Är jag knäpp eller kan det funka? Sätta i en motorcykelmotor

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hej, jag satt och kom på tanken, att varför inte sätta i en motorcykel motor i en skoter?
Har kollat och det ligger några motorer ute på blocket!
Jag antar att inte så många här inne kan ha erfarenhet av detta men?

För min tanke var att då kan man ju koppla variator till den sen använda växellådan som typ köra på 1:an i backar å lek sen om man kör på en lååång sjö växla upp några snäpp!:rolleyes:

Nu till själva frågan, är det överhuvudtaget möjligt? jag antar att det handlar om 100+ i arbetstimmar men alltså kan det funka?

Den jag tänkte på kom från en yamaha r1:a 4cyl på 150hk vid 10'000rpm! 4takt! sen blir det ju det billigaste sättet att skaffa sig en 4-taktare:)

2 frågor!

Har någon försökts sig på detta?
Får motorn plats i motorutrymmet! snackar om en viper!
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Sv: Är jag knäpp eller kan det funka?

Problemet är att en variator enligt expertisen inte ska snurra mer än max 9000rpm för att fungera optimalt
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Sv: Är jag knäpp eller kan det funka?

precis.. Yamaha Rx1 är ju utrustad med en R1 motor.....

Så nog går det alltid....... Stoppa i en sån så har du ju alla problem redan lösta:)
 
R

Robin

Sv: Är jag knäpp eller kan det funka?

är det inte bättre då att köra på direkt drift och skippa variatorn, du lär ju inte komma någonstans i 1an när först motorn ska varva ut sen ska variatorn växla ut också.

eller?

mvh/Robin
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Sv: Är jag knäpp eller kan det funka?

rx1:an har väl en om-växling innan primären för att remmen inte ska bli utsatt för de höga varven.

Men sen, alla motorcykelmotorer ska väl knappast varva 11000+ rpm?

Sedan undrar man ju lite försynt vad syftet med denna bizarra idé är. Hög effekt? Ljud? Bränsleekonomi? Det finns ju en anledning till att tillverkarna i de flesta fall väljer den mindre 2-taktaren...
 
Last edited:

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
33
Kiruna
Sv: Är jag knäpp eller kan det funka?

sätt prim variatorn direkt på veven å fimpa växlar å skit!
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Sv: Är jag knäpp eller kan det funka?

rx1:an har väl en om-växling innan primären för att remmen inte ska bli utsatt för de höga varven.

Men sen, alla motorcykelmotorer ska väl knappast varva 11000+ rpm?

Sedan undrar man ju lite försynt vad syftet med denna bizarra idé är. Hög effekt? Ljud? Bränsleekonomi? Det finns ju en anledning till att tillverkarna i de flesta fall väljer den mindre 2-taktaren...

Tanken, ja hmm... satt bara och kolla runt på blocket så såg jag en komplett r1a motor för 13000kr! så började jag fundera, ja bränsle ekonomin måste ju bli bättre(?)! sen det vore ju grymt och gjort de, med tanke på att man nog är ensam i fjällen med det;)

Men tror någon det kommer att funka i praktiken??

Mvh Rasmus
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Sv: Är jag knäpp eller kan det funka?

Har du kedjedrift istället för variator kommer det att fungera, givetvis efter mååånga svordomar och långa nätter i garaget
 
R

Robin

Sv: Är jag knäpp eller kan det funka?

Tanken, ja hmm... satt bara och kolla runt på blocket så såg jag en komplett r1a motor för 13000kr! så började jag fundera, ja bränsle ekonomin måste ju bli bättre(?)! sen det vore ju grymt och gjort de, med tanke på att man nog är ensam i fjällen med det;)

Men tror någon det kommer att funka i praktiken??

Mvh Rasmus
härligt ljud dessutom, och bara tanken på en skoter med Koppling är ju rena drömmen. :D

dock undrar jag hur du hade tänkt göra med växel pedalen? kanske kör på pinnar istället för fotsteg? ;) de hade varit nåt
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Sv: Är jag knäpp eller kan det funka?

Men hallå, du blir inte ensam i fjällen med en R1 motor eftersom det sitter i alla rx-1:eek:r. Tror det skulle bli många kopplinsbyten oxå, lite tyngre att få rull på en skoter än en mc, vet inte heller hur kul de skulle vara att växla 5-6 ggr från 0-150, tror det skulle bli en långsam resa upp i fart.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Sv: Är jag knäpp eller kan det funka?

Vet en som satt i en suzuki 650 motorcyckelmotor i en maskin och han hade beltdrift direkt från v-lådan till variatoraxeln, det lät mäktigt när han drog iväg och växlade vart efter den varvade ur men fråga mej inte hur han fick till det.
 
R

Robin

Sv: Är jag knäpp eller kan det funka?

Men hallå, du blir inte ensam i fjällen med en R1 motor eftersom det sitter i alla rx-1:eek:r. Tror det skulle bli många kopplinsbyten oxå, lite tyngre att få rull på en skoter än en mc, vet inte heller hur kul de skulle vara att växla 5-6 ggr från 0-150, tror det skulle bli en långsam resa upp i fart.
Det blir ju presis som vanligt när det gäller växleingen som om du körde på mc då du kör med kedjedriften så blir det samma sak.

jag tycker du sak satsa på att börja bygga det projekt du tänker på, kan bli helt sjukt! :D
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Sv: Är jag knäpp eller kan det funka?

Det blir ju presis som vanligt när det gäller växleingen som om du körde på mc då du kör med kedjedriften så blir det samma sak.

jag tycker du sak satsa på att börja bygga det projekt du tänker på, kan bli helt sjukt! :D

Förutom att en skoter går helt sjukt tungt jämfört med en mc så den måste växlas väääldigt lågt och därför får du väl slå ut 6 växlar på 0-150 typ och sen blir du tvungen att växla upp och ner hela tiden för att få ett hyfsat vrid att leka med, tror du får ägna 95% av tiden åt att växla upp och ner för att få den överhuvudtaget körbar.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jo men nu har de felsta virrat bort sig här, jag hade fortfarande tänkt och ha variator drift... Och sätta variatorn istället för främre drevet! och lägga den på 1:ans växel..

Fast det kommer nog inte bli av i sommar, kanske nästa om ekonomin (tid) tillåter!

Men fortsätt mata teorier

// Rasmus
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Jo men nu har de felsta virrat bort sig här, jag hade fortfarande tänkt och ha variator drift... Och sätta variatorn istället för främre drevet! och lägga den på 1:ans växel..

Fast det kommer nog inte bli av i sommar, kanske nästa om ekonomin (tid) tillåter!

Men fortsätt mata teorier

// Rasmus
Med hjälp av växellådan så skulle du kunna hitta en växel som ger rätt variatorvarv (8-9000 rpm) vid max effektvarvtalet på motorn men ett annat problem är att en MC motor komplett med växellåda är jävligt stor å tung så det blir nog bara en ännu tyngre å klumpigare RX1