Ångerrätt ? Kräva ersättning? privat skoterköp?

Bjrne

Medlem
25 jan 2010
12
0
1
Östersund
Hejsan, jag har något tråkigt att berätta, tar det i en kort version..:hmmmm2:

Jag äger en Skidoo Xp RS -08 (race modell med hård fjädring) Köpt nån gång i höstas.. Väntar ivrigt till vintern till att få prova skotern. Är till en början ganska nöjd med skotern.. kör ca 30 mil eftersom den är riktigt rolig och rapp. Men tjejjen avskyr skotern eftersom vi inte kan åka 2 på den, då den är ganska hårdkörd. (Hård fjädring och högt tillslag)

Så jag bestämmer mig för att sälja den!! Lägger ut en annons på blocket tisdag eftermiddag och får nästan en chock hur eftertraktad den är.. Tror det ringde 9st på kvällen men inget vart bestämt. Så halv 8 morgonen efter ringer det en kille och säger att han är framme i orten där jag bor och vill köpa skotern.. (ATT FÖRTÄLLA, ÄR ATT DEM HAR BÖRJAT ÅKA 38MIL , HALV 3 PÅ NATTEN I EN CHANSNING ATT SKOTERN INTE ÄR SÅLD ELLER NÅTT) Så det är bara för mig att torka sömngruset ur ögonen och slita fram skotern. Startade den och varmkörde en runda på några km. Och så kommer det 2 filurer i en Röd volvo 740. Hälsade på dem som vanligt och jag börjar berätta allmänt om skotern. Killen gjorde ingen vidare undersökning och jag lät honom prova skotern en tur.

Killen tog skotern och for iväg. Kommer tillbaka och säger "Ja jag tar den" , Blev snack om att det saknades 2-3 kammar på racemattan så han frågade om han fick pruta en tusenlapp på godpriset 75000:- , "Visst sa jag" 74000 men inte lägre! eftersom det är en fin skoter. Vi gick in i mitt hus och jag skrev på registreringspappret och han förde över pengar till mig. Vi gjorde handslag och jag tackade. Hjälpte killarna upp med skotern på släpvagnen och sen for dem.
Så på kvällen kom jag på , HELVETE jag skrev inget kvitto.. Tänkte inte så mycket mer på det eftersom jag visste att skotern var i bra skick. Pular ofta med skotrarna och är en form av pedant. Dagarna gick och jag köpte en ny skoter. SÅ IDAG Måndag. Ringer RSköparen! Jag svarar, o han säger! "DU HAR SÅLT EN TRASIG SKOTER TILL MIG, KOMMER DU INTE OCH HÄMTAR SKOTERN ELLER GER TILLBAKA PENGARNA SÅ GÅR JAG TILL TINGET". jag är motstridig och säger att du har köpt den i befintligt skick och jag lovar dig att jag inte vet om några fel på den när jag sålde den. Killen ger sig inte och säger att "vi ses i tingsrätten" Sen lägger han på. Jag blev tvungen att ringa upp och fråga vad som är fel på skotern. Då säger han att "motorn har spruckit och motorfästena är sönderslitna" Jag vet inte vad jag ska säga och han säger bara att han skall dra det till högre instans.

Vem har rätt ? jag kan LOVA att jag inte visste om något fel och jag märkte direkt att dessa killar inte visste vad dem höll på med när det gäller dessa skotrar! . Jag berättade klart och tydligt för dem att detta är en racemaskin som går stenhårt och det är väldigt viktigt att den är rätt bestyckad och går på rätt blandning 3% och 98octan .. Han har säkerligen kört den snålt eller fullgasvarvat den en längre period i helgen och vill nu att jag ska köpa tillbaka skotern?

Vad ska jag göra? vänta på vräkning? anlita advokat? vem har rätt i sånna här lägen? finns inget kvitto?
Jag är riktigt upprörd och kommer knappast att kunna sova i natt.

Hjälp mig någon.:afraid:
 
Last edited:

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Tisdag till måndag är ju ändå 6dagar och mycket kan hända på dessa dagar eller hur? fanns det timräknare på den ? kommer du ihåg hur länge eller hur långt den gått när du sålde den ? då ser du hur mkt han kört

Fast rätten att ångra eller kräva ersättning vet jag ej utan det får någon annan uttala sig om .
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Strunta i han, den ångerrätt man har vid privatköp är obefintlig. Om det inte är en farlig typ så är det bara ta det lungt.
 

Bjrne

Medlem
25 jan 2010
12
0
1
Östersund
Tisdag till måndag är ju ändå 6dagar och mycket kan hända på dessa dagar eller hur? fanns det timräknare på den ? kommer du ihåg hur länge eller hur långt den gått när du sålde den ? då ser du hur mkt han kört

Fast rätten att ångra eller kräva ersättning vet jag ej utan det får någon annan uttala sig om .

Har milen, exakt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Rätta mig om jag har fel, men säljs inte dom där maskinerna utan garanti från ÅF. Så hade han köpt den hos en ÅF så hade han möjligtvis fått det på goodwill med massa tur och mycket käft, men knappast.

Så varför ska du som privatperson stå för någon "garanti"?
 

Bjrne

Medlem
25 jan 2010
12
0
1
Östersund
Rätta mig om jag har fel, men säljs inte dom där maskinerna utan garanti från ÅF. Så hade han köpt den hos en ÅF så hade han möjligtvis fått det på goodwill med massa tur och mycket käft, men knappast.

Så varför ska du som privatperson stå för någon "garanti"?
NÄ precis,
Dem sålde väll med garanti om man bytte ut vissa delar?!. (Är inte säker) Men jag tycker hela saken är patetisk och jag blir bara frustrerad..
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Eftersom det är ett begagnat köp så kan han ju inte kräva nånting.

ALLA saker som säljs begagnat säljs ju " i befintligt skick" och sekunden han har betalat och ni har skakat hand, då till hör ju skotern honom och inga som helst garantier gäller.

Om det nu skulle gå upp i ting så är det ju du som har störst fördelar för o vinna.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Om du kan se dig själv i spegeln och ärligt säga att du inte visste av felen skulle jag inte betala igen en spänn..

Tråkigt för den som köpte isåfall.

Inte kul för någon part.

Men det är ju upp till köparen att minutsiöst granska det man köper.
 

Sökaren

Medlem
18 feb 2009
42
0
1
Grängesberg
ring upp och hör med han hur långt den har gått.. har den bara gått lite så kanske du kan göra en deal med han och betala tillbaka lite pengar. Har den gått mycket så skit i det. Du kan ju även be om bilder, kanske är såpass stora skador att dom inte kunde ha varit där när du sålde den.
 
D

Draken

Ord står nog mot ord,låt han försöka bevisa i rätten att dom påstådda felen fanns där när du sålde den. Good luck liksom! :cheesy:
(Om det ens går att dra det så långt,tveksamt)

Jag skriver alltid kvitto med texten "I av köparen godkänt skick". Klart & betart!! :becky:
 

Bjrne

Medlem
25 jan 2010
12
0
1
Östersund
ring upp och hör med han hur långt den har gått.. har den bara gått lite så kanske du kan göra en deal med han och betala tillbaka lite pengar. Har den gått mycket så skit i det. Du kan ju även be om bilder, kanske är såpass stora skador att dom inte kunde ha varit där när du sålde den.
Rätt uppenbart att killen har kört sönder skotern då han säger att det är sprickor i motorblocket och att motorfästena är trasiga. Jag körde skotern framför ögonen på köparen och han provkörde själv.

Tror inte skotern hade fungerat som den ska vid dem skadorna. Jag kommer inte lägga ner kraft på att få tag i den här killen utan han får dra det till tinget om han vill. När jag själv skall handla skoter så slickar jag RENT skotern med TUNGAN innan jag har bestämt mig för att handla.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1990:931

Hela lagtexten.
 

Dirtey

Medlem
21 okt 2009
40
0
1
Har varit med om en liknande sits en gång, men eftersom jag skrev i kvittot: "Köparen har låtits besiktiga fordonet och har godkänt dess skick" så kan dom inte göra ett piss. I ditt fall, tror jag inte att han kan vinna tvisten. I och med att han säkerligen har kört hårt och kanske blandat fel oljevolym +att du ser ju på mätarn hur långt han kört, som tidigare nämnts. Håller tummarna för dig! Är han en gangster och ska "hälsa på" dig så kan du ju göra en ny tråd så kanske vi är några skoteråkare som kommer och hjälper dig ;).
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Har varit med om en liknande sits en gång, men eftersom jag skrev i kvittot: "Köparen har låtits besiktiga fordonet och har godkänt dess skick" så kan dom inte göra ett piss. I ditt fall, tror jag inte att han kan vinna tvisten. I och med att han säkerligen har kört hårt och kanske blandat fel oljevolym +att du ser ju på mätarn hur långt han kört, som tidigare nämnts. Håller tummarna för dig! Är han en gangster och ska "hälsa på" dig så kan du ju göra en ny tråd så kanske vi är några skoteråkare som kommer och hjälper dig ;).
Även om du inte har skrivit ett kvitto så borde köparen rimligtvis sett dessa fel om han hade utnyttjat sin undersökningsplikt, den som inte använder sin undersökningsplikt har också sagt ifrån sig en stor del av sin reklamationsrätt
och han borde definitivt sett felen på betydligt kortare tid än 6dagar.
nu vet jag inte hur sprucket blocket är, går skotern att köra? eller rusar den eller har ojämn gång vilket den inte hade vid försäljningstillfället?
om han har fel oljemängd och kört hårt kan man ju inte veta så det kan man låta vara osagt.
 

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
Eftersom det är ett begagnat köp så kan han ju inte kräva nånting.

ALLA saker som säljs begagnat säljs ju " i befintligt skick" och sekunden han har betalat och ni har skakat hand, då till hör ju skotern honom och inga som helst garantier gäller.

Om det nu skulle gå upp i ting så är det ju du som har störst fördelar för o vinna.
Fel fel fel
"19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande
allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om

1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper
eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha
inverkat på köpet,

2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant
väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som
han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att
bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha
inverkat på köpet, eller

3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans
pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta."
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Köparen kan kräva ersättning av säljaren om han kan påvisa att denna visste om skadorna. Det gäller dock bara som skotern har sålts till ett normalpris. Om priset är väsentligt längre så kan det anses att köparen får räkna med att det finns skador....

Men sen hur det där fungerar i praktiken är en annan femma.
 

Erik - RX1 GT

Välkänd medlem
14 mar 2009
118
0
6
Hej,

Du kan vara lungn, han kommer ingenstans med att gå vidare.
Det är en begagnad vara och en affär mellan två privatperson.

Du vet inte hur han använd den eller gjort med den.

Underförutsättning att du inte haft avsikt att lura honom.

Jag har jobbad med beg bilar i 10 år och har aldrig hört någon affär där köparen har fått rätt, när man hör vad du har berättat.

De är dumt att du inte har något kvitto, men det är lika viktigt för honom.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
det är köplagen som gäller eftersom det är ett köp mellan två privatpersoner. konsumentköplagen gäller bara då det är en privatperson som köper från ett företag.

Du kan sova lugnt nästa natt eftersom det är köparen som har bevisbördan.

Köparen ska alltså kunna visa att du har agerat bedrägligt i det här fallet, och hur ska man kunna bevisa något sådant?

1, Om det är så att skicket försämrades efter affären så har du ju inget att oroa dig över. Kom ihåg att köparen ska visa att skadorna fanns där vid tillfället då han besiktade skotern,

2. Om det är så att du inte visste att det fanns skador så har du heller inget att oroa dig över - du har ju agerat enligt bästa förmåga och köparen måste i så fall visa att du kände till dessa skador.

Sen är det så att dessa saker är civilrätt. Den som förlorar får betala rättegångskostnaderna.

Om köparen vinner kanske domen blir att du borde sponsra en reparation för kanske tio lakan. Rättegången kan gå på femti lakan, om inte mer, efter att alla advokater summerat ihop faktureringsunderlaget. Tror du att köparen verkligen satsar på att ta det här till tinget för att vinna 10' när man kan förlora minst 50' ? (kanske om hans advokat blåser honom...)