Variatorbestyckning Lynx Adv.GT(XU)600 Sdi-10

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Upplever att min GT känns trött på tvåans växel i lössnö och med kälke.Vet att Lynx förordar ettan till sådan aktivitet men vill kunna använda tvåans växel mer då denna ger bättre "drive".Vad har ni variatorkunniga för lösning på detta ?
 

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Dreva ner den ,själv tycker jag att denna commander touring har alldeles förliten motor för 4meter matta som är 50cm bred
Det är lätt gjort:Bara lägga i ettan ! Näää nog räcker effekten till för fiskekörning det är bara det att Lynx bestyckat den för 150 km/h.Har haft flera fläktisar med samma matta och nog har de orkat bättre än denna trots hälften av effekten.Vet att "man" brukar slänga i en primärfjäder med högre start/sluttryck men tänkte här få något litet tips om vilken och möjligen andra knep...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vilken fjäder sitter original i GT:n?
I Commanderns sekundär sitter det från 09 417127039 Black 700N/1350N vilken jag tycker backshiftar bra även i lössnö och med pulka/kälke då jag också föredrar 2:an så länge det bara går, vet att de satt en med lägre sluttryck 10 o 11 (tror den vita..) men en del handlare sätter i alla fall in den svarta till flertalet kunder direkt vid leverans.

Kollade på sprängskiss och i GT ska det sitta White 417127211 men kan inte hitta någonstans vilka start/sluttryck denna har, troligen lägre sluttryck då GT:n klassas som touring.

Vilken helix sitter det förresten original på GT:n?
Commandern har en 42, har testat med 44 men körbarheten i lössnö tappades rätt markant

Sedan så är det lite sämre bottendrag i SDI jämfört med gamla hederliga förgasarvarianten i mitt tycke men det får vi stå ut med för att ha lite bättre bränsleekonomi upp till 6-6500 rpm, sedan pumpar ju elektroniken in en massa onödigt bränsle vilket inte en väl justerad förgasar 600 gjorde.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Kalibreringen är ju både lätt och svår, men man måste ju testa vad som passar en själv o det verkar att modernare variatorer blir mindre och mindre "universiella" vi "vanliga" har ju inte en drös fjädrar, ramper, rullar osv liggande och ofta inte tiden heller att testa.
Lämpliga fjädrar att ev testa är de nedan dvs utgående från vilken du har i, vill du ha bättre backshift gå uppåt i preload så dröjer det längre innan skivan börjar arbeta mot Helixen.
417127039 700 N/1350 N Black
417127137 800 N/1350 N Green
417127062 1028 N/1350 N Purple/purple

Kör du under mycket varierande förhållanden typ kompisbus, klättring, pulkdragning, vedkörning, långtur och under ytterst varierande snöförhållanden kan det t o m vara värt med en justerbar Helix typ shockwaves http://www.shockwaveperformance.com/

Det går säkert att optimera ännu mer utan att byta större grejor eller börja med dessa dyra clutchkits som eftermarknaden vill sälja, när man ändå byter rullar i primären kan man testa med OD rullar 1 eller 2 mm så arbetar de annorlunda mot ramperna samt ger lite mer vikt (2,5 g-4,5 g ) mot original.