"årlig" service.

Stefan78

Medlem
22 jun 2012
34
0
1
Indal
Skall verkligen en "årlig" service till en Arctic Cat kosta 2700kr, är ju billigare göra en "vanlig" service på en bil?
 

Stefan78

Medlem
22 jun 2012
34
0
1
Indal
Nu handlar det om en 300 mil service dock ej en fyrtakt.

Men det är Terrängmaskiner i Sundsvall.
 
Last edited:

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Har alltid gjort det själv, men kanske är den tiden förbi?!
Byta olja å filter, byta soppa filter + kedjehus olja, rundsmörjning, skid inställning och rengöring av variator å kolla slides, mattspårning mm. låter dyrt även om det är 4-takt.....
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
JOS: en enkel årlig service gör de flesta nog fortfarande själv. Men han skrev ju sedan att det var en 300 mila service, vilket är bra om man lämnar åt en återförsäljare att göra, om man vill behålla garantier.
 

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
Det låter rimligt för en 300 mila
Jag betalade ca 3000 för en 300 mila på ks i sundsvall
 

spoon

Välkänd medlem
30 dec 2011
110
0
6
Vill man att garantin ska gälla så måste service göras av auktoriserad verkstad.

Är det på 500 mil som kolvarna ska bytas på 800:an för att den 3-åriga motorgarantin ska gälla? Någon som gjort denna service och vad kostar den?
 

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
då skulle jag rekomendera att du gör det själv om du kan och har lust, då du förmodligen ändå inte har några garantier.
Annars är det nog bara att bita i det sura äpplet å lämna in :D
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
1300:- betalade jag på båthuset i Sundsvall(Arctic Cat) för 300 mila servicen, hurvida dom gick igenom maskinen vet jag ej, men fick en stämpel och då har jag garanti att luta mig emot.
Kedjehus olja vet jag att dom bytte.

Sent from my ASUS Transformer Pad TF700T using Tapatalk 4
 

woxis

Välkänd medlem
26 jun 2013
159
0
16
köper man en ny så får man slanta upp för servicear !!

Har man råd å köpa ny så är väl 2-3 tusen en fis i rymden..

ja får då min 25 å 150 mila service gratis ja.. (Deala till mig det vid beställningen)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
köper man en ny så får man slanta upp för servicear !!

Har man råd å köpa ny så är väl 2-3 tusen en fis i rymden..

ja får då min 25 å 150 mila service gratis ja.. (Deala till mig det vid beställningen)
Enda anledningen till varför jag personligen skulle betala 2-3 tusen för en service skulle vara för att behålla garanti.
Inget ont om handlarna, dom ska leva dom med-och inte fan blir dom rika på avansen vid nyförsäljningen...
Men samtidigt är det inga som helst problem att gå igenom en skoter totalt på en kväll och göra en extremt grundlig service för 500:- då den enda kostnaden av förbrukningsmatreal som ingår torde vara transmissionsolja?
Om man får ett pris på ~2500 och dom ser att tex slidesen är tvärslut så ingår ju knappast nya slides automatiskt i priset?

-Samtidigt är jag fullt medveten om att inte alla är kanske är helt lämpliga att utföra service själv-precis som alla handlare inte är lämpliga att utföra service...
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Inga garantier på maskin= kan man så gör man det själv.

Byta kedjehusolja
Kontrollera spänningen på kedjan
Rengöra avgasportarna
Fetta alla rörliga delar med fettpump
Kontrollera mattspänning
Smörja upp kulleden å dylikt med 5,56 eller liknande smörjmedel
Leta efter onormala sprickor infästningar, chassi.

Detta är nog i stora drag vad som görs.

Handlarna skall ju leva dom med, så 3000 kr för en stor service känns ganska normalt kostnadsmässigt.
 

Stefan78

Medlem
22 jun 2012
34
0
1
Indal
Rätt så simpla saker att göra då utom just rengöra avgasportarna, jag ser vart dom sitter men är det bara att skruva lös dom i dom 2 skruvar dom sitter i och dra upp dom och rengöra eller förstör man nån inställning med göra det eller lossnar det 400 muttrar och fjädrar när man lyfter dom?

Är det bara lyfta, rengöra, skruva tbx och allt funkar så?
 

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Vill man att garantin ska gälla så måste service göras av auktoriserad verkstad.

Är det på 500 mil som kolvarna ska bytas på 800:an för att den 3-åriga motorgarantin ska gälla? Någon som gjort denna service och vad kostar den?
Kollade vad som gällde om motorgarantin, kolvbyte vid 500 mil ca 7-8000:-
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Tredje år?

Det är vid 500 mil.

för min del blir det efter
1,5 säsong. Många är
nog där efter bara en säsong också.

Byter man inte kolvar har man kvar allt utom motorgarantin.