Är det risk att köra med kärvande apv

Arcticforever

Välkänd medlem
23 dec 2010
120
0
16
Ö-vik
Har en zr 800 som en ventil verkar kärva på. Vajern är slak på en sida. Är det farligt för motorn att köra ändå?
Är det bara att plocka upp giljotinerna och rengöra, vad ska man tänka på?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Bara plocka upp och rengöra. Skall göras med jämna mellanrum. Inget spec att tänka på, kolla bara vilket håll giljotinerna sitter.

Kolla även så vajrarna löper lätt, och att de är rätt justerade.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Halvfarligt för motorn då ena cylindern får gå hårdare och får fel soppablandning hela tiden, man kör inte i onödan med ett sådant fel,max hem.

Apv motorn kan däremot gå sönder om giljotinen sitter fast i stängt läge = lågt.

Det är lätt att rengöra för det går inte skruva ihop fel på något sätt.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Diesel funkar hyffsat faktiskt =)
Det rengjorde jag då mina med. Då kan man lägga i ett litet bad istället för att spruta som en tok med brääkleen lr liknande. Vill få för mig att Diesel gör mindre mot eventuella packningar också. Men minnsa fan inte om de var nå gummipackningar att bry sig om?:p
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
det enda som verkligen funkar är mekanisk rengöring, roterande borste på en borrmaskin brukar jag använda
 
Last edited:

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Om den fastnat i det läget att vajern är slak så har giljotinen fastnat i öppet läge, giljotinen är uppdragen samtidigt som apv-motorn är i stängt läge = slak wire!
Om nu inte Wiren gått av inne i höljet, då är giljotinen i stängt läge fast wiren är slak..

Är det som jag skrivit överst kan du gott köra klart dagen/fjällsresan och åtgärda felet när du kommer hem..