Är Lynx Rave SC 600 e-tec -11 nånting att ha?

LynxRe_Palmen

Välkänd medlem
11 okt 2009
158
0
6
Hassela
Har funderingar på att byta åt mig en Lynx Rave SC 600 e-tec -11 men har själv aldrig provat någon så undrar därför om det är någon här som vet om det är nånting att ha?
Självklart ska den utrustas med 44mm matta och drevas ner vid köp.
Går dom bra motormässigt?
Hur är chassiet och dämparna?
Tål dom hårdkörning?
har denna modell några fel och brister? t.ex remproblem?
Nån som har någon erfarenhet av denna maskin berätta gärna lite vad du tycker om den..

Jag är lite rädd för att den inte ska hålla måttet då jag ska jämföra denna maskin med min nuvarande Lynx RE600 -08 som verkligen går stenhårt efter vissa modifieringar som 44mm matta, nerdrevning och Racing v-kitt..
Och dämparna på denna maskin är juh verkligen klockrena.

Jag kör 50/50 led lössnö.
Och på leden ska den palla med riktigt hårt tempo och stora knölar är det nånting som en rave sc 600 klarar?

Tack på förhand!

// Palmen
 

alidhojd

Aktiv medlem
28 aug 2004
84
1
8
dämparna är ingen höjdare på dessa maskiner, samma som sitter på 550in och rave600(ej etec). skräp i mina ögon, bytte till rs dämpare på min rave 600 och skillnaden är som natt och dag. tror du kommer bli besviken om du kommer från en re.
 
Reactions: Mr snow

LynxRe_Palmen

Välkänd medlem
11 okt 2009
158
0
6
Hassela
Okej! Min åf sa att dom funka riktigt bra och inte va så mycket sämre än dom jag har på re600.. :S
Men tydligen.. Tyckte dom såg klen ut jag också faktiskt.. vad kostar det att kosta på rs dämpare?
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Framdämparen är enligt spec samma som på Lynx 800 Boondocker... Så den måste vara bättre än på 550:in eftersom den har en justering för kompression och det saknar 550:in.
 

alidhojd

Aktiv medlem
28 aug 2004
84
1
8
se där... jag är nog för dåligt på-läst.
men skillnaden lär ju vara stor då re:n har betydligt mycket större oljemängd och justering på hög o lågfart + retur. men om det inte är samma som 550 så kan jag inte yttra mig om funktion.
du får nog räkna med en schimsning direkt(och kanske andra fjädrar), vet inte hur mycket dom skiljer i inköp(sc mot re) men schimsning kostar ca(?)3000 för alla fyra dämpare + jobbet att skruva loss och senare inser att det inte funkar så kostar beggade dämpare från re/rs ca 10000-12000 så tot ca 15000 + svordomar och arbete.
tycker det verkar mer vär att köpa re direkt då får man annan dyna, ruta, matta, instrument och självklart dämpare.
 

LynxRe_Palmen

Välkänd medlem
11 okt 2009
158
0
6
Hassela
Jo jag skulle köpa en re var det tänkt men dom va slut hos min ÅF.. Men jag är rädd för att det blir som du säger att jag inte alls kommer att bli nöjd med dämparna.. För just nu är jag helnöjd med dom som sitter på min RE..
 

raveSC600

Ny medlem
17 feb 2011
4
0
1
Hej! Jag är helnöjd med min maskin i alla fall och den drar de flesta andra 600: or på leden dessutom är ju dämparna ingen skit då det sitter samma som i boondockern. Rekommenderar denna varmt om du vill köra hårt på leden. Lycka till!
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Köp en RE direkt lr byt dämpare , eftersom du redan vant dig vid RE dämparna så lär du bli besviken ,
kolla in Snowmobiles test i förra numret , den fick inte bra kritik på dämpningen när det började bli knöligt!
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Menade inte att det är en dålig maskin , tvärtom men om man är bortskämd med fjädring som typ RE så blir man besviken!