Åtdragningsmoment?

Crossover

Välkänd medlem
22 mar 2006
150
0
6
Nu har jag fått alla prylar till motorn (rotax 583) så nu är det bara att skruva ihop den. Men med vilket moment skall jag dra med?
Det är motorhalvor, cylindrar & toppen som jag undrar med vilket moment som jag skall dra alla bultarna med?

Kom inte och säg att jag skall gå till närmaste återförsäljare och ta reda på det. Återförsäljaren här har jag inget förtroende för. Om dom säger hej så ljuger dom förmodligen, och som kund är du inte intressant om du inte skall köpa något. Synd om man vill köpa en ny Ski-doo eller Lynx.
 

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
När jag tog lös och bytte cylinderfots packningen så fick jag höra att man skulle ungefär dra 3.0kg på cylinder och 2.5kg på toppen men det var inte så noga bara det var samma på varje skruv och mkt viktigt att man använder locktight och inte glömmer att efterdra!
 

Crossover

Välkänd medlem
22 mar 2006
150
0
6
Man får tacka för hjälpen.

Skulle vara än tacksammare om orphanus kommer ihåg att titta i "clymerboken.
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Åtdragningen styrs av bultens kvalitet och dimension.
Titta i en bultkatalog så ser du vad det ska vara.
Låsvätska - Nej tack eftersom att det blir fel moment.

Teorin säger: Viktigt är att ha smörjmedel på gänga och mellan bricka o mutter så att det inte blir friktion i onödan. Det finns föreskrifter ang. olika moment beroende på smörjmedel eller ej på bultförband.

Viktigast av allt är att ha lika förutsättning för alla bultar då blir det rätt.
 

orphanus

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Umeå Sverige
puttputt.mys.li
Clymer sez:

Siffror i Nm, du hade inte specat årsmodell så du får alla :)






Motorhalvor (Crankcase nuts and bolts)
1990
M6: 10
M8: 22
1991-on
M6: 10
M8: 24
M10: 38

Cylinder base
1990-1991: 22
1992-on: 30

Cylinder head bolts or nuts
1990-on: 22
Får inte riktigt till formateringen som jag vill men det går att läsa iallafall

Scannade åtdragsmönstret för blocket med :)

http://www.lyxell.com/~lars/boltpattern.png

/lars
 

Crossover

Välkänd medlem
22 mar 2006
150
0
6
Det var hyggligt av dej orphanus. Och ni andra också som svarat på min fråga.

Nu är det bara att skruva ihop motorn. (Det är ju inte bråttom, vintern försvann ju.)