Övervarv Pro 8 -14

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Min potatis har en otrevlig tendens att övervarva och hitta varvstoppen, dvs. klippa effekten helt och hållet och jag sitter där med byxorna nere. Så fort det är lätt före eller belastningen minskar en stund sticker varvet upp till 8600 eller längre. Vid maximal belastning, klättring eller liknande har den inga problem att hålla 8300+.

Den är omviktad med 10-68 innan leverans! Har bara gått 25 mil, så det känns lite optimistiskt att den ska vara så här stark :smile1:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Dra lös tändkabeln till ena cylindern så är problemet med övervarv löst, sen låter maskinen som en lappmoppe och alla blir nöjda :)
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Är det efter långa fullgasrepor eller då du tar om den övervarvar? En "vanlig" polaris kan ju varva mkt i början för att sedan tappa.

Vikta på tills rätt varv visar sig om det inte är något fel på den...
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Vet att dom brukar kunna tappa varv, eller rent av sakna en massa varv. Nu visar det sig många gånger när jag ska ta om, ta extra språng och vid alla sorters fullgasrepor.

Polaris svar på frågan: "Effekten i maskinerna kan skilja +/- 15%, du har nog fått ett bra exemplar" :embarassed:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Vet att dom brukar kunna tappa varv, eller rent av sakna en massa varv. Nu visar det sig många gånger när jag ska ta om, ta extra språng och vid alla sorters fullgasrepor.

Polaris svar på frågan: "Effekten i maskinerna kan skilja +/- 15%, du har nog fått ett bra exemplar" :embarassed:
Haha :) bra felmarginal.. men då är det bara att hämta ut nya variator vikter som passar till den effekt du råkar ha i din maskin.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Exakt! På med tyngre vikter, gärna hältunga sådana. Sen vill vi ha filmbevis på denna Polaris on roids!

Måste ju gå som fan om det är org i primär och sekundär...
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
då jag köpte nytt ifjol 2013 rmk 800 pro så levererade vilhelmina motorcenter dom med 11-70 vikter, allt annat standard i variatorerna. antar d ingick rtr kittet lr nåt.. tycks minnas att den höll varven med dessa vikter, men skotern var ju bara standard i 5 mil så har inte använt dessa nå mer.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Min varvade också rätt med 11-70 dock var detta i kronogård med 40 cm snö. I kvikkjokk på 600+ möh samt mkt snö var dom alldeles för tunga.

Vid 600 möh ska en PRO RMK viktas med 10-66 enl polaris spec. Jag tror inte alla gör det... därför har många problem med låga varv och remslitage som följd.