Övre bäraxel i boggien , Stödhjul/lager... ?

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
Hej .
Jag har ju en liten axel uppe i tunneln där det sitter 2 st små stödhjul.
problemet e att det är trångt i tunneln där dom sitter tror inte att det rymms just mer än max en matta med 30 mm kamar i tunneln då hjulen/axeln sitter på orginal fästpunkten...
min tanke va ju att flytta ner/sänka hjulen ca 25 mm i tunneln...


men går det inte att montera vanliga kullager med något mindre ytter diam än vad hjulen har ?
säg att hjulen e 80mm ,då bör det väl gå montera in lager med typ 60 mm
då har jag tjänat 10 mm rakt av

det e ju bara att kolla så att inte nån gummi grej når ner å gnaga i axeln som lagren sitter på
måste det sitta gummihjul mot mattan ?
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
vad snackar vi om för årsmodell? jag har en -95 670 och jag har sänkt ner precis som du funderade på, en grej som jag märkte direkt var att fjädringen vart helt annorlunda? mycket mjukare! fast nu är mina dämpare nog i behov av lite renovering men annorlunda vart det iaf,
jag har 30mm kammar på nu och utan sänkningen tar dom i kylaren, jag ska sänka bakre fästet oxå lika mycket så man inte tappar grund setupen för hela boggien. svarva ner drivhjulen lite kan man nog ha råd med då får man lite mer plats...
 

S.B

Medlem
29 okt 2006
20
0
1
Beror på vilken årsmodell du har, jag har en 95a å om du inte vill att mattan ska gå tungt med hk så måste sänka drivaxeln nedåt och bakåt