Är Polaris Switchback 600 bra första skoter?

liam.nordgren06

Ny medlem
26 nov 2023
2
0
1
18
H
Jag har letat skoter ett tag nu för Max 25-30k i budget. Hittade några som tex. Lynx rave 600 och skidoo mxz 600 men de blev såld ganska snabbt och sen har jag inte hittat fler i mitt område..

600 räcker för mig som nybörjare och jag hittade en Polaris Switchback 600 HO nu för endast 21000kr på blocket. Tankar kring en sådan?
Den är felfri, enda var att den gått 1000 mil och han skrev att nya kolvar följer med. Men undrar mest varför den legat ute för det låga priset i 2 veckor. Har den en tendens till att rasa eller något? Haha.

Jag tycker iaf att den ser riktigt fin ut dessutom ganska lång ut vilket är pluspoäng. Den har back och det mesta jag söker. Men då kommer vi till det att kunskapen jag har kring motorer och just olika modeller på skotrar inte är jätte hög.

Har hört att Switchback Dragon inte är något att ha av många men just denna är bara en switchback?

Hans beskrivning på annonsen är:
”Tre ägare sen ny. Gått 100mil de sista 12 åren i vår ägo.
Fint skick. Fräsch matta.
Oskruvad maskin.
Elektrisk back.
Drag
1010 mil

Följer med nya kolvar.”


Kan detta va något för en nybörjare?





Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
De där är en kanonbra maskin motormässigt finns inget att klaga de går som kulor och krut!
Men jag är lite osäker på om kylningen duger på hård led för kompisaren hade en som jag har kört och den gick svinbra effektmässigt och lättkörd på alla sätt o vis men den gick het ovanligt fort på hård led vilket förvånade mig då de va en switshback, de ska normalt kyla bra "tror jag". De kan ha varit fel på den så invänta säkrare svar ang kylning för om de kyler så dåligt som polarens så rek jag den inte om du kör mycket led.
Lynx och skidoo modellerna du tittat på är också bra maskiner maskinellt och de kyler bra men de är tunga blyslädar vs polarisen den käns bet modernare och bättre i lössnö.
Dragon modellen är kanonbra, där har man inge kylproblem på led för en annan kompis kör med oss väldigt ofta med sin 08as 800 dragon. Den är ca 141 tum om jag mins rätt och tar sig bra fram i lössnö för den längden så dragon kan du absolut kolla på .
 
Reactions: liam.nordgren06

liam.nordgren06

Ny medlem
26 nov 2023
2
0
1
18
H
De där är en kanonbra maskin motormässigt finns inget att klaga de går som kulor och krut!
Men jag är lite osäker på om kylningen duger på hård led för kompisaren hade en som jag har kört och den gick svinbra effektmässigt och lättkörd på alla sätt o vis men den gick het ovanligt fort på hård led vilket förvånade mig då de va en switshback, de ska normalt kyla bra "tror jag". De kan ha varit fel på den så invänta säkrare svar ang kylning för om de kyler så dåligt som polarens så rek jag den inte om du kör mycket led.
Lynx och skidoo modellerna du tittat på är också bra maskiner maskinellt och de kyler bra men de är tunga blyslädar vs polarisen den käns bet modernare och bättre i lössnö.
Dragon modellen är kanonbra, där har man inge kylproblem på led för en annan kompis kör med oss väldigt ofta med sin 08as 800 dragon. Den är ca 141 tum om jag mins rätt och tar sig bra fram i lössnö för den längden så dragon kan du absolut kolla på .
Jaha, ja många verkar ha olika åsikter som tex på denna video:
han rekommenderar inte den.. men men, det är väl från person till person antar jag.

Det står iaf mellan denna och en Lynx Re 600 2008 jag hittade. Den Lynxen var iaf väldigt välvårdad och välskött.

Beskrivning:
”säljer skotern åt min sambo som vill ha lite "snällare" maskin.

*Sparsamt använd Lynx re 600 2008


*nyligen servad med nya oljor, rengjorda variatorer,alla smörjpunkter smorda inklusive drivaxel och samtliga lager och bussningar är kontrollerade utan anmärkningar.

kåpor och huv är väldigt fina och dynan är helt och fin.

*Ca 630 mil

*fina slp skidor med nya styrstål.

*nya sprickfria insugsgummin

*Ny 44mm matta

*El-back.

BVSA och prutning sker på plats.”

Dock så kanske denna är lite kortare då än Polarisen men tror den har längre kammar iaf. Denna var också nästan 10k dyrare men verkar riktigt fin. Polarisen beskrev han inte lika noggrant.. men jag får kolla lite mer och se vad det lutar åt för maskin.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Den videon måste ha varit ett skämt för att reta de ägarna till de bästa maskinerna någonsin tillverkade. Alla de modellena i videon är välkäna världen över som robusta bra skotrar, de är stenbra rakt igenom maskinellt och funktionsmässigt för sina årtal. Jag har en Thundercat 1000 och de kan gå 4000 mil om man inte får skit i en förgasare så den skär. Samma sak med Yamaha SXV 700 helt oförstörbar och driftsäker utan dess like. Likaså Skidoo formulan 580 är bra men ful hade de rätt i.
Ang Lynx Rave re 600 så har jag haft en sådan. De är en bra ledracer som är näranog en crossmaskin, den har så bra fjädring att man kunde köra lite lätt crossbana med den skröt Lynx om i reklambladet. Vanlig Rave och Rave RE är just mer avanserad fjädrig på RE och biffigare boggi. De är en tanks utan dess like man kan köra över 1dm tjocka träd utan en skråma på maskinen men den är ganska tung. Motormässigt är den hållbar men inte bättre än Polaris 600a. Kör man enbart led så är den stenkul om man kör som ett tok för den klara våldsamma gupp och går som ett strykjärn genom kurvor .Men en stooor nackdel är bränsleförbrukningen som är katastrofal, den drar 3lm på led även vid ganska måttlig fart. Jag justerade in mina förgasare till perfektion men den drog 3-4lm på led för mig och den va i kanonskick i drivlinan. Den va dock stenkul om man bombar led hårt och hoppar och har sig.
Polaris 600a förgasarmaskin som du funderade på drar bara 2-2,3lm vid samma körsätt och fart på led som Raven drar 3lm. Om ni vill ha en Lynx Rave så köp insprutaren sdi 600 för den går billigt ca 1,8lm där förgasar Rave Re drar 3lm!
Raven kräver sin hen om man hoppar ut i snön för den är tungbruten och man måste leva på fart annars blir de fastkörning. Ski doo Rev 600 sdi är motsvarigheten till Rave 600 sdi men den har sämre dämpare i boggi och framvagn.