Äntligen Ockelbo 300 ägare!

grop

Välkänd medlem
Idag köpte jag mej min första och efterlängtade Ockelbo. Har länge tittat efter en 300 och idag slog jag till på första bästa.

Här kommer några bilder på fartvidundret.

En sak som behövs är några gummidistanser som fungerar som LITE fjädring. De är utnötta och med det betyder det att skidorna inte trycks ner riktigt till följd av att det blir svårt att styra.








Här ser man lite vad som behöver göras. Bränslepumpen sitter inte fast så den behöver ett nytt fäste.


[video=youtube;-xzrJyXs3k8]http://www.youtube.com/watch?v=-xzrJyXs3k8&feature=player_embedded[/video]
 
Last edited:

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jaha, det var du som hann först.

En 77:ans 300LG är min våta Retrodröm.

Hör av dig ifall du någonsin ska avyttra den.
 

grop

Välkänd medlem
Jopp den var på blocket! jag är väldigt nöjd även om det alltid finns en hel del att önska med den. Men det är lite det som är det roliga - att ha något att pyssla med. Det är bara elen som jag är alergisk mot. Det var långt ifrån snyggt draget och som det var nu så funkade inga lampor. Ett elschema skulle inte skada om någon har. Nog för att det inte är så många kablar men fler än 2 är för mycket för mina el kunskaper. :bootyshake:
 

grop

Välkänd medlem
Var iväg på min första riktiga provrunda. Blev säkert hiskeliga 5 km. Måste bara säga att den är fruktansvärd att köra men ändå lika fruktansvärt rolig att köra. Vet inte hur många ggr man höll på att köra åt hellsicke pga att man höll på att tippa.
Har kommit fram till att det här är ingen skoter för den som bara ska ta sej någonstans eller vill ut för att köra skoter. Den här måste man verkligen uppskatta modellen också.

Slutsatsen av det hela är = Förbannat rolig skoter!
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
hehe jag var sugen som fan på den men det går inte att åka över halva landet för att hämta en gammal skoter :suspicious:
Att dom är smala motorsvaga och tippiga är ju hela charmen med dom ;)
 

grop

Välkänd medlem
Jodå, men ytterst lite då det har varit skitväder hela veckan. regnat var och varannan dag. Idag hade jag tänkt ta en riktig runda. Solen skiner för full och härligt väder. Naturligtvis passar man på att vara sjuk då. Blir så jävla förbannad på kroppen.

Är iaf förvånad över hur pass bra den tar sej fram i den här sockersnön som är nu. Har inte vare - grader på länge nu. På nätterna kan det vara någon kallgrad men det är inte mycket. Ockelbon tvekar ändå inte att ta sej fram i snårkogen där jag brukar få bråka med många andra skotrar. Gjorde helt rätt val i att sälja min underbara Yamaha ET 250 -81. Ockelbon passar mej mycket bättre. Den här är inte för fin så man vågar använda den. Sen är den så simpel på alla sätt och vis att man behöver inte ens fundera över hur något fungerar. Nog för att ET:n var enkel men den här slår allt jag haft.
En annan fördel är att jag har blivit lovad ett till chassie som bara ska sakna motor men allt annat ska finnas. Sen att den är risig är en annan sak. Ska bara vänta på att snön försvinner så ska vi åka och hämta den.
 

grop

Välkänd medlem
Förgasaren ligger i småbitar alltså. Nu då det är slut på körandet så blir det skruva. Jag fixade till problemet med soppa pumpen och då jag fick till det började förgasarn flöda över ordentligt så jag försöker hitta vad det kan bero på.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Var nästan samma sak i Grizzlyn i höstas :hmmmm: Då hade pumpen fått i sig grus och damm, samma sak med förgasaren, den ville inte arbeta som den skulle och motorn blöddrade när man skulle gasa och gick inte på tomgång. Sen sköljde vi ur allt och sen fungerade allt som det skulle! En hel massa skit i slangarna också och i tanken, ändå hade vi sköljt ur allt på sommaren redan då jag bytte bränsletanken. Måste ha kommit från dunkarna när man har tankat, ändå hade inte filtret separerat bränslet från skräpet, värdelöst OKQ8 skit! :argh:
Sen vart det nästa problem, trotteln var för mkt öppen. Så den justerade vi så den drog mindre bränsle och vart mkt piggare på gasen än tidigare. Satte den i mitten läget då den var på första läget tidigare! :suspicious:
Sen så skar ju fanskapet! :argh: Men det hade inte att göra med bränslet alls tyligen. Säkerligen övervarvning elller nåt med tanke på hur kolven såg ut! Kolvringarna hade lossnat och hoppat på kolven och slagit sönder sig och toppen, och cyllen fick sig en jäkeln också, det lustiga var att det var på mag sidan med fläkten närmast sig!? Säkert därför förra ägaren ville ha bort den så fort som möjligt, var heller inga rotax kolvar i motorn.
Men nu har jag satt nya ledningar från tanken till pumpen och till förgasaren och ett nytt fräscht filter och bättre har den inte gått. Nya kolvar och putsade cyllar, hehe jädrar tame tusan den går fint i mtorn nu ;)

Så det kan det vara flötörerna som inte jobbar, dom kanske har fastnat, spola ur förgasaren med bensin och diesel och blås ur den med kompressor.
Om det inte är det kolla lägena på pinnen till trotteln [trottelnålen] Ska finnas 5 lägen på den, testa lägga om dom också. Fast det klart, det är stor skillnad på en Sach 290 jämfört med en Rotax 503... Vad är det för förgasare ienkligen? Mikuni ser jag ju att det är :biggrin1:
 

grop

Välkänd medlem
Mikuni är det enda jag vet. Står ingen storlek eller något sånt på den. Har heller inte mätt upp den.

Jag brukar använda mej av bromsrengöring, diesel och ev etanol då jag gör rent en knasare. Etanol är ett lite speciellt tydligen. Låter man det ligga ett tag så blir det äckligt mycket klet av det men använder man det för att göra rent med så löser det upp det mesta av gammalt bensinslagg.
 

grop

Välkänd medlem
Han som är äldst skulle kunna hjälpa mej men är helt ontresserad av skruva och allt med motor. Han är helre med mamma och binder blommor och tittar på himlen. Lillen som är 3 år han hjälper lite väl gärna till men han är lite väl hjälpsam ibland. Min verktygslåda brukar ligga över hela logen då han är med.