Övre a-arm till rev -03

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Var får jag tag i en övre a-arm till en rev 600 -03? Duells har bara nedre och ÅF skulle ha 3000 för den nedre (bytt den med) så det är nog minst 2000 för övre. Vill helst ha en ny.

Tycker den är väldigt klent byggd. Tunnt rör, U-form och ingen förstäkning. Den nedre är iaf V-formad och mycket grövre, ser då bra mycket stadigare ut. Finns det grövre att få tag i? Originalen kan ju aldrig hålla för dom som kör skotercross.

Om nån har en liggande så har ni säkert en höger för jag behöver en vänster :rolleyes:(sett från förarplats)
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Finns inte där. Tror dom tar sina grejer från duells för dom brukar ha samma grejer och priser.

Hittade nu på skoterdelen.com men inte via deras sida utan via blocketannons från dom. Finns på styrning & skidor > a-armar
829kr
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Lyfter min egen tråd igen trots att frågan är besvarad för nu kommer nästa.
Satt och kollade lite i Robins bildtråd och fick syn på Sonnisch´s skoter. Tyckte mig se en förstärkning på övre a-armen så jag gick in på brps sprängskisser och tittade. Mycket riktigt har den nyare modellen en förstärkning längst in på a-armen mellan fästena som skruvas i chassiet. Är det nån som förstärkt sina äldre a-armar på detta sätt?

Nedre bärarmen ser i princip identisk ut (utom krängningshämmarfästet) men den övre som ser klen ut är utbytt. Kanske den nya modellen rentav passar på äldre? Men det skulle bli rätt dyrt. Kanske svetsar förstärkningar på mina. Har ju den krokiga att "testa" på (ställa in svetsen).
 

Extra

Välkänd medlem
26 dec 2008
206
0
16
Norge/skellefteå
Rekommender ej att förstärka A-armarna de kommer att sluta att främre och bakre chassi in fästningen (där dom svarta metal vinklarna sitter mot chassit)
kommer att bryta i chassit OM du skulle råka köra in i något.
De dom flesta brukar göra är att borra ett litet hål i nedre A-armen så den ska gå av och du slipper skador på chassi om olyckan skulle vara framme
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Hur stort hål? Och var? Nån som har bild?
Det är ju inte rimligt att det ska gå en a-arm för 800 spänn några gånger per säsong. Dom nya är ju förstärkta. Antagligen har dom väl ett bättre chassie också men det krävdes löjligt lite för att böja armen. Körde lite snett från bilväg ner i ett dike som var lite för skarpt, tog tvärstopp med vänster skidan först. Gick kanske 5km/h.

09 MXZ 600 Framvagn:
http://12.2.215.22/Scripts/ImgServ.exe/convert?ilFN=e:\webcat\images\1S\04\M0901\24M0901.TIF&ilSC=15&ilIV=0&ilBR=0&ilIF=G&ilRE=8
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
http://www.pixbox.se/pic_show_id16668566.html så borrade jag mina med typ en 5mm borr. Det är betydligt enklare att byta en a-arm jämfört med den främre delen av chassiet. Jag förstärkte upp chassiet en hel del på Renegaden på bilderna och hade original-armarna i reserv. En a-arm behövde jag byta förra säsongen efter att ha kört ner i en grop med lite för tvära kanter. Jag kan tillägga att det bara var de nedre armarna som jag borrade.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Jo förstår att det bara var nedre. Men ska man ha extra på lager måste man ju ha alla fyra, annars går ju den man inte har sönder. Det är ändå över 3000 spänn.

Tyckte b.t.w att pirat undre bärarmen från duells verkade rejälare än originalet. På originalet hade jag fått in en 1-1,5mm bricka under låsringen till kulleden. På den från duells var det precis man fick dit låsringen. Den var alltså tjockare. I övrigt var dom likadana utom att den från duells inte hade nåt stort onödigt hål under dämparfästet och kostade 1/3 av originalet.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Jag hade bara de nedre på lager eftersom det var de jag borrade. Om man försvagar en punkt där så tror jag det vill mer till innan den övre kröks.
 

marwik

Medlem
1 apr 2010
32
0
1
Sandviken
Lånar denna tråd..

Körde på sten för några dagar sedan med vänstra skidan (tog inte tvär stopp, men gick i ca 50km/h). Kolven på dämparn blev lite krökt, men har rätat till den skapligt i press. Men får inte dit den pga att undre a-armen har skjutit tillbaka några cm.. Kan inte se att a-armen är sne eller nått, måste man ta bort den för att se om den är mindre defekt. Eller är det chassie som har gett med sig?

Mvh /Martin
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Jag skulle gissa på att den främre delen av chassiet har fått sig en törn. Det kan vara svårt att se från början men får man bara bort lite plast så brukar man lättare kunna se det.
 

marwik

Medlem
1 apr 2010
32
0
1
Sandviken
Japp, nu ser jag att chassiet har fått sig en törn.. Känsla att detta blir dyrt, självrisk på 10lök. Om det blir att laga den, eller hur dom gör :p Blir att lämna in den på verkstad.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Har du någon vana själv av att skruva eller har du någon kompis som kan hjälpa till? Är det bara den främre delen av chassiet som har givit vika så behöver det inte bli så dyrt. 2500-3000kr. Skruvningen i sig är inte särskilt svår men det är en del delar som måste bort därför så tar det några timmar.
 

marwik

Medlem
1 apr 2010
32
0
1
Sandviken
Vet vilket håll man skruvar åt iaf ;) Ska höra med nån kompis som kanske kan hjälpa å :) Tråkigt, renoverat motorn för 9tusen nyss. Så han man bara åka 10mil innan detta hände.. Vad jag ser så är det den främre delen av chassiet som har gett med sig, typ intill fästet för styrstången. Sen ser jag inte direkt nå andra grövre fel, förutom att nå skruvfästen (vid mellan cahssiet?) som har spruckit. Om det beror på den delen av chassiet rört sig eller om det vart ändå av smällen av den främre delen?
Vart kan man beställa chassie? Har sökt, men hittar inte.

Tack för svaren! /Martin
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Alla delar hittar du hos din återförsäljare av Ski-doo. Skicka mig din mailadress så kan jag skicka över Ski-doos egna instruktioner över hur man byter denna. Så kan du kika igenom den innan du avgör om du fixar det själv eller lämnar in den.
Den främre delen av chassiet som a-armarna sitter fast i brukar ryka. Sedan kan det vara ett par andra delar som knäckts. Med dessa brukar bara kosta ett par hundra styck.
Om inte a-armarna, eller ex. stötdämparna knäckts så behöver det som sagt inte bli mer än kanske 3000kr för delarna om ni gör det själva.
 

marwik

Medlem
1 apr 2010
32
0
1
Sandviken
Skickade min mail adress som privat meddelande till dig. Ja 3000kr vore bättre summa att hamna på. Behöver ju en ny stötdämpare också, eftersom ena blev lite krökt.
Har kört den i en press så den ca 98% rak igen. Vet dock inte hur länge det håller, men får duga så länge och köra lite lugnare (=

Mvh /Martin