Är det lika motor i Formula 500 som Enduro 500?

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Är det en lika motor i en Formula 500 som i en Lynx enduro 500? Eller skiljer det något mellan dom?
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Sv: Rotax!

Jag tror det skiljer lite på kubiken..Enduron har ju 494 motor.
Sen så har ju Enduron avgasportar, och det har inte Formulan.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Sv: Rotax!

Jag tror det skiljer lite på kubiken..Enduron har ju 494 motor.
Sen så har ju Enduron avgasportar, och det har inte Formulan.
Avgasport måste alla cylindrar ha:D Men Enduron har delad avgasport, vilket ger bättre effekt
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
Sv: Rotax!

Alla endurosar från och med 97- Har R.A.V.E formulan har det inte om den inte heter deluxe har jag för mej?
 

formulla78

Medlem
23 okt 2007
20
0
1
finland/vasa
Är det en lika motor i en Formula 500 som i en Lynx enduro 500? Eller skiljer det något mellan dom?

Vad jag vet så är att enduron har RAVE. Men varför:hmmmm2: har inte märkt någon skillnad för kompisen har en enduro 500 å jag formula 500 SLS och de är lika snabba:bootyshake:eller slöa:laugh:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Sv: Rotax!

En fråga från en veteranentusiast; vad är RAVE-portarna till för? :hmmmm:
Rave möjliggör det bästa av två världar.

Den reglerar utblåsets storlek efter hur mkt effekt din maskin levererar.

Ex:
Vid lägre varv så tjänar du på att ha ett mindre utblås och då varven stiger upp mot max så får man ut fler hästkrafter på att ha större utblås.

Därför har man rörliga avgasportar som är stängda vid låga varv och öppnar sig när man gasar MAX.

Rave skeden ser ut som en giljotin som skär ner i utblåset. Då trycket på utblåset ökar så lyfts den uppåt och när trycket minskar så trycks den ner av en fjäder.

Jag är inte den bästa på att förklara men det finns säkert nån besserwisser som kan förklara det bättre än mig ;)
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Sv: Rotax!

Rave möjliggör det bästa av två världar.

Den reglerar utblåsets storlek efter hur mkt effekt din maskin levererar.

Ex:
Vid lägre varv så tjänar du på att ha ett mindre utblås och då varven stiger upp mot max så får man ut fler hästkrafter på att ha större utblås.

Därför har man rörliga avgasportar som är stängda vid låga varv och öppnar sig när man gasar MAX.

Rave skeden ser ut som en giljotin som skär ner i utblåset. Då trycket på utblåset ökar så lyfts den uppåt och när trycket minskar så trycks den ner av en fjäder.

Jag är inte den bästa på att förklara men det finns säkert nån besserwisser som kan förklara det bättre än mig ;)

Jag fattar :) Tack. Då vet jag :D