Avvibrerade fotsteg....

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Nu har det snurrat totalt och jag ska försöka konstruera något som dämpar de elaka vibbar jag känner i fötterna på min Lynx Adv. GT 600 Sdi(Xu)-10.Har gått igenom det mesta på maskinen (bla ny vevaxel pga paj centerpackbox, uppmätt till 0.03 båda sidor,haft ut motokuddar för kontroll,primären balanserad osv osv) men varken jag eller Åf hittar några fel,förutom då att det vibrerar mer än de andra liknande maskiner i låga hastigheter.Vibrationerna kommer dels från motorn men också från kraftöverföringen/mattan.Står inte ut med detta och har provat med flera olika gummimattor på fotsteget utan egentlig framgång.Hade tillslut fyra mattor på varandra utan att bli nöjd.Värsta vibbarna är precis där jag har fötterna (värst på PTO-sidan), på andra ställen i chassiet är det långt lugnare.Behöver nu hjälp av er för att bygga ett avvibrerat fotsteg eller andra tips för att bli kvitt detta elände.
 

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
Hej!

är de sånna problem med din skoter, så ta å sälj, ja skulle aldrig ha kvar en sådan maskin om den vibrerar så mkt.

har du prova köra med annan matta å drivhjul och drivaxel? kan ju va så änkelt som att den är skev å vibrerar uta bara fan när du kör långsamt, hitta en maskin, kastbyt å testa.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vad sägs om att lämna den hos återföräljaren tills dom har fixat problemt. Och medan den står där så får dom hålla dig med en lånemaskin.
 

Xeon

Välkänd medlem
25 okt 2004
216
0
16
kolla drivhjulen dom går svarva om dom är mycke ojämna kan hjälpa, måste tyvär lös med drivaxeln och spännas upp i svarv för att se hur fel de är..
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
45
Norrlänska skogen
På polarens nya lynx RE 800 -11 har fotholkarna sprickor i sig redan efter 30 mil, på maskinen han hade i fjol (RE 800 -10) hände exakt samma sak. Måste ju vara nåt liknande som ligger bakom, dvs vibrationer..
 

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Vad sägs om att lämna den hos återföräljaren tills dom har fixat problemt. Och medan den står där så får dom hålla dig med en lånemaskin.
Köpte maskinen beggad av privatperson men har garanti till Mars 2012.ÅF tycker han gjort allt han kan och BRP erkänner inte detta som ett fel.Många XU-maskiner vibrerar i fötterna men denna är värst hittills av sju provade.Har också varit inne på drivhjulen men det är inget ÅF tar sig an.Tänkte faktisk byta in den men det är slut maskiner hos de tre närmaste Lynxhandlarna.Dessutom blir det hiskeligt dyrt....
 

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
På polarens nya lynx RE 800 -11 har fotholkarna sprickor i sig redan efter 30 mil, på maskinen han hade i fjol (RE 800 -10) hände exakt samma sak. Måste ju vara nåt liknande som ligger bakom, dvs vibrationer..
Det är ju skandalöst dåligt !!!