Ångerrätt ? Kräva ersättning? privat skoterköp?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Skrev köparen på ägarbytespapperen? Om han gjorde det, och du har varit ärlig om skoterns skick, ska det inte vara nån fara för dig.

Om köparen skriver/ringer till dig, ta inte på dig något. Ring då en advokatbyrå och skaffa dig ett ombud. Det gjorde jag en gång vid en husaffär där det j****des. En timmes konsultation inkl att advokaten skrev ett skarpt brev till min motpart kostade då 1400 kr. Var värt varenda spänn. Skönt att ha en advokat att hålla i handen. :)

(Har du kvar annonsen? Om ja, skriv ut. Dokumentation = bra.)
 

Bjrne

Medlem
25 jan 2010
12
0
1
Östersund
Haha, Köparen ringde idag igen. "Tänkte bara ge dig en sista chans att köpa tillbaka skotern". :wondering::becky:

Sen står jag även kvar som ägare på skotern då köparen troligtvis fifflat med transportstyrelsen, fick beställa nya papper så jag kan fylla i dem och sen låta transportstyrelsen anmana honom.

Känner mig SVÅRT jävla irriterad just nu. Kan bli en lång resa i alla fall.. även fast jag trodde att han gett upp!
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Inte är det nån fara... jag läser entreprenadjuridik på Luleå tekniska universitet... ska försöka förklara lite kort:

Först å främst : "Säljes i befintlig skick" finns inte mera.. VET DU att felet finns där men INTE berättar detta, men kan KÖPAREN BEVISA detta så är det DU som åker på detta..

I ditt fall så kan han INTE göra något..varför?

1. Om du håller handen på hjärtat å svär med gud som vittne (ungefär) på att det INTE var fel på skotern när DU sålde den så är det inget att vara orolig över.. han köpte skotern av dig.. men vi antar det värsta: Du visste dom var trasiga, du visste dom var dåliga å motorn var sprucken så är det ändå köparens "uppgift" att kolla detta..

2. Konstigt han kommer 6 dagar EFTER han köpt den och anklagar dig för det.. du kan vänligen men bestämt förklara att hade dessa felen uppstått direkt så hade skotern gått kasst osv... motorn sprucken o de märks inte efter 6 dagar? Eh få se, nä

En sak som är skitdumt bara som jag vill tillägga med dessa regler

Köper du.. säg ett par SLP PP skidor för 2000 kr.. SKITBILLIGT tycker du å slår till.. kommer de senare fram att dom är stulna så blir du av med skidorna men får INTE tillbaka pengarna..

Varför?

Du kunde ANAT att dom var stulna eller nått var fel pga dom var så billiga..., kallat OND TRO (motsatsen till GOD TRO)

Jävla efterblivet.. men nåja, kör på.. du har lagen på din sidan, ingen fara :)

Ring förresten VV o säg att DU har sålt skotern men du misstänker fiffel i papper.. då kan han få böta för det

Håll oss uppdaterade!!!

/F
 

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
En sak som är skitdumt bara som jag vill tillägga med dessa regler

Köper du.. säg ett par SLP PP skidor för 2000 kr.. SKITBILLIGT tycker du å slår till.. kommer de senare fram att dom är stulna så blir du av med skidorna men får INTE tillbaka pengarna..

Varför?

Du kunde ANAT att dom var stulna eller nått var fel pga dom var så billiga..., kallat OND TRO (motsatsen till GOD TRO)

Jävla efterblivet.. men nåja, kör på.. du har lagen på din sidan, ingen fara :)
Även om skidorna var skitdyra så får du varken pengar eller skidor om de visar sig vara stulna. Oavsett pris så är det din uppgift att kolla upp så grejorna är lagliga.

Jag tycker det är bra att det är såhär. Då kanske fler tänker sig för innan de köper stulna prylar. Och du kommer nog också att tycka att det är bra ifall du blir av med nått som du inte haft försäkrat och sedan hittas det och du får prylarna tillbaka.
 

Vanhaniemi

Medlem
9 jan 2010
8
0
1
Luleå
Du står nog ganska säkert när det gäller en vara som en skoter, men skulle det varit en bil och motorn hade spruckit 6 dagar efter köp kan man hävda att felet fanns vid köp och då är det ganska rimligt att säljaren även har ansvar.
6 dagar är ingenting och allting. När jag köpte skotern så provkörde jag ett par kilometer, sedan stod den i 2 veckor innan jag körde 1,5 mil, sedan stod den 2 veckor innan jag körde 30 mil.
En annan köpare kanske hade kört 30 mil per dag i 6 dagar.
Du har gjort det rätt bra som försökt ha en dialog med köparen och ringde upp och frågade vad det var för fel, köparen verkade lite bitsk och anklagade dig per se.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Sen står jag även kvar som ägare på skotern då köparen troligtvis fifflat med transportstyrelsen, fick beställa nya papper så jag kan fylla i dem och sen låta transportstyrelsen anmana honom.

Aha, han tog med sig ägarbytespappren? Det ska iofs köparen göra. Antagligen hann han köra sönder skotern innan han skickade in pappren, och sen skickade han inte in dem.

Som jag förstår saken har han nu ännu mindre på fötterna:
+ Han har ingen skoter, för han står inte som ägare. Det gör du.
+ Han har inga pengar. De har du.
+ Han har inget kvitto.

Så sitt bara lugnt i båten. Gör inget förhastat. Vill köparen gå vidare så måste han gå till tingsrätten. Vilket han knappast har nåt att vinna på.
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Inte är det nån fara... jag läser entreprenadjuridik på Luleå tekniska universitet... ska försöka förklara lite kort:

Först å främst : "Säljes i befintlig skick" finns inte mera.. VET DU att felet finns där men INTE berättar detta, men kan KÖPAREN BEVISA detta så är det DU som åker på detta..

I ditt fall så kan han INTE göra något..varför?

1. Om du håller handen på hjärtat å svär med gud som vittne (ungefär) på att det INTE var fel på skotern när DU sålde den så är det inget att vara orolig över.. han köpte skotern av dig.. men vi antar det värsta: Du visste dom var trasiga, du visste dom var dåliga å motorn var sprucken så är det ändå köparens "uppgift" att kolla detta..

2. Konstigt han kommer 6 dagar EFTER han köpt den och anklagar dig för det.. du kan vänligen men bestämt förklara att hade dessa felen uppstått direkt så hade skotern gått kasst osv... motorn sprucken o de märks inte efter 6 dagar? Eh få se, nä

En sak som är skitdumt bara som jag vill tillägga med dessa regler

Köper du.. säg ett par SLP PP skidor för 2000 kr.. SKITBILLIGT tycker du å slår till.. kommer de senare fram att dom är stulna så blir du av med skidorna men får INTE tillbaka pengarna..

Varför?

Du kunde ANAT att dom var stulna eller nått var fel pga dom var så billiga..., kallat OND TRO (motsatsen till GOD TRO)

Jävla efterblivet.. men nåja, kör på.. du har lagen på din sidan, ingen fara :)

Ring förresten VV o säg att DU har sålt skotern men du misstänker fiffel i papper.. då kan han få böta för det

Håll oss uppdaterade!!!

/F
Men vad händer om man köper något som visar sig stulet men inte hade anledning att tro det? Om man betalar ett marknadsmässigt pris, kanske t.o.m lite mer för en vara som man tycker är i ovanligt fint skick. Anses man ändå ska ha varit medveten om att vara är stulen. Vad jag förstår finns ju inte god tro längre.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Det är ju en ennan sak hur de bevisar nåt som är stulet, det går principt inte att göra det som tex slp pp skidor... förlåt OT!!

Vad det gäller tråden så sitter du säker. Börjar han bli riktigt jobbig så kan du ju alltid anmäla maskinen stulen...
 

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
En liknande sak hände när jag köpte min skoter, dock har jag inget att klaga på säljaren utan jag står mitt kast att jag gjorde en kass undersökning =)

Efter köp och hemtransport så visar det sig att chassit är sprucket och motorn är inte i toppskick utan de skär efter ett par mil. Men då jag fick den till ett sådannt bra pris så räknade jag med vissa skavanker.

Har lärt mig att verkligen undersöka grejerna man köper!

MVH

Lars
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Du står nog ganska säkert när det gäller en vara som en skoter, men skulle det varit en bil och motorn hade spruckit 6 dagar efter köp kan man hävda att felet fanns vid köp och då är det ganska rimligt att säljaren även har ansvar.
Varför skulle det vara skillnad? Jag kan sälja en bil som jag tror e hel tperfekt dvs jag har ingen aning om något fel, och den skär efter 6 dagar. Varför skulle jag betala/laga/stå för det? Ingen skillnad om det är en bil/MC eller skoter.Enda gången du har ansvar är om du VET OM att det finns fel men inte berättar det.
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
kom och tänka på en sak när man läste tråden, om köparn inte har kvitto på skotern, inte skickat in papprena till transportstyrelsen elr nånting, skulle man kunna säga att skoter fortfarande tillhör säljarn och han borde kunna fiffla till sig den på nåt vänster och på så sätt både få en skoter och pengarna för den!? Då skulle han ju kunna sälja den igen fast med skadan påpekad och billigare denna gång!
Kanske inte världens ärligaste och bästa sätt, men iof så verkar ju inte löparen va världen ärligaste heller så...
 

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Beställ då nya ägarhandlingar - eftersom de skickas till den registrerade ägaren.
Om de då dyker upp hos dig - se då till att skotern är försäkrad,eftersom det annars kostar stora pengar fort.

Anmäl sedan till polisen att din skoter som hämtats av en köpare ej är betald och kommer att återtagas.
Kontakta den tidigare köparen och förklara läget för honom - skulle sedan gissa att han vill göra ägarbyte mkt fort......

Snudd på 24karats dumhet där - en sak om man har kvitto och bara vill jävlas (felparkering,trafikförsäkringsföreningen osv).
En annan sak om man sitter helt utan kort på hand..