Årets åkning är slut? Dags för en utvärdering!

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Jaha, då var årets sesong över iallafall för min del hann med 177mil på nytron i olika förhållanden och är nöjd än så länge, det är några saker jag inte får att gå ihop.

Nummer ett: Balataremmarna, var uppe te fjälls och uppräckte att den var av, va och hämtade nya hos åf, insåg att de var längre än som satt orginal, men men.. Sedan igår efter att jag åkt sissta turen kolla jag igenom lite grann och uppräckte att samma rem som sisst redan började bli sliten och var "nött" i nedkant, hur kan detta va möjligt va 5mil?????

En annan sak som varit anmärkningsvärt, Har en polare som har en likadan maskin som jag dvs en XTX -11 jag kan starta han och han min med våra nycklar? Dvs finns ingen säkerhet alls bara för mig att sätta i min nyckel i hans maskin och starta.. SKUMT!!!!
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
brukar inte vara så många olika nycklar till skotrar. Tror arctic har 5 olika jag å brorsan hade likadana på våra f7or.
nånting måste ju nöta på remmen.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Tyvär är yamaha urdåliga på stöldskydd för skotrar, har hört att det endast finns ca 10 olika nycklar och samma nycklar i hela yamaha segmentet. Men Yamaha gör reklam för att ha det bästa stöldskyddet på sina båtmotorer!
Att monterat ett GPS spårsystem med startspärr är att rekommendera
 

kipper30

Välkänd medlem
5 apr 2011
276
0
16
Arvidsjaur
Tacka vet jag ski-doo. med "nyckeln" som följer med till årets summit är man ju just så pass så starta med :p Den måste sitta så exakt, den där jäkla proppen.
Där äre då omöjligt å tjuvkoppla nå...
 

robert_58

Medlem
11 jan 2011
24
0
1
Nykarleby
Hej! nu är det färdig kört i österbotten finland också. bytte till en nytro rtx -09 crossover splitter ny på sen vintern har kört 1100km nu. Enda felet jag har haft är att från början durrade hela skotern och allt förde på service och det var en krokig axel från mattan till kjede huset. dom fixade det och det blev bra. men nu till det jag funderar om andra har på sina?? att när man släpper gasen när man kommer körandes om det har mycket xtra ljud då?? skrammell osv. kommer från variator och kjedje hus tror jag?? dom menar vid service stället att inget är fel?? men har nån annat samma ljud? inget ljud när man belastar motorn. tackar för svar!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Säsongsrapport:

Körde ca 100 mil. Kanske lite mindre, eftersom jag inte längre arbetspendlar med skoter (bytt jobb). Inget rembyte, trots ca 30 mil grävande i djupsnö. Det är ju en Yamaha. :)

Det mesta har gått bra, de enda grejor som har gått sönder är de som han bakom styret har pulat med.
Nu har maskinen gått 900 mil. Eftersom det är en Yamaha behöver jag knappast fundera på kolvringsbyte än på några säsonger.

På det hela taget är jag jättenöjd med maskinen. Bossdynan och PP-skidorna gjorde den till en närapå ny maskin, vilket får betraktas som prisvärt. :D
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Låter härligt :) Men balataremmen oroar mig mest, har inte hunnit kika så mkt än, skall slå en lite mer nogrannare koll imorgon, men jag tror att de kan vara någon bult eller en bultskalle som skaft den, kikade lite på sprängskisserna och de verkar som att de sitter en bult längst fram på boggieskenorna som kanske kan vara boven? Jag är osäker än då ja inte hunnit kolla mer än lite snabbt när ja lasta den på kärra!!
Om någon haft liknande porblem får ni gärna gorma :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Robert_58:

Har du nonslip? Dom låter förbaskat illa vid motorbroms just på Nytron. Än värre låter dom om man monterar drivaxeln i fel ordning, den ska -om jag inte minns fel nu, det är 1½ år sedan ämnet var aktuellt för min del- momentdras på variatorsidan först, därefter på transmissionssidan. Gör man det i omvänd ordning blir missljuden värre!

Mhjax:
Balataremmarna är ett återkommande problem på Nytron, jag trodde att det var störst problem på XTXen tätt följd av RTXen men att MTXen klarat sig-tydligen är det samma problem på alla.
Tyvärr har jag ingen lösning åt dig, vad säger åf?
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Ok, jag har inte snackat med åf än skall ta kontakt med dem i morgon!
Men först måste jag spåna lite själv för att bringa lite klarhet i hur fan de funkar, de har tydligen skavit på nånting? Men vad? och hur, de är utspännda i max nu. En annan sak är konstigt.. Jag fick två nya på garantin förra veckan, och de va längre än de som sitter orginal, de hade 4hål istället för 3 orginal. ja.. tur att jag jobbar natt annars hade de blivit sömnlöst ändå!:l
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Hat snackat med åf nu, och enligt dem skall balataremmen "orginal" sitta i det mittersta hålet dvs ett tomt hål uppe och ett tomt hål nere, jag tror efter lite spånande att min som är skavd varit för slak så den fastnat i bulten och skavt.. I vilket läge sitter era???
Fick iaf nya på gatantin "igen" ;)
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
HELLÅ!:) Kan någon svara på i vilket hål ni fäst balataremmen i på era XTX:er? Gärna -11, Enligt åf skulle de sitta i mittersta..?
 

robert_58

Medlem
11 jan 2011
24
0
1
Nykarleby
Robert_58:

Har du nonslip? Dom låter förbaskat illa vid motorbroms just på Nytron. Än värre låter dom om man monterar drivaxeln i fel ordning, den ska -om jag inte minns fel nu, det är 1½ år sedan ämnet var aktuellt för min del- momentdras på variatorsidan först, därefter på transmissionssidan. Gör man det i omvänd ordning blir missljuden värre!


Jag har nonslip! kan det vara därför det låter?
 

lajnus

Medlem
26 sept 2009
42
0
1
Luleå
Blev ca 200 mil i år med nytron med ett STORT smile på läpparna trots att de blev chassi riktiningt. annars har de bara vart godis inhandlig å bara tanka å köra. motorn har gått som en klocka å närmar sig 400mil totalt nu.
 

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Jag hann med ca 270 mil med min 2009 XTX nu i vinter. Det enda som jävlats för mig är några relän som hängt sig, men fick ut nya på garantin.

Angående balataremmar så har jag inte haft några som helst problem på min, och den har gått 688mil. 270 av dessa med no-slip och 44:as backcountrymatta.
 

gonred

Välkänd medlem
1 sept 2010
136
0
6
Boden
44 mil runt Boden. Nybliven pappa, blev visst inte mycket tid till skotern.
Men jag är då helnöjd med den, brukar titta på den då och då och längta till nästa år. Maken till lättkörd skoter finns inte.

Nästa år ligger redan undan plan, då bär det av till fjälls åter igen!

Javisst ja. Pulka måste införskaffas...
 

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Första säsongen avklarad med första fyrtaktaren...Köpte mig en Nytro -08 med diverse utr, bl.a 51 mm matta och mountainskidor...
Riktigt skönt drag i fyrtaktaren...men måste ju säga att den är ju lite tyngre å leka runt med än dom Polarisar man haft innan.
Nån här som förlängt en kort maskin och kan tala om hur ni upplevde maskinen efter förlängingen?
Har tittat på en förlängning från 307 till 365.....har ni fått dreva om nått? Variatorer ?
Har redan non-slip drivhjul....
 
K

kenth

340mil på Doo´n och problemfritt. 2 remmar och en ruta. Ville dock ha lite mer olja än vad jag ville mata den med, men annars gick den klockrent! Grym skoter!