Åka skoter men vart någonstans? (skoterresa)

frollan

Välkänd medlem
23 jan 2006
320
1
16
Grängesberg
Hej
Skulle vilja ha lite tipps på något bra ställe att åka skoter ?
Och jag vill dit så fort som möjligt alltså tidig snö!
när kan man åka dit och åka?
mvh frollan



Skotersugen
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Det där beror ju helt på var du bor riksgränsen brukar ju vara ett säkert kort men bor du i dalarna så kanske inte det känns värt att åka riktigt så långt för att rasta skotern

Bor du norr/västerbotten så kan ju Arjeplog vara en bra ide dom brukar få snö rätt tidigt där, jag brukar själv vara upp dit tidigt på säsongen om man blir alldelens för sugen
 

Nenza

Medlem
22 maj 2007
6
0
1
Det där beror ju helt på var du bor riksgränsen brukar ju vara ett säkert kort men bor du i dalarna så kanske inte det känns värt att åka riktigt så långt för att rasta skotern

Bor du norr/västerbotten så kan ju Arjeplog vara en bra ide dom brukar få snö rätt tidigt där, jag brukar själv vara upp dit tidigt på säsongen om man blir alldelens för sugen
Borde man inte har lite bättre koll på det där om man bor så pass långt norrut? Med utgångspunkt från Dalarna skulle jag lägga min lott på Blåsjön, Klimpfjäll eller Saxnäsområdet.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Södra Dalarna antar jag att du är ifrån. Tidig snö har du oftast i Kräckelbäcken, Gördalen eller Grövelsjön. Har hamnat på nått av dom ställena för första körningen de senaste åren. Dock 20-30 mil att åka, men det är det värt!
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
har börjat komma lite snö på fjälltopparna i områdena runt klimpfjäll.

btw, riksgränsen vart ligger det? ingen som har nån karta som kan länka?
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
tack! :) men var lite långt dit, 71.5 mil från vilhelmina, kommer ta ca 9-10 timmar o köra dit :S
 

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
Va upp och vandra i abisko - björkliden - riksgränsen förra sommaren, det är nå grymmt vackert där sommartid, vågar knabt gissa hur härligt det skulle vara vintertid. Så ett tips är att ta tåget upp dit och sen hyra/låna en skoter av nån ortsbo där, det ska nog jag göra nån av de kommande vintrarna iaf.

Själv bor jag tyvärr i dalarna så all hjälp vart bästa åkningen för oss innom 40 mils radie är välkommen
 
E

ejwbegysv

Va upp och vandra i abisko - björkliden - riksgränsen förra sommaren, det är nå grymmt vackert där sommartid, vågar knabt gissa hur härligt det skulle vara vintertid. Så ett tips är att ta tåget upp dit och sen hyra/låna en skoter av nån ortsbo där, det ska nog jag göra nån av de kommande vintrarna iaf.

Själv bor jag tyvärr i dalarna så all hjälp vart bästa åkningen för oss innom 40 mils radie är välkommen
Ett tips är att åka de 25 milen upp till Gördalen och utgå därifrån, sen kan du åka hur långt du vill upp i landet med skotern....
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
Vi va upp ett par stycken till jännsmässholmen.. Bra skoter åka, bra boende me grym service och jätte bra mat. Sen va det inte så dyrt att bo å äta där heller. Va där i vintras å kommer åka dit i vinter igen.
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Va upp och vandra i abisko - björkliden - riksgränsen förra sommaren, det är nå grymmt vackert där sommartid, vågar knabt gissa hur härligt det skulle vara vintertid. Så ett tips är att ta tåget upp dit och sen hyra/låna en skoter av nån ortsbo där, det ska nog jag göra nån av de kommande vintrarna iaf.

Själv bor jag tyvärr i dalarna så all hjälp vart bästa åkningen för oss innom 40 mils radie är välkommen
Jag kan starkt rekomendera Ljungdalen, det är ett riktigt snösäkert ställe, sen är det inte ett förbudsområde, finns några riktigt höga berk på kort avstånd. Vandrarhem och skoterfirma finns i byn. Vi åker till Funäsdalen och sen över Flatruet till Ljungdalen när vi åker från Orsa. Gillar även Gördalen, men inte lika mäktiga fjäll där, dock halva avståndet.
 
W

w3stman

Håller med. Har stuga i Ljungdalen. Brukar kunna vara en hel del snö där och lederna är helt okej. Både kul att köra där sen finns en hel del att se, åk en sväng upp till helags när du är där. Riktigt fint där om det är bra väder.:rolleyes:

/w3stman