äter stift

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
har nån något förslag varför min rev pro800 äter stift ? kan sätta in nya o köra ca 2 km sen slår dom igen o när man tar upp dom är dom nästan helt kolsvart! och bestyckningen är det inge fel på för de har jag kört på länge.
 

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
Kolsvarta stift skulle jag ta som att den får för mycket soppa, (eller för lite luft).
Kanske kan vara soppapumpen som är knas så den drar in bensin i vevhuset?
Eller skit i nålventilen så den flödar, om nu dina förgasare har nålventiler

Jag frågar också: går skotern sämre än förut? Det borde den göra om stiften slår igen på 2km.
 

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
skotern funkar fint fint så länge man har varven på den men om den står på tomgång så surar den på en gång eller att man kör tex 2km så slår stiften igen eftersom .
men du sa nått där om pumpen ska kolla de lite närmre bara man fått in skotern i nått garage .....
 

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
har troligen hittat felet packboxen på variator sidan hade krypit ur troligen pga ålderdom :p så nu e de bara o hoppas på att det va de som var felet ......
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Packboxen borde inte ge tändstiftsproblem men däremot tomgångsproblem genom den lägre vevhuskompressionen. Mera troligt är att dina reed ventiler inte är friska vilket betyder att bränslet kommer in i för stora "droppar" istället för finfördelad bränsledimma.
 

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
jo precis men tycker att den inte ska släcka bägge stiften, konstigt om bägge reedsen skulle ha gått sönder samtidigt ? :/ fast det gäller ju även det fel jag hittat .....
enda som finns kvar då är ju avgasportarna eller att det är ett elfel nånstans att de jordar någonstans eller nått ?
 
Last edited:

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
har nu hittat felet och det var packboxen som var felet knackade dit en ny o nu gå skotern som ett skott igen och den har inte släckt ett enda stift på 5mil
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Vanligt fel är att oljepumpen inte går tillbaka helt, den går bra då man gasar på men på tomgången så flödar den olja. Då får du sotsvarta stift samt att den tar dom med jämna mellanrum.
Lösningen är att montera en fjäder som hjälper till att dra tillbaka oljepumpen.
 

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
finns ingen oljepump på den för de e en pro 800 , b9es förut men nu va jag o köpte br9ecs får se om dom håller nå längre .....
 

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
jo jag har köpt såna nu, o hittills så går skotern som den ska så hoppas att det bara va stiften så man slipper mer skit har fan inte åkt mer än 10 mil på 2månader som de ha vare nu ...
 
R

RevMan

sitter det orginal tändkablar och hattar?
har sett ett par maskiner med bytta tändhattar till NGK med resistor och då går stiften på löpande band
 

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
blir fan snart tokig släckte stiften när ja skulle ut ida o åka igen !!! ja precis bytte tändhattarna på den när jag hade haft den en vecka eftersom dom andra va helt slut, kollade nyss o då stog de en 5hom eller va de va på dem ....