Övervarvning, skador?

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Är nybörjare med det här med variatorer och har några funderingar:

Vad är det som leder till att motorn övervarvar? Fel inställda ramper?

Om du anpassar variatorn att hålla uppe varven i djupsnön hur blir då resultatet på leden?

Vilka skador får motorn om den övervarvar?

Som sagt kanske nybörjar frågor men bra att veta :)



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
De är många saker i drivlindan som ger övervarv.

För hård primär eller sekundärfjäder.
För lätta vikter eller felställda vikter om de är justerbara (polaris/arctic). Fel ramper om man kör TRA variator
För kort drevning.
För brant helix i sekundären .

Övervarv är inte så farlig om de kommer sig av ovan nämnda problem för då hinner varvstoppet skydda motorn.
Men om övervarvet kommer plötsligt ex om en rem går av så kan veven vrida sig.

Man strävar efter att hålla samma varvtal i snö som på led.
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Tackar för mycket bra svar Boost :)
Men hur blir det om skotern "tappar" varv i djupsnön och man då justerar variatorn så att den orkar hålla varven i djupsnön, går den då på högre varv i samtliga förhållanden?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Om du kompenserar för varvtalstapp i tungt före genom att ändra rampernas läge ("klicka") så kommer den varva motsvarande för mycket på hårt underlag.
Men det ska vara möjligt att kalibrera variatorerna så att den har rätt varvtal oavsett hur tungkört det är. Mellan hög och låg höjd får man dock räkna med att kompensera maxvarvtalet.
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Alltså bättre att kalibrera variatorerna och lämna ramperna på original inställningarna? (Original är "klick" 3 ?)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ja, bättre är det såklart, men betydligt dyrare och mer jobb.
En variatorkalibrering som jag vet funkar bra i alla fören är den som Mulle rekommenderar, sitter original i vissa Lynx. Jag körde 95 mil med den uppsättningen förra vintern på en freeride 146, funkade klockrent och behövde bara klicka om ramperna när jag åkte mellan fjällen och havsnivå.