Rev, Fördelar och Nackdelar

Burström

Aktiv medlem
19 jan 2010
90
0
6
Bjurholm, Sweden
Tjenare!

Har tänkt mig att köpa en rev 04a-06a, 600cc eller 800cc till nästa vinter.
Jag skulle vilja veta fördelar och nackdelar med dessa skotrar och vilken årsmodell och kubik man ska köpa.
Det lär bli rätt mycket lössnö men också mycket led.

Det är en kort maskin jag tänkt mig!

Mvh Emil Burstöm

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Mina erfarenheter av rev är att det är ett otroligt lättkört chassie ! Jag hyrde en 05'ans 500ss (600cc) i endast tre dagar, men det jag kan säga är att den va rätt pigg och riktigt rolig. Gick o peppra på bra på led med den. Dock för små kammar (32) för lössnö, så ska du ligga en del utanför leden med en sån kort maskin så ska du nog sikta på 38 alt. 44 kammar.

/fredrik

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Jag kör en 500ss -06 och är mycket nöjd! 44's matta på den så har man mycket roligare än med en 32mm ripsaw som jag hade på förut. Blir som en annan skoter med högre kammar. Lätt att manövrera i pudret.

Braak

Välkänd medlem
24 okt 2010
194
0
6
Skellefteå
800:an kom med P-tek motorn till -05 å de blev en enorm skillnad i bränsleförbrukning så om du funderar på en 800 köp en efter -05.... sen finns det en sdi-variant på 600 kubik som är hyffsat rapp å faktiskt riktigt soppasnål... (första kom -04) 500ss varianten har jag oxå hört mycke bra om billig i försäkring å (Nästan) samma effekt som en 600:a Sen kom det en ny boggie på -05orna så det är ju kanske värt att tänka på oxå... de va lite info iaf...

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Min renegade 800x -06 ligger på ca 2 liter/mil blandad körning så dom går riktigt hårt och snålt. Du bör ha minst en 44 matta om du ska köra utanför led. Original skidorna funkar bra. Jag kommer snart att göra något åt mina variatorer eftersom jag får lite touring känsla som den är original. V-kit.

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Framvagnen på dom är väldigt klen iaf dom första versionerna, vet inte om och när dom förstärktes.
Jag tänker då speciellt på "väggen" bakom slutburken som väldigt lät trycks ihop lite om man kör i nåt med höger skida, det leder ju till att hela framänden blir sned.
Min bror köpte en -04ans 600 SDI rev för några veckor sen, vi kollade på 4 st förren vi hittade en som inte var sned, i 3 av fallen var det väggen bakom slutburken som tryckts ihop nån cm.
så kolla där om du köper en äldre rev. Skulle nog också förstärka den "väggen" ifall jag hade en själv, så kanske man bara behöver byta a-armen ifall man kör i nån stubbe.

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Hur och med vad förstärker man den issådanafall då?
Väggen jag nämde skulle jag då förstärka.
På frågan hur, man får väl va lite kreativ med ett par mm tjock aluminiumplåt och popnitar. :D
Kan ju finnas förstärkningar att köpa men det har jag ingen koll på.
Prova googla eller sök på dootalk säkert många som förstärkt här och där.

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Väggen jag nämde skulle jag då förstärka.
På frågan hur, man får väl va lite kreativ med ett par mm tjock aluminiumplåt och popnitar. :D
Kan ju finnas förstärkningar att köpa men det har jag ingen koll på.
Prova googla eller sök på dootalk säkert många som förstärkt här och där.

brp har en förstärkning som kostar typ 50kr men som är lite jobb att sätta dit. Som en fingervisning skulle åf ha ca 1000kr för att skruva dit den

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Jag har en 600cc från 04 med slp och 44-matta. Lite vrång på led nu när det är så isigt men annars är jag bara nöjd med den. Kanonkul och bra driv utanför leden med.

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
På min Renegade 800 -07 så blev det iaf enorm skillnad at byta ut original-skidorna med sina dubbla styrstål, till SLP PP. Bättre på allt, men särskilt i lössnö. :)

Unpoor

Ny medlem
3 feb 2011
4
0
1
Ånge
Har en Rev XP -09 lite nyare änn tänkt i denna tråd men på g av ganska lång matta blir den lite bångstyring i lössnö, hoppas det blir bättre med SLP PP istället för orginal laggen..

Lite ringrostig är jag dock efter uppehåll i nio år!! sååå glad jag vart lurad att köpa en kärra igen..