Direktinsprutning är gammal teknologi för utombordare, väl beprövat.
När det gäller smörjningen så funkar den troligen med oljekanaler borrade dit oljan behövs, tex ramlager, (vevlager?) trycksidan på cylinderväggen osv.
Oljepumpen styrs elektroniskt, vilket bland annat medger att man kan sommarställa motorn genom en knapptryckning, ett oljeöverskott doseras för konservering.
Kom också ihåg att vevhuset på en sådan här motor går "torrt" då ingen bensin kommer ner.Det borde hindra att den lilla mängd olja som doseras från att tvättas bort.
När det gäller effekt på en motor, så är den direkt relaterad till luftmängden som passerar motorn. I bytet från förgasare till insprutning vinner man luftflöde = effekt.
I bytet från en insprutning till en annan vinner man inte lika mycket luftflöde.
Sen är det naturligtvis så att om man skall klara en viss förbrukning eller avgasrening, då kommer direktinsprutning att vara överlägsen SDI. Den andra stora faktorn är...Marknadsföring.
Map effekt och potensial, är det någon som sett siffror på vid vilket varvtal som 600 E-tech motorn ger samma effekt som 600 SDI? Det kanske är 2000 rpm lägre? I så fall......
//