändenergi.
Men hur mäter jag dessa? Någon som har värden på det som skall mätas?
Hur mäter jag? Någon som har någon annan idé? Någon som varit med om liknande?
Tack för att ni läste mitt roman-liknande inlägg.. Men snälla..
HJÄLP MIG SNÄLLA, BÖRJAR LESSNA TOTALT NU :mad2: