...kom jag på av en slump nu i helgen.
De flesta har väl märkt någon gång att tändsystemet på de flesta skotrar sprider en hel del störningar omkring sig. Om man får in tändstörningar från en skoter på en tv så ser det ut som ett antal vågräta brus-streck som rullar över bilden.
Nu arbetar det europeiska tv-systemet med 50 bilder per sekund. Om vi nu antar att motorn går med t ex 3000 varv/min och den är tvåcylindrig, alltså tändning två gånger per varv, får vi tändstörningar 3000 * 2 / 60, alltså 100 gånger per sekund. Om man håller motorn på exakt 3000 varv / min kommer man att få två stillastående brusränder på tv-bilden, ökar man varvtalet litegrann rullar de uppåt, minskar man varvtalet rullar de nedåt. Om det hade varit en trecylindrig motor hade man fått tre brusränder.
6000 varv / min kommer då att ge 4 resp 6 brusränder, 9000 ger 6 resp 9.
"jämna" varvtal däremellan (1500, 4500, 7500 osv) ger också stillastående brusränder.
De flesta har väl märkt någon gång att tändsystemet på de flesta skotrar sprider en hel del störningar omkring sig. Om man får in tändstörningar från en skoter på en tv så ser det ut som ett antal vågräta brus-streck som rullar över bilden.
Nu arbetar det europeiska tv-systemet med 50 bilder per sekund. Om vi nu antar att motorn går med t ex 3000 varv/min och den är tvåcylindrig, alltså tändning två gånger per varv, får vi tändstörningar 3000 * 2 / 60, alltså 100 gånger per sekund. Om man håller motorn på exakt 3000 varv / min kommer man att få två stillastående brusränder på tv-bilden, ökar man varvtalet litegrann rullar de uppåt, minskar man varvtalet rullar de nedåt. Om det hade varit en trecylindrig motor hade man fått tre brusränder.
6000 varv / min kommer då att ge 4 resp 6 brusränder, 9000 ger 6 resp 9.
"jämna" varvtal däremellan (1500, 4500, 7500 osv) ger också stillastående brusränder.