Även om skidorna var skitdyra så får du varken pengar eller skidor om de visar sig vara stulna. Oavsett pris så är det din uppgift att kolla upp så grejorna är lagliga.En sak som är skitdumt bara som jag vill tillägga med dessa regler
Köper du.. säg ett par SLP PP skidor för 2000 kr.. SKITBILLIGT tycker du å slår till.. kommer de senare fram att dom är stulna så blir du av med skidorna men får INTE tillbaka pengarna..
Varför?
Du kunde ANAT att dom var stulna eller nått var fel pga dom var så billiga..., kallat OND TRO (motsatsen till GOD TRO)
Jävla efterblivet.. men nåja, kör på.. du har lagen på din sidan, ingen fara
Sen står jag även kvar som ägare på skotern då köparen troligtvis fifflat med transportstyrelsen, fick beställa nya papper så jag kan fylla i dem och sen låta transportstyrelsen anmana honom.
Men vad händer om man köper något som visar sig stulet men inte hade anledning att tro det? Om man betalar ett marknadsmässigt pris, kanske t.o.m lite mer för en vara som man tycker är i ovanligt fint skick. Anses man ändå ska ha varit medveten om att vara är stulen. Vad jag förstår finns ju inte god tro längre.Inte är det nån fara... jag läser entreprenadjuridik på Luleå tekniska universitet... ska försöka förklara lite kort:
Först å främst : "Säljes i befintlig skick" finns inte mera.. VET DU att felet finns där men INTE berättar detta, men kan KÖPAREN BEVISA detta så är det DU som åker på detta..
I ditt fall så kan han INTE göra något..varför?
1. Om du håller handen på hjärtat å svär med gud som vittne (ungefär) på att det INTE var fel på skotern när DU sålde den så är det inget att vara orolig över.. han köpte skotern av dig.. men vi antar det värsta: Du visste dom var trasiga, du visste dom var dåliga å motorn var sprucken så är det ändå köparens "uppgift" att kolla detta..
2. Konstigt han kommer 6 dagar EFTER han köpt den och anklagar dig för det.. du kan vänligen men bestämt förklara att hade dessa felen uppstått direkt så hade skotern gått kasst osv... motorn sprucken o de märks inte efter 6 dagar? Eh få se, nä
En sak som är skitdumt bara som jag vill tillägga med dessa regler
Köper du.. säg ett par SLP PP skidor för 2000 kr.. SKITBILLIGT tycker du å slår till.. kommer de senare fram att dom är stulna så blir du av med skidorna men får INTE tillbaka pengarna..
Varför?
Du kunde ANAT att dom var stulna eller nått var fel pga dom var så billiga..., kallat OND TRO (motsatsen till GOD TRO)
Jävla efterblivet.. men nåja, kör på.. du har lagen på din sidan, ingen fara
Ring förresten VV o säg att DU har sålt skotern men du misstänker fiffel i papper.. då kan han få böta för det
Håll oss uppdaterade!!!
/F
Varför skulle det vara skillnad? Jag kan sälja en bil som jag tror e hel tperfekt dvs jag har ingen aning om något fel, och den skär efter 6 dagar. Varför skulle jag betala/laga/stå för det? Ingen skillnad om det är en bil/MC eller skoter.Enda gången du har ansvar är om du VET OM att det finns fel men inte berättar det.Du står nog ganska säkert när det gäller en vara som en skoter, men skulle det varit en bil och motorn hade spruckit 6 dagar efter köp kan man hävda att felet fanns vid köp och då är det ganska rimligt att säljaren även har ansvar.
Om du gör detta riskerar DU att åka dit för stöld eller egenmäktigt förfarande.Anmäl sedan till polisen att din skoter som hämtats av en köpare ej är betald och kommer att återtagas.