Är det möjligt med turbokit till nya Rotax ACE 900?

Clabbs

Aktiv medlem
8 mar 2013
50
0
1
Ni som är kunniga på motorer, är det troligt att eftermarknaden plockar fram ett turbokit till nya fyrtaktaren ACE 900, eller är motorkonstruktionen dåligt anpassad för det?

Motorn har väl en ganska avancerad styrning och relativt lång slaglängd, är det en nackdel ur turbosynpunkt?
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
MCXpress ska få in demomaskinen efter roadshowen och han jag pratade med gissade på marknadsförbara 160-165hk. (kanske 145-155hk för en vanlig dödlig då). 98okt.
Gissade mellan stortån och flygplanen på himlen på runda 30k ink moms.
Drive by wire var tydligen inget större problem då det funnits på can-am maskiner som dom gjort turbokit till under en tid. Kompsänkning kommer mest troligen förekomma.

Slaglängden kan jag inte yttra mig om.
 

Clabbs

Aktiv medlem
8 mar 2013
50
0
1
Själv fått bekräftat av MCXpress att två kit är på gång framöver!

"Vi kommer nog att erbjuda ett kit utan kompsänkning, vilket bör ge ca 125-130 hk, och ett med lägre kompression och ca 160-170 hk.

Kolvar m.m. bör klara den högre effekten utan problem. Varvtalet ändras inte, vilket gör att motorn normalt håller bra trots relativt hög effekt."
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Hm, visst skoj med turbo men varför inte bara köpa en std 800 som är lättare, ger nästan samma effekt och förmodad driftskostnad, bränsle/olja bör väl typ bli det samma?
Stort minus borde oxå vara att en turbomatad 900 inte omfattas av garanti om det blir nått, ser faktiskt nästan inget som talar för överladdad fyrtaktare förutom då det viktigaste, man skiljer sig från mängden och att det är kul att modda!
 

Clabbs

Aktiv medlem
8 mar 2013
50
0
1
Sv: Re: Är det möjligt med turbokit till nya Rotax ACE 900?

Hm, visst skoj med turbo men varför inte bara köpa en std 800 som är lättare, ger nästan samma effekt och förmodad driftskostnad, bränsle/olja bör väl typ bli det samma?
Stort minus borde oxå vara att en turbomatad 900 inte omfattas av garanti om det blir nått, ser faktiskt nästan inget som talar för överladdad fyrtaktare förutom då det viktigaste, man skiljer sig från mängden och att det är kul att modda!
Går en 2-takt 800-etec längre än 500 mil innan motorn riskerar rivas? Lager/kolvproblemen finns ju kvar enligt en skotermek jag pratat med. Finns/funnits även exemplar på blocket med repade etec-motorer. Jag hoppas en ace turbo är hållbarare än så? Jag kanske har fel, men nästa maskin blir en fyrtakt.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Sv: Re: Är det möjligt med turbokit till nya Rotax ACE 900?

Går en 2-takt 800-etec längre än 500 mil innan motorn riskerar rivas? Lager/kolvproblemen finns ju kvar enligt en skotermek jag pratat med. Finns/funnits även exemplar på blocket med repade etec-motorer. Jag hoppas en ace turbo är hållbarare än så? Jag kanske har fel, men nästa maskin blir en fyrtakt.
Riva motorn var fyrahundrade mil, kostnad? Kanske 10000:- mycket högt räknat.
Turbo en gång, Kostnad? 30000:-?

Men nog kan en sådan säkert vara rolig ändå.. :)
 

Clabbs

Aktiv medlem
8 mar 2013
50
0
1
Jo, tror en ace 900 turbo kan vara lagomt rolig. Det mjukare kittet på ca 130 hk skulle nog passa mig bra. Skulle vara mindre roligt att stå med en tvåtaktare mitt ute på fjället när de infettade inkapslade lagren är torra och motorn är stum..För trots limmade packboxar, låsbrickor mm så försvinner visst fettet ur vevlagren ändå.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Tycker det är skitkul att använda vridet i 4-taktare, en 800 äre full gas efter rakorna och ta kurvorna som en kärring för att sedan ge fullt en gång till. En 4t får man ju smyga in gasen lite för att få det att verkligen ta - annars sätter vridet igång mattan och man spinner bort allt. Sen är det lite kul att jaga vännerna på sina 800or för hur det än är så får man satsa liiiite till för att åka lika fort som en 2t när det är smalt mellan träden.
4t är roligt när det gäller smyga och dona litegrand också, blir ju som att köra 2t med lågväxel och det är fan så mycket skönare än att sitta och slira eller pumpa.

Men en turbomaskin som kanske får problem att hålla turbotryck i riktig hård ledkörning eller vid lite längre omtag i lössnön är nog ingen höjdare - man vill ju åt ett sjuhelvetes gassvar.