Ångerrätt skoter?

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Tjenare drar lite snabbt vad det gäller.

Runt den 20/9 så köpte jag mig en Yamaha nytro rtx se från en firma. När jag hämtade skotern så hade säljaren bara 1 nyckel och han kunde inte hitta servicebok och registreringsbevis på skotern.
Han sa "jag ska prata med förra ägaren, för han måste ha dom grejerna kvar"

Jaja, tänkte jag och betalade 20% av summan på skotern och åkte hem.
när jag kom hem insåg jag att jag missat att få med mig kapellet som hörde till skotern så ringde säljare och han skulle fixa det med i paket och skicka allt till mig och även extra nyckeln som han heller inte hitta när jag köpte skotern.

sedan dess har det varit tyst och jag har kollat upp regnummret och skotern står fortfarande som avställd på förra ägaren.
Ringde upp firman idag och fråga vart allt var och varför inte ägarbytet var gjort. Detta skulle han fixa igår (21/10). Men detta är ej gjort.

Sagt till säljaren på firman att jag kommer upp i helgen nu på skoterns dag och hämtar grejerna. Men finns inte detta så börjar jag fundera på om man har någom som helst ångerrätt?

Vänder mig till annan firma och annat märke i så fall
Skotern har gått 5meter sedan köp från trailer och in i garage där den står.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
gå in på skoternsdag och förklara att du ska ha grejerna idag eller lämna igen maskinen. tvekar säljaren så ställer du dig i folkvimlet,gärna vid dörren och förklara varför de inte ska handla där!
 

spoon

Välkänd medlem
30 dec 2011
110
0
6
För att du ska kunna häva ett köp måste felet vara av väsentlig art för dig.

Att en reservnyckel och ett kapell saknas är inte ett fel på varan (snöskotern)
att ägarbytet inte är gjort efter en månad är mindre bra men försök föra en vettig dialog istället.
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Potatisgrisen: ja lite så känner jag också att får jag inte grejerna på lördag så kan han få tillbaka skotern och jag får mina slantar tillbaka.

Tycker inte det borde ta 1månad att få ägarbyte gjort och få alla papper på skotern. Visst snön har inte kommit än men jag vill ju kunna försäkra skotern och OM nåt skulle hända t.ex inbrott så sitter jag ju lite med skägget i brevlådan när jag inte har några som helst papper på att jag äger skotern.

Men man tycker ju att när han säger " jag fixar ägarbytet direkt så ringer jag tillbaka till dig under dagen" och ingen ringer och ägarbytet inte är gjort så tappar man ju lite lusten.
Skotern är ju i finare skick nu än när jag fick den. installerat 12v och högglanspolerat tunnel och all metall som är synligt.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
För att du ska kunna häva ett köp måste felet vara av väsentlig art för dig.

Att en reservnyckel och ett kapell saknas är inte ett fel på varan (snöskotern)
att ägarbytet inte är gjort efter en månad är mindre bra men försök föra en vettig dialog istället.
Att sakna registreringsbevis ser jag som en väldigt väsentlig art för honom. Utan registreringsbeviset är ju skotern obrukbar. Samt att han ju i princip betalat 20% för att få ta hem någon annans skoter att polera på... Och så fortsätter det ju vara om han inte får pappret snart.
Att handlaren inte har registreringsbeviset är ju faktiskt förjävla dåligt. Fixar dom inte ägarbytet inom en vecka är det bara åka å lämna tillbaka och få tillbaka pengarna. Varför ska du ha någon annans skoter på gården?
 
A

AssaultRMK

Gå in till handlaren i helg och kräv att han ska skriva över skotern omgående. Han borde väl som alla andra handlare ha tillgång till att kunna göra ägarbyte via internet direkt.

Och om han vägrar så kontakta transportstyrelsen. Har du bevis på att du har köpt skotern, typ köpekontrakt el liknande så tvångsöverlåter de maskinen till dig.

Köpte själv en Cheva en gång i världen av en privatperson där personen i fråga "inte hittade ägarbeviset" men skulle beställa hem ett nytt och skicka in det så fort som möjligt.
Vi skrev inte heller något köpekontrakt så jag var ju egentligen helt utlämnad för att bli lurad.
Efter mycket tjat och gnat i 2 månaders tid blev det uppenbart att personen gav fullafan i att han fortfarande stod som ägare på "min" cheva så jag kontaktade Transportstyrelsen.
Skrev ut all sms och mail konversation jag och säljaren haft till dem samt all annan vital information om affären och fick då snabbt svar av dem att det var uppenbart att jag hade köpt bilen så de skrev över den på mig omgående.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Det är ju inte ens din skoter ännu, den står ju inte ens registrerad på dig ,åk tillbaka med den å kräv pengarna tillbaka om du inte vill ha den.

Är skotern ej registrerad på dig så har ju köpet inte gått igenom ..
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Skotern är riktigt fin å visst är man sugen på den. Men suget efter långbandare finns kvar det också kollat på grejer till denna för att förlänga den. Glad att man inte köpt nåt bara. Skotern är fortfarande inte överskriven så i helgen får han skriva över direkt när jag är där eller så kommer jag tillbaka med skotern på måndag morgon och han får riva alla papper och sätta över cash på mitt kort.

Han är ju inte ensam på firman pch dom minutrarna det tar för honom att skriva över skotern borde ju finnas. Tyckte det var bra kontakt å så med dom i början men nu vet jag inte...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Har full förståelse att du litade på din handlare och att han skulle fixa över så du blev ägaren. Men när han håller på såhär gör du nog rätt i att vara väldigt tveksam.

Man hamna ju i en väldigt olustig situation om förre ägaren får för sig att jävlas t.ex. Än om man har bevis för köpet så är det ju drygt med massa tjafs.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Varför står den fortfarande på förra ägaren? Som jag förstår det borde den väl stå på firman som du köpte den av...verkar ju riktigt konstigt annars ....
För då har väl firman egentligen sålt en vara som dom inte äger??
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Jadu fråga mig inte bra konstigt hela situationen. Firman tog in skotern när den kom förr ägaren köpte den sen lämna han in den när han bytte till en annan.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Är det ett "förmedlingsuppdrag" då alltså firman säljer en skoter för en kunds räkning? För firman kan väl inte ändra ägare från den förra direkt till dig utan den förra ägarens inblanding. Dom kan väl bara ändra det om dom själva står som ägare?
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Måste vara så att ägarbytet inte gått igenom när dom bytte in maskinen, om dom inte står som ägare nu. Får dom inte tag i förra ägaren så lär dom inte kunna skriva över den på dig. Inge kul när det strular.
Firman i fråga är inga lurendrejare så det borde gå att lösa, känns som att du borde få häva köpet.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Du har inga kontaktuppgifter till förra ägaren?

Borde iofs vara lätt ordnat med hjälp av Transportstyrelsen och hitta.se...
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Nej firman är ju en av sveriges största så att jag blir lurad tror jag inte. Säljaren hade pratat med tidigare ägaren om nya papper. Men dom säljaren fick var gamla fast när jag kollar på transportstyrelsen är dom senaste från 11/4-2013. Så vet inte om dom nya är från inbytet eller inte.

Får ju fram namn å sånt när jag smsar om regnummret till transportstyrelsen, kan även få fax med all info på jobbet om det. Men hoppas att det löser sig på lördag
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Jag köpte en gång en demo maskin. Jag hade kört 3 månader innan jag kom på att jag fortfarande inte ägde den. Påpekade detta och det tog ytterligare två månader innan den skrevs över.

I det fallet tror jag att handlaren tjänade på att l¨åta den stå kvar på firman. Avskrivningsförtjänst kanske.
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Före:


Efter:


Lagt ner ett par timmar på att få det sådär. Så dom får ju ev tillbaka den i bättre skick än när jag fick den.

OM dom nu inte har kunnat göra ägarbytet pga. av att den står på förra ägaren så har dom ju haft sedan dess den 26/9 att kunnat fixa eller i alla fall ringt och sagt att det har uppstått problem och orsak till det. Tycker inte själv att det är för mycket begärt.

på mitt jobb om en mekaniker blir sjuk så får man ju ringa runt till alla kunder och förklara läget och boka om i den mån det går. Tycker ju att det borde gå att göra samma här förklara och sen försöka hitta en lösning, inte bara skjuta det framför sig hela tiden.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Jag är jäkligt intresserad av att vet vilket företag det är som beter sig så här som man vet vilka man inte skall ha att göra med! Du får gärna skicka PM till mig.