Senaste material av asker

  1. asker

    Ännu en tråd om att korta en Pro rmk till 146"

    Är en klar fördel att förvärma området man ska svetsa till ca 200grader, går snabbare och lättare att svetsa (behöver inte värma lika länge med svetsen) svetsar jag motorblock brukar jag värma hela i ugn till ca 200grader innan svets. Värme åldring brukar jag köra ca 180-200grader i 8-10...
  2. asker

    Ännu en tråd om att korta en Pro rmk till 146"

    Får väll ta och svara här då man var först med detta och byggt många kortade maskiner. På en 146 så gör inte khaos och pro-rmk egenskaperna lika stor inverkan, som på de längre. Så vill du halla det budget så låt skenorna vara som pro-rmk. Switchback 144 skenorna är en helt annan boggie. Har...
  3. asker

    Blyfri 95 eller 98?

    Japp sedan 1995, svårare att hittad blyad bensin idag, är nog bara 100LL som finns hyfsat tillgängligt.
  4. asker

    Blyfri 95 eller 98?

    98 oktan är skonsammare för motorn, så det är bara att tanka.
  5. asker

    BRP Service

    Men vad hade man innan då? Jo TRA 😂😂😂
  6. asker

    Bensinsnål äldre skoter?

    Skulle nog också hålla med om att maskiner med rotax slidmatade 494 är nog det bränslesnålaste från den tiden, och ligger i rätt prisklass. Finns rätt många olika konfigurationer av denna motor, med och utan rave portar och olika trimningsgrad. Men jag tycker det viktigaste när man köper en...
  7. asker

    BRP Service

    Nu läste jag lite snabbt och svarade inte helt rätt, det var viktarmsbussningarna som var sopslut på shreddern efter 100mil, men det beror nog på en väldigt dålig variatorfix lösning från brp och bara bulta på mer skrot så det blir totalt snedbelastade bussningar. Men är inte jätte impad av...
  8. asker

    BRP Service

    De byts väll på garantin vid första service då dom är slut :)
  9. asker

    Luftkylning/kylfläkt till smala Ski-doo G4-chassiet?

    Kan inte se att det ska göra någon större skillnad, är ju inte många deciliter i kylare som fläkten skulle kyla av.
  10. asker

    800,850 eller 9R?

    En 146 duger absolut, du kommer ha roligast i ditt kompisgäng, kör mest bara i jorm och det finns inga dagar eller ställen en 146 inte duger till. En 9r är ju helt färdig från fabrik så köp en sån om du har möjlighet, det enda jag kan tycka man kan byta är mattan för att få den lite mer rolig...
  11. asker

    800,850 eller 9R?

    Måste bara fråga vart hittar du dessa berg i sälen och jorm? :) Allt beror givetvis på pengar. Men en 2018 800 är den bästa årsmodellen av axys, riktigt pigg motor, man skulle nästan kunna säga som en 9r fast mindre effekt. Bygg om den till en 146" med challenger extrem matta, 36-37" framvagn...
  12. asker

    Polaris Assault 2011

    Men då är det liten mening att leta efter just assaulter, då kan du lika gärna köpa en pro-rmk för det är samma maskin fast klar för lössnö och dessa finns det hur många som hellst av. Var kanske otydlig med fixkit, säkrare att köpa en utan fixkit om det är bytt kolvar på maskin. och ja 40k är...
  13. asker

    Polaris Assault 2011

    Nu antar jag att det är en RMK assault du menar, för de finns även som switchback. Men vilka egenskaper på en RMK assault är det som lockar? Nu kan mycket vara bytt på en så gamma maskin. Men original är de ju helmärkliga med skitbred framvagn och en matta som är perfekt för barmarks dragrace :)...
  14. asker

    Montering av skoter motor efter renovering. Rotax 1000SDI

    Sen kolvringsgapet är mycket viktigt så slipper då få fula repor i cylindrarna på en gång. Kolvtillverkarnas rekommendationer är inte alltid riktigt rätt för skoterbruk.
  15. asker

    Klim rea

    Dendär sidan är fake.