Östersundsområdets isar..

bluesboy

Aktiv medlem
19 jan 2009
86
0
6
Östersund
Tjena!
Är det någon som har koll på hur isarna är runt Östersund?
Jag och några polare tänkte ut och åka lite i helgen och vill gärna ha lite uppdates om hur isarna är..

Hur är det med yttre delen av brunfloviken? (leden från torvalla till annersia)
Svartsjöarna, singsjön o.s.v.

vart går det att åka?

ps. familj med kälke ska åka med, ha gärna det i åtanke. vi tar det säkra före det osäkra. ds.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
vad ni än gör, åk INTE utanför dvärsätt satte 2 skotrar i vattnet igår...
det verkar vara nåt utlopp eller liknande, syns att det är svag is över halva viken ungefär vid golfbaban.
dock såg vi inte det i mörkret :cry:
 

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
Är det säkert att åka över till annersia på den leden som går förbi växtvaruhuset? (ni som bor i ÖSD borde veta vilken det är)
Har sett folk som kört över, men man vet ju aldrig.
 

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Körde på isen nedanför växtvaruhuset idag, var tveksam i och med att det ligger snö som isolerar. Körde mest vid land och det är ju där isen har svårast för att lägga sig, och där höll det ju. Så det ska nog gå, är dubbel is på sina ställen vilket kan vara läskigt om du är oberedd.
 

bluesboy

Aktiv medlem
19 jan 2009
86
0
6
Östersund
jag vet om några kompisar som har kört över till annersia vid växtvaruhuset.

det är som sagt mycket dubbel-is. och ute i mitten var det tydligen blött.
så ta det jäkligt försiktigt om ni ska åka över där. kan kanske vara en idé att åka över brunflo om man ska till t.ex. svartsjöarna.

de jag känner åkte mot svartsjöarna över isen, men efter att ha åkt över en gång körde de runt sedan..
 

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
Ok, jag som har en ET ska nog vänta en månad innan jag åker på isen :D
men snart kommer en annan skoter rulla in...
 

Uffe2

Aktiv medlem
13 okt 2009
64
0
6
Krokom
vad ni än gör, åk INTE utanför dvärsätt satte 2 skotrar i vattnet igår...
det verkar vara nåt utlopp eller liknande, syns att det är svag is över halva viken ungefär vid golfbaban.
dock såg vi inte det i mörkret :cry:

Var det ni som åkte på kvällen?

Hur gick det då?
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Var det ni som åkte på kvällen?

Hur gick det då?
japp, runt 22-23 tiden åkte vi förbi nedanför dig och gick igenom vid ett grund några hundra meter längre bort...

bärgade skotrarna idag och kommer att lägga ut foton/skriva en del om det på långtestbloggen
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Bra artikel tagen från det verkliga livet och sådant som helst inte ska hända.
Brukar säga att den som inte provat ska klä sig i full skotermundering, hjälm, overall handskar och skor och hoppa i i det lokala badhuset, då inser man att det inte blir någon lek med 0 gradigt vatten och -25C.
Ett empiriskt reportage till nästa tidning kanske?

Skönt att det gick bra och ni slapp göra en "bärgningsbock" för att få dem över iskanten.
 

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
Var ute på isen idag *nån som såg mig, röd sx 600?* isen var ju ganska bra, lite vatten bara på vissa ställen. när börjar dom ploga medvinden? Är det nån som borrat och kollat hur tjock isen är?
 
S

switchback06

har stuga i singsjön och är en av isbilsåkarna och isen är 50 cm gernom hela sjön. sedan har jag provat och mätt isen över brunfloviken och "anersia" och det är absolut inga problem att åka. dom allra flesta sjöarna runt östersund vet jag att dom är problemfria. åk bara inte på storsjön i lugnvik, då får du plana kan jag lova, det har jag erfarenhet av..