Älska fyrtakt

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Hej Yamaha-vänner. 12 mil körda med min nya RS Rage, nästan bara på isarna, perfekt för inkörning. Har undvikit fullgaskörning hittills, enligt instruktionerna. Tankade 20 liter, fortfarande en del soppa kvar (ca 1,3 l/mil so far?). Suverän körställning, underbart ljud, inga vibrationer, tomgångskörning inga problem, ingen lukt. Ragen känns lättare än jag trodde, nu har jag förstås inte testat lössnö- eller buskörning ännu. Det här är min första fyrtaktare, kan inte tänka mig att gå tillbaka till tvåtakt efter det här. (...ändå är jag en sån som har gillat tvåtaktsdoften tidigare...) Vad tycker ni andra om era fyrtaktare RX/RS. Skriv, både ris och ros tack!

J

Jona$

mil skrev:
Hej Yamaha-vänner. 12 mil körda med min nya RS Rage, nästan bara på isarna, perfekt för inkörning. Har undvikit fullgaskörning hittills, enligt instruktionerna. Tankade 20 liter, fortfarande en del soppa kvar (ca 1,3 l/mil so far?). Suverän körställning, underbart ljud, inga vibrationer, tomgångskörning inga problem, ingen lukt. Ragen känns lättare än jag trodde, nu har jag förstås inte testat lössnö- eller buskörning ännu. Det här är min första fyrtaktare, kan inte tänka mig att gå tillbaka till tvåtakt efter det här. (...ändå är jag en sån som har gillat tvåtaktsdoften tidigare...) Vad tycker ni andra om era fyrtaktare RX/RS. Skriv, både ris och ros tack!

kila vidare på din ketchup-effektmaskin du så håller jag mej till min portade,psi pipors sxr

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
acidman74 skrev:
kila vidare på din ketchup-effektmaskin du så håller jag mej till min portade,psi pipors sxr
jaha ja .. och du har provkört en RS ? eller är du bara sne för att du inte köpt en ;)

Ketchup effekt ??? den existerar inte alls det är bra vrid från start :)

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
mil skrev:
Jaaa .. jag kan bara instämma .. fast jag inte hunnit köra lika mycket som du.
Men jag provkörde den redan i fjol våras så man helt enkelt blev tvungen att skaffa sig en själv :D

Conrod

Aktiv medlem
6 dec 2004
68
0
6
Själv har jag åkt 600 meter på min RS Venture, sen åkte den tillbaka till handlarn pga missljud i variatorn. Skrammlade på tomgång när den var genomvarm och vid vissa varv lät det som man kastade 1 kg osorterat järnskrot i en plåtvägg!

J

Jona$

Mikael_N skrev:
Hmm... det är nog snarare så att en portad SXR med psi pipor är en ketchupmaskin... :D
hehe jojo säger mannen med den största ketchupmaskinen av alla här :p

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
42
Ludvika
Rage

Håller med... Kan inte tänka mig att då tillbaka till 2t... Är hur nöjd som helst... Rasslar lite väl mycke i variatorn men det får man leva med verkar det som...

Har bara blivit 8 mil än sålänge men fler ska det bli... Synd bara att snön har försvunnit nästan helt här. Är bart på marken :mad:

//Jesper

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
acidman74 skrev:
hehe jojo säger mannen med den största ketchupmaskinen av alla här :p
Isf så gillar jag din spec på ketchupmaskin... Det spelar ingen roll var/när man vänder på flaskan, det bara smäller till och så står varvräknaren på 10300 ;)

Jag håller iofs med om att den är en aning nervös, men som Kjell H sjunger i en låt: "Man vänjer sig" :D

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
det där rasslet i variatorn som alla pratar om, är det nån som vet vad det beror på, å tror ni verkligen att man ska behöva leva med det. har Kört flera RX maskiner och ingen av dom har då haft nåra missljud för sig.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
RS och RX har helt olika drivlinor/motor.

4cyl jämfört med 3cyl samt att RX dessutom har en varvreduktion på vevaxeln med ca 10% som gör att det inte rycker och sliter så mycket i variatorn på tomgång. Samt att RXens primärvariator har lite hårdare fjäder vilket gör att det håller fast skivorna lite extra.

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
Mikael_N skrev:
RS och RX har helt olika drivlinor/motor.

4cyl jämfört med 3cyl samt att RX dessutom har en varvreduktion på vevaxeln med ca 10% som gör att det inte rycker och sliter så mycket i variatorn på tomgång. Samt att RXens primärvariator har lite hårdare fjäder vilket gör att det håller fast skivorna lite extra.

jo, rätta mig om jag har fel, men har inte RX och RS samma variator, och på själva drivlinan kan det inte skilja så mycket, är ju nästan exakt samma chassie. och att själva vevaxelreduktionen skulle inverka på rassel har jag svårt att se, variatorn kommer ju just därför hålla ungefär samma varvtal på båda maskinerna, nä jag tycker inte att rasslet är något man borde acceptera. iaf tills nån kan ge en förklaring till EXAKT vad det är som rasslar.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vad jag har hört så sitter det andra vikter / fjäder på RS. Sedan så gör reduktionen att motorns interna vridmoment inte påverkar variatorn på samma sätt, speciellt då att RX är 4cyl och RS är 3cyl.
Sedan så är det som bekant att en RX/RS är rapp på gasen, det gäller både vid uppvarvning och nervarvning, samma lika gäller vid tomgång. vevaxeln snurrar mer ojämnt på tomgång på en RS än en RX (3cyl istället för 4) och en 2taktare snurrar ännu jämnare än en RX. Vilket i sin tur gör att det låter som en burk med skruv som skramlar där under. Om man sedan skall acceptera det är en sak, om det går att åtgärda är en annan, men variatorn blir nog aldrig lika tyst som om den sitter på en Yamaha Viper 700 eller liknande.

Alternativt så kan man montera på en Polarisvariator, de väsnas inte lika mycket...

Vettesjutton om den som läser detta förstår hur jag menar men jag vet hur jag menar ;)

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Ja då hade man varit ut och kört lite med 3 dunkarn, hittils drygt 4 mil ..

Motorn går ju heltunderbart :D ...

Däremot va det lite skumt före på sjön jag va på så skidorna bettade lite för bra . Det blev liksom lite vingligt på grund av det.
Kölen är så hög på dessa nya skidor så nu då det var lite skare på ytan så greppa den höga kölen helt otroligt i skaren så det blev liksom lite väl extrem överstyrning. Men då man kört upp ett spår lite så blev det rätt ok .

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
41
Luleå
Blir bara mer och mer nöjd efter varje tur jag tar.. har kört nästan 9mil nu... snart 16mil kan man börja gasa lite mera...:D

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
42
Ludvika
åka

Vill ut och åka nu!!! Men snön är ju borta... Har inte åkt något på en hel vecka nu. Rycker lite i gastummen... Lär ju åka längre norrut om man ska få åka något...

//Jesper

messia

Välkänd medlem
14 dec 2004
146
0
6
umeå
Conrod skrev:
Själv har jag åkt 600 meter på min RS Venture, sen åkte den tillbaka till handlarn pga missljud i variatorn. Skrammlade på tomgång när den var genomvarm och vid vissa varv lät det som man kastade 1 kg osorterat järnskrot i en plåtvägg!
det är rätt.. tibax med skrothögen. man vill ja ha en maskin utan missljud.. även fast det ska låta så..