Äntligen Ockelbo 300 ägare!

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Han som är äldst skulle kunna hjälpa mej men är helt ontresserad av skruva och allt med motor. Han är helre med mamma och binder blommor och tittar på himlen. Lillen som är 3 år han hjälper lite väl gärna till men han är lite väl hjälpsam ibland. Min verktygslåda brukar ligga över hela logen då han är med.
Äldsta grabben verkar som min lill brorsa... förutom att han spelar och är på datorn 23.5 timmar om dygnet typ! :biggrin1: Själv är man ju tokig i skotrar, det har du nog kanske märkt... :hmmmm:
Vi har ju en Ski Doo Evrest 340E-79 att fixa åt han men det händer inget förän han visar intresse! :suspicious:

Brorsan har inga planer för sommaren men jag har PLANER!!!

#1 Fixa Grizzlyns chasie
#2 Fixa Grizzlyns boggie system
#3 Fixa Grizzlyns el-system

#4 Få igång min Everest 464
#5 Fixa huven på Everest 464an
#6 Måla om fronten på Everest 464an

#7 Få igång Alpinen
#8 Fixa Buken på Alpinen
#9 Köpa ny huv till Alpinen

#10 [eventuellt] hjälpa min kusin att få ihop lite min och hans Ockelbo Trioman...

:becky:

Tycks om mina sommar projekt? :biggrin1:
 

grop

Välkänd medlem
Tycker du ska skippa de 9 första och gå direkt på NR:10. Ockelbo är inte att leka med. Sen då du är klar med den så rullar du ner den hit. Eller så tar jag med den nästa gång jag åker till Luleå. Är ju bara en liiiiten bit från håpparunta.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
FIXAT! Blev nöjd med resultatet så naturligtvis blev det lite youtubelek. Men jag glömde naturligtvis mäta förknasarn.

[video=youtube;JdHEJxJ7EfE]http://www.youtube.com/watch?v=JdHEJxJ7EfE[/video]
Fi fasiken den går bra, ställ in tomgången när den är varm sen! :biggrin1:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Tycker du ska skippa de 9 första och gå direkt på NR:10. Ockelbo är inte att leka med. Sen då du är klar med den så rullar du ner den hit. Eller så tar jag med den nästa gång jag åker till Luleå. Är ju bara en liiiiten bit från håpparunta.
Vad tänkte du, är du intresserad av skotern eller? Kolla albumet om inte annat. Ska göra en projekt tråd om den senare.
Drog ur det gamla el-systemet förra sommaren och motorn slaktade vi och tog det som gick använda ännu, bl.a variator och fläkthus.
Måste göra nya lister till boggiena och måla den. Sen ska jag köpa ny motor, kanske en
Rotax 377 eller liknande
:hmmmm: Sen koppla el-system. Sist ska jag fixa lådan så det går växla! Dess originala tjänste vikt är 260kg men sen kommer det nog blir 275kg för vi ska ha större bränsletank! ;)
Och ett najs avgassystem, kanske sidepipes! ;)
Vad tror du om att sätta seperata avgassystem i en ockelbo trioman med en Rotax 377 eller en 447.

Mattorna är inte så bra skick men hade kul med skotern innan vi ställde undan den för vintern! knuffade varandra på den, hur jädra kul som helst, skiten väger heller inget ju :biggrin1:
Min kusin satt på skotern och styrde ett däck vi hade monterat på styrningen. VRRRROOOOOOOHHHHMH :afraid:

Om du är intresserad så kan jag ju prata med min kusin [Alpalynxi] imorgon. :biggrin1:
Bor inte i haparanda, skulle alldrig någonsin göra det heller, en sån jäkla råtthåla! Bor i en by nån mil innan haparanda.
 

Pentafreak

Aktiv medlem
14 dec 2006
50
0
1
Borlänge
FIXAT! Blev nöjd med resultatet så naturligtvis blev det lite youtubelek. Men jag glömde naturligtvis mäta förknasarn.

Tjena
Den går ju riktigt fint....det gör inte min ....ska byte till en Mikuni jag också, men vilken storlek?:hmmmm2:
Vore skitbra om du kunde kolla lite vad du har för dimension, bestyckning m.m.

////TJ i Dalom
 

Attachments

grop

Välkänd medlem
Vad är det för fel på din förgasare då?
Är bättre att renovera den förgasare som den är gjord för. Jag skulle hellre renovera rätt förgasare i stället för att sätta dit något som inte passar in i bilden. Det är svårt att hitta ett luftfilter som ser gammalt ut. Jag har försökt att hitta något på nätet men inte lyckats. Blir till att gå med skjutmåttet på veteranmarknad till sommaren.
Inte för att jag inte vill mäta förgasaren men jag är bara mån om att de ska se lagomt orginal ut. Ska mäta då jag kommer ihåg.

Vad är det för årsmodell på din? Ser ut att vara en ganska tidig 300.
 

Pentafreak

Aktiv medlem
14 dec 2006
50
0
1
Borlänge
Jo, visst jag kan hålla med att man ska behålla original grejorna. Men....
Jag vill ha grejor som man kan lita på. Det verkat vara lite pul med denna och ett litet "sidsteg" med en Mikuni kan jag faktiskt tåla.
Dels för att få en "modern" gasare och även en enklare funktion. Dessa Tillotson-gasare kan vara lite lynniga. Har försökt med alla möjliga justeringar men inte lyckats få till den bra.
Så nog om detta....Jag ska byta till en Mikuni...Punkt slut ....:)
Var föresten iväg och handlade förgasarfläns häromdan med rätt cc-mått 57mm så nu är det bara Mikunin som fattas...

Du kanske inte behöver mäta, det brukar stå stämplat på sidan....

Årsmodell 68. står det i pappren.

///TJ
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
man kanske är en av få som tar bort mikuni och sätter dit en tillotson istället, ser man till att dom är rena och bra membran så brukar det inte vara några problem med tillotson tycker jag.
lätta att ställa om dom om vädret ändrar på sig, bara vrida på en skruv istället för att jävlas och byta munstycken.
 

Pentafreak

Aktiv medlem
14 dec 2006
50
0
1
Borlänge
Har nu testat en Mikuni VM32 som jag lånade i helgen....Lite för feta munstycken, men annars gick den riktigt bra.

Har du mätt nåt än GROP ??

////TJ i Dalom