Ännu en tråd om att korta en Pro rmk till 146"

thojak01

Prospect sledder
4 feb 2018
5
1
3
Säter
Hej

Jag har en gammal Pro Rmk -14 med en väldigt trött original Serie 5 matta.
Inser att jag får ingenting för den med lite trötta dämpare och dålig matta så jag tänker köpa en ny matta och leta på lite roligare dämpare och renovera så får den går nåt år till
så får det bli en Khaos 146 sen.

Men jag har fått lite korn på en Boggie från en Switchback Assault från-13 som är 144.
Nu är frågan, passar dom skenorna till min maskin. Alltså bara skenorna.
Och kan jag kompensera dom två tum kortare boggie med större vändhjul?

Och ja...Jag vill väl som alla andra göra den lite mera Khaosifierad så då behöver jag ju få upp snoken på skenorna till mera Assault/Khaos.
Så tanken är att försöka hitta Boggie dämpare eller renovera och byta fjädrar till Khaos.
Så nästa fråga. Har försökt kolla runt men har inte lyckats hitta något mer exakt hur mycket längre center dämparen är på en Khaos jämfört med min.

Så vad säger ni som kan. Är det bättre att korta och pressa om dom skenor jag har idag? (Pro Rmk 155)
Helst hade man ju så klart köpt nåt färdigt men det här är ju ett budget bygge tills stålarna räcker till en riktigt Khaos 146.

Har ni mer tips på enkla roliga modifikationer så tar jag tacksamt emot.
Och jodå...jag har övervägt att köpa nåt färdigt men....halva grejen är ju att göra nåt själv i verkstaden. Blir nog inte alltid billigare eller bäst men det är ju en del i nöjet.

Och skulle det finnas någon som ligger på lite godis till en gammal Pro ride eller dämpare och skenor till Khaos eller Assault så är jag intresserad.
Det kommer som sagt att bli ett budget bygge.

Mvh

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.926
896
113
Kramfors
På dotterns pro rmk 800 som är en 13 har någon moterat Assault 155" boggiskenor och då kan man flytta ner boggin i fram fästet ner till Assault hålet de passar bolton ivf. Du har nästan färdigt hål längre ner man behöver bara borra igenom själva tunneln så är de klart. Du behöver inga antistabhjul med Assault boggie. 155" boggie ivf. De bör gå kränga dit en 146" matta med 144" boggie men den behöver flyttas mer bakåt typ 20mm kan ev räcka utan att sätta dit större vändhjul. Större vändhjul kräver ju även dyr offsettaxel! Nackdelen med att flytta bak boggien blir att anfallsvinkeln fram på mattan blir flackare typ som en pro rmk och de vill du nog inte ha 😅

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.295
86
48
Övik
Då skenorna kommer från en Switchback Assault passar dom inte, det är en helt annan boggie.

Korta ner skenorna? Mjaa, kanske eventuellt går att få hållbart. Har provat att laga skenor med dåligt resultat, dom går av bredvid svetsen kort därpå bara. Men hade jag tid och fick bra svetshjälp billigt så skulle jag nog ha testat, och köpt nya skenor sen ifall dom går av :)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.926
896
113
Kramfors
Jag tror ingen lycka svetsa ihop kortade skenor de håller inte ens nya. Jag har provat svetsa sprickor med både tig o mig och de håller en dag. Numera lägger jag på plåtförband och limmar samt skruvar ihop sprickor de håller däremot bra.